/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad fejler mit Æbletræ??
Fra : Rustica.dk
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 27-07-14 18:08

Hejsa.
Jeg har et æbletræ der er ca. 5-6 år gammel.
Og de sidste 3 år, har æblerne været meget grimme, og "Rådne"...

Prøv at se billederne: http://img.gg/i9aG7YU

Hvad fejler mit æbletræ, og kan der gøres noget for at de ikke bliver ødelagt?

Jeg overvejer om det er et sygt træ??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-07-14 19:47

Muligvis svampesygdommen gul monilia

Jeg formoder, vi taler om den slags rådner æbler, der på overfladen har nogle små og store, hvide eller gullige, fedte pletter, der sidder i ringe, og der er flere ringe uden om hinanden, tilsyneladende med et fælles centrum. Dertil et lidt rynket skind på æblerne. Mange af dem – med pletter – falder ned, før de øvrige, men nogle bliver siddende længe efter og bliver med tiden meget rynkede. I så fald er der tale om svampesygdommen gul monilia, og det er typisk, at man har den flere år i træk – eller, sagt lige ud: når først den er inde i haven, kræver det en indsats at komme af med den.
http://jyllands-posten.dk/bolig/tips/ECE3291705/aeblerne-radner-pa-traeerne/

Eller skurv http://www.aebletoften.dk/projekt/skurv.htm

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-07-14 19:54

Jeg tror måske det kan være Skurv. det ser mest ud til at være det..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-14 19:56

Dit træ er angrebet af svampesygdommen skurv, du ikke gøre ret meget lige nu men til efteråret skal du fjerne alle nedfaldne blade da svampen overvintrer på dem, udtynding af grenene på træet så der bliver luft i kronen kan også være med til at begrænse angrebet til næste sommer

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-14 20:00

Plant nye træer som ikke er modtageli for skurv
Citat
Redfree, Witos, Prima, Primicia, Liberty, Priam og Jonafree
citat er fra: http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/39.html
på den side kan du læse meget mere om skurv og forebyggelse

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-07-14 20:16

Tak for svaret o.v.n.. >& kattekismus,..

Ovn, det skal jeg huske at gøre noget ved ..
Perfekt med hvad jeg skal gøre for at ændre det...

Rigtig god sommer til jer alle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-14 23:17

Tak for accept
Citat
Perfekt med hvad jeg skal gøre for at ændre det.
du kan ikke gøre noget som træ og æbler ser ud nu, det handler om forebyggelse og det er for sent i år, sprøjtegifte hører ikke hjemme i private haver så jeg vil ikke komme nærmere ind på bekæmpelse af svampen, svovl skulle have en vis forebyggende virkning men kan ikke helbrede

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 28-07-14 06:59

Min kone og mig, har talt om, at vi nok, tager træet op, og køber et nyt.

Det har faktisk altid, haft den her "fejl"

Så vil vi vælge en af de andre du beskrev.