/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Det blå sygesikringskort.
Fra : TEAS
Vist : 445 gange
50 point
Dato : 03-08-14 11:35

Det blå sygesikringskort dækker intet.For du behandles på samme måde som
befolkningen i det land du besøger i EU mf.
Det er smarte ofentlige personer der har lavet det.(nok for at beholde deres stillinger)
efter at det gule kort ikke dækker mere.(hvad skal de lave)
Er der nogen grund til at få et Blåt kort.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-08-14 12:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-14 13:17

>For du behandles på samme måde som befolkningen i det land du besøger i EU mf.

Så må du jo priotere og kun besøge EU lande med samme sociale sikring som os,
eller højere, de findes også...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-14 16:51

Citat
Det blå kort er din dokumentation for, at du har ret til of­
fentlig behandling. Selvom du ikke har et blåt kort, er du
stadig dækket, hvis du opfylder kriterierne for at få kortet.
hvordan vil du ellers dokumentere at du har ret til offentlig behandling? Husk det gule kort gælder ikke mere

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 50 point
Dato : 03-08-14 17:11

Egentlig ville det være mere smart at give alle danskere et blåt sygesikringsbevis og så skrotte det gule. Og så forklare folk at når man rejser på ferie i udlandet kunne det måske være en rigtig god ide med en rejseforsikring alt efter hvilket land man rejser til.
/Janus

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 03-08-14 17:28

det giver jeg JanusN ret i, har selv tænkt lidt af det samme, hvad skal vi med 2 forskellige.

blot til forvirring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-14 19:14

Jeg her en tillægsforsikring i forbindelse med husstands-forsikringen, som gælder for rejser i Europa.

Og Ja - det er fjollet med to kort når et kunne være nok.

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 04-08-14 13:32

Tak for svaret JanusN.
For det må være biligere med kun et kort.
Husk altid en rejseforsikring.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-08-14 10:18

Der er flere forsikringsselskaber, som tilbyder rejseforsikringer, der dækker 2hullet2 mellem det blå og det gule sygesikringsbevis. Blandt de bedste har forbrugerbladet udpeget Codans Verdensrejseforsikring, der følger gratis med, når man har indboforsikring hos Codan. Den dækker rejser på indtil 60 dage i hele verden, og med den har man stadig al den hjælp, som det gule kort gav. Codan tilbyder også Verdensrejseforsikring+, som indeholder afbestillingsdækning på samme måde, som tilbydes ved køb af rejser. Også Lærerstandens Forsikring har en lige så god rejseforsikring. Men også Europæiske og Gouda og flere andre selskaber har gode løsninger, prøv at læse på f. eks.:
http://taenk.dk/nyheder/rejseforsikringer-billige-og-dyre-er-lige-gode

i øvrigt er det et stort svigt, at regering og folketing afskaffede rejsedækningen i udlandet. staten sparer sølle 70 millioner kroner om året, det er vel ikke mere end f. eks. det danske militæret og indblanding i udenlandske borgerkrige koster på en enkelt dag.

folketinget anede ikke, hvad de vedtog, for i udvalget blev der stilet stribevis af spørgsmål om, hvad afskaffelsen af det gule kort ville betyde i konkrete situationer, f. eks. for en dansker, der brækker benet i Spanien, eller en bodprop i Grækenland etc. Men regeringen kunne ikke svare på et eneste af spørgsmålene. Det var vist kun Dansk folkeparti, der stod fast på at bevare dækningen med det gule sygesikringsbevis. Politikerne behøver ikke at bekymre sig, de rejser med blåt eller rødt diplomatpas og staten betaler alle udgifter, hvis de bliver syge på deres mange delegationsrejser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-14 17:08

Ja "Oldboston" de fleste af folketingets medlemmer, har en sparekniv i den ene hånd, og storforbrug på statens regning i den anden hånd...................som jeg opfatter det.