/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny vaskemaskine
Fra : svendgiversen
Vist : 796 gange
161 point
Dato : 29-07-14 17:30

Vor gamle vaskemaskine, vist 10 år gammel, har overgang og afbryder fejlstrøms relæet.
Hvad kan der være galt? Og kan det betale sig at betale for en reperation??

Hvis ikke, er der så nogen forslag til hvad vi bør købe i stedet?

Vi bor lige langt fra Sønderborg med Skousen og Bilka, og Flensborg med grænsehandel,
vor nabo har købt en LG der hos Fleggaard til kun ca 3200 kr.

Vi er kun to personer men lige nu bader vi meget...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-07-14 17:36

Så køber du vel en magen til naboen.

Hvor svært kan det være?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 171 point
Dato : 29-07-14 17:59

Der er ingen problemer med langt til forhandleren, du køber på nettet det har jeg gjort med hvidevarer de seneste gange, jeg har købt vaskemaskine AEG, opvaskemaskine Bosch, keramikkogeplade Siemens, køkkenmaskine Bosch, ovn BEKO og forskellige småmaskiner på nettet, der gratis levering de fleste steder og god service der hvor jeg handler (Whiteaway)
jeres nye vaskemaskine skal hedde AEG hvis jeg må anbefale et bestemt mærke, har i overvejet en topbetjent maskine? Ikke at jeg kender noget til den slags men det må være rart ikke at skulle ned på knæ når maskinen skal fyldes og tømmes, herunder en fra Skousen:
http://www.skousen.dk/hvidevarer/vaskemaskiner/topbetjente-vaskemaskiner/aeg-l61460tl
en af de mere almindelige maskiner, denne gang fra Bilka som sælger hvidevarer i samarbejde med Whiteaway:
http://hvidevarer.bilka.dk/produkt/aeg-l6470fl/
det kan ikke betale sig at reparere maskineriet nu om dage, 1000 kr. er hurtigt væk og måske opstår et nyt problem om få måneder
Citat
Vi er kun to personer men lige nu bader vi meget.
øh så sidder jeg og tænker på hvad det har med vaskemaskiner at gøre jeg bader under bruseren - ikke i vaskemaskinen, heller ikke hund og kat kommes i maskinen, kun tøj

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-14 18:00

Meget sværere end du tror.

For det første har Fleggaard ikke den samme vaskemaskine, en LG F1473QDP, på sit program,
men kun Bosch og Siemens, som jeg iøvrigt selv har mere tiltro til end LG.

Og hvis vi køber en vaskemaskine i Danmark bliver den normalt leveret,
og de tager også den gamle tunge maskine med retur.

Hvad med en evt. reperation af vor gamle Zanussi?

Og så skal vi jo helst købe dansk...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-14 18:16

Også tak til ovn, for et mere begrundet svar, vil overveje AEG.

Og, når vi nu bader meget er der mere til vaskemaskinen...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-07-14 19:26

Og så skal vi jo helst købe dansk...

Det er svært, for der produceres vistnok ikke husholdningsvaskemaskiner i DK længere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-14 19:52

svendgiversen, det er så endnu et afsnit til føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"

Du spørger om hvilken vaskemaskine du skal købe. Min erfaring er "køb en billig" den holder i ligeså lang tid, som de dyre, men man kan så ikke blære sig
De dyre maskiner har så mange programmer, som stort set aldrig bliver brugt, men til gengæld koster det kassen, når de skal repareres.

En vaskemaskine, der er 10 år gammel, der kan det ikke betale sig at ofre en eneste krone på.

Citat
Vi er kun to personer men lige nu bader vi meget...

Du burde måske overveje at have 2 vaskemaskiner. En til sommer og en til vinter

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-07-14 20:11

Glem det ved at reparere den gamle. I vil blive noget så glade for en ny. Der er sket meget 10 år.

Jeg ville overveje denne

Siemens WM16S465DN - Lavt vandforbrug pr. vask

Vaskemaskinen har et væld af detaljer. Det, der adskiller WM16S465DN fra andre lignende modeller er mængden af vand, der bliver brugt pr. vask. Det er helt fantastisk, at man kan vaske rent for under 50 liter vand pr. vask.

Maskinen sørger for at dosere vandet, så der stort set ikke er noget spild og du kan derfor vaske med god samvittighed. Hvis du ikke har fyldt hele maskinen op, slår vaskemaskinen mængdeautomatik-funktionen til, og på den måde er du også sikker på kun at bruge det allermest nødvendige vand til din tøjvask.

Ud over ekstrem lille vandmængde pr. vask får du med WM16S465DN:

Mængdeautomatik - hensyn til miljøet med et tilpasset forbrug af vand ift. mængde.
Ubalancekontrol – fordeler vasketøjet i tromlen så vasken er lydsvag
Skumkontrol - automatisk tilførsel af vand tilpasset mængden af skum pga. sæbeoverdosering

http://www.wupti.com/produkter/hvidevarer/vaskemaskiner/frontbetjente/siemens-wm16s465dn-taenk-bedst-i

http://www.skousen.dk/hvidevarer/vaskemaskiner/frontbetjente-vaskemaskiner/siemens-wm16s465dn/#
http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/vaskemaskine/WM16S465DN/siemens-iq700-varioperfect-vaskemaskine-wm16s465dn?scid=INT_MDA_KAT_SLIDER_BTS_WM16S465DN

Maskinen har et superlynprogram, prøv at læse anmeldelserne.

Bortset fra det, jeg de fleste maskiner kan det samme

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-07-14 21:12

Citat
Vor gamle vaskemaskine, vist 10 år gammel, har overgang og afbryder fejlstrøms relæet.
Hvad kan der være galt? Og kan det betale sig at betale for en reperation?? af vor gamle Zanussi?

Det er nok varmelegemet der er defekt, hvis relæet slår fra når den skal til at varme vandet op.
Men det kan ikke betale sig at reparere det på en 10 år gammel maskine, især hvis du ikke kan lave det selv. Og når du kan få en ny Bosch for kr. 2500,- leveret fra Elgiganten, er det da hvis bare at komme til PC tasterne og bestille den, eller en anden maskine. Men Bosch er en god maskine til pengene.

http://www.elgiganten.dk/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductCompare-Start?products=WAE28267SN@store-elgigantenDK|WM16S465DN@store-elgigantenDK

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-07-14 10:12

Hvis du vil have em vaskemaskine, som kører uden problemer eller omkostninger de næste 20 år, så køb en Miele.

Prøv for sjov skyld at søge på DBA. her findes funktionsduelige vaskemaskiner fra det forrige årtusinde

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-07-14 10:15

Kan anbefale en ASKO Vølund

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-14 12:02

Prøv en topbetjent, har selv en Whirlpool gennem 10år, den svigter dog med at varme vandet nu omdage, ikke det store udvalg af funktioner, men nok til almindelige mennesker.
Købte den pga pladsmangel og har aldrig fortrudt det.
Eneste ulempe som sikkert er slid, er at lågen lukker ned af sig selv, men temmelig irriterende når man tager tøjet ud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-14 13:43

Overordnet set,er det så godt som uden betydning,hvad maskinen hedder. De kommer mere eller mindre,fra samme fabrikker. Vi har i ca. 40 år brugt AEG,med tilfredshed. Men vores reparatør,fortalte at ca.halvdelen af det mekaniske er Zanussi. De lidt dyrere modeller,får et AEG mærke på. De lidt billigere et Zanussi. For nogle år siden,skildte jeg vores aflagte AEG ad. Der stod også Zanussi,på flere af de indre dele.

Køber du en Ford Diesel bil idag,er den med Volvo eller Peogeot motor. De små Opel`er er med Fiat eller Suzuki motorer.

Jaja,jeg ved godt det drejede sig om vaskemaskiner,men dette blot for at ilustrere,at selv mærket på "mærkevarer",kan være en flygtig ting.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-14 15:02

Foreløbig tak for mange gode råd om køb, men

sidste nyt er at min kone fik den gamle vaskemaskine i gang igen på et andet program,
og nu har hun kørt en hel ny vask uden at den har slået strømmen fra.

Jeg mener det kun er et spørgsmål om kort tid før det sker igen, men nu vil hun afvente.
Vi har så lidt tid til at indhente tilbud og vælge leverandør...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-14 17:37

Et nyt tilbud er fra EL salg, en Bosch WAB 28261 SN til kun 2492,
førpris 5399, hvem kan tro på det?

Min nabo med det billige LG køb kan heller ikke mere finde den hos Fleggaard,
men han har fundet en LG F1496tda3 hos Bilka til 3299, meget lig hans LG F1473QDP??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-14 17:45

Og så fik vi i dag et fantastisk tilbud fra Punkt 1, i Morgenavisen
en Samsung WF71F5ECV4 W / EEHvid , til kun 2499 kr.

Hvor meget tjener HV forretninger på vaskemaskiner, når de kan halvere prisen i tilbud?
Er der mon noget galt med den pågældende maskine, måske forældet??

Og vor gamle Zanussi kører fortsat. Så ingen aktuelle nyanskaffelser.

Jeg troede også det var varmelegemet, men vi havde et kraftigt regnvejr,
mer end afløbet kunne klare, så måske kun kortvarige våde ledninger???

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-08-14 10:37

Tak for svaret o.v.n..