/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tidforbrug til opgravning
Fra : jorael
Vist : 552 gange
100 point
Dato : 31-07-14 07:17

Vi skal have gravet et rør op. Når røret er næsten frilagt ,kommer håndværkeren og laver resten.
Hvor lang tid "kan du" bruge på - med håndkraft - at grave et rør op, som ligger ca 1 meter nede i jorden, længe af kanal ca 3 meter, bredde af kanal knap en halv meter. Jorden ligger under fliser på en indgang, som skal op først. Der er tale om almindelig let fugtig muldjord.
Alternativ: Minigraver til ca. 1.500 kr i leje og så skal havelågens støbte stolper graves op og ned igen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-07-14 07:32

Jeg ville vælge en mellemløsning, lej et motordrevet jordbor/pælebor, bor en masse huller og skovl resten af jorden op med håndkraft.

http://www.husplushave.dk/jordbor/

Samlet set tror jeg det vil være meget hurtigere end ren håndkraft, og nemmere/billigere end en minigraver og flytning af havelågens stolper.
Men et bud på tidsforbruget tør jeg ikke komme med!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-14 08:12

Minder mig om engang jeg gravede ud til et vandur, og det tog altså sin tid, selvom jorden bliver gjort blød - som beskrevet, jeg ville ønske jeg havde en mini graver, husk også på at jorden skal tilbage.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-14 09:22

Det kan ikke svare sige selv at bøvle. Ring til en anlægsgartner eller entreprenør og bed ham grave det op. Tænker han fakturerer dig mellem 1 og 2 timer. Så umiddelbart er han billigere end den rene lejepris for maskinen. Oveni dette er han ansvarsforsikret. Ansvaret for påvisning af installationer er dog dit.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-07-14 10:01

Citat
Alternativ: Minigraver til ca. 1.500 kr i leje og så skal havelågens støbte stolper graves op og ned igen.

Ring til en entreprenør og forklar ham opgaven og mål på havelågen, hvis hans maskine ikke kan komme ind af havelågen, løftet han den da bare over og graver den rande hurtigere end den tid du skal bruge på det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-14 10:48

Min gartner/entreprenør kan mindske larvefodsafstanden når han skal ind smalle steder. Han har også et andet sted, simpelthen lavet et hul i hækken og så sat 4 nye hækplanter bagefter. Hvis det var her, fik jeg det nok lavet for omkring 1500,- + moms, lidt afhængig af hvor langt han skal køre.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 31-07-14 12:15

Tak for svaret 3773 og andre. Foruden bøvl er øl og middag til vennerne sparet.
Mvh, Jorael

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-07-14 12:25

PS.
Hvis du får en gartner/entreprenør til det får du jo ca. 1/3 del tilbage ved brug af håndværkerfradraget og hvis/når du også får det dægget til igen af gartner/entreprenør bliver jorden stampet efter hånden som randen bliver fyldt op og der ved undgå at jorden synker vildt meget når fliserne er lagt på igen, så få prof. hjælp og bliv

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 09-08-14 12:58

Det bedste bud mht håndkraft er en dag for en person