/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stålskorsten
Fra : ejgild01
Vist : 473 gange
100 point
Dato : 27-07-14 09:38

Jeg har købt en fin brugt stålskorsten som vi skal sætte op ude i sommer huset men da der manglede et nyt røgrør så har vi handlet i det lokale pejsecenter og der siger indehaveren at vi kan få problemer med at få den godkendt af skorstensfejren hvis ikke han kan se et stempel eller lign. og det et utydelig så er der nogen der kan give mig et råd og er der en lov omkring disse ting ????

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-14 09:54

http://www.bolius.dk/love-og-regler-om-skorstene-19159/

Rådet må vist være at tale med skorstensfejeren, INDEN du sætter skorstenen op!

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 27-07-14 10:24

Der er forskel på diameteren på skorstenen om det er til brænde eller oliefyr.
Jeg gentager rådet spørg skorstensfejeren til råds.Der er ingen grund at bruge penge
på noget vist det bliver kasseret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-14 12:11

Nu er det ikke skorstensfejeren, som skal godkende skorstenen. Den skal følge det nyeste bygningsreglementet, eller være magen til (reperation) af en ældre , som ved monteringen fulgte daværende reglement.

BR 10:
Seriefremstillede små aftrækssystemer skal være forsynet med CE-mærke, hvis der findes en produktstandard herfor.
Vejledningstekst:
Det skal af CE-mærket fremgå, at aftrækssystemet er egnet til den påtænkte anvendelse. Et aftrækssystem, der er CE-mærket til brug i forbindelse med en gaskedel er således ikke egnet til andre formål. Ved små aftrækssystemer forstås aftrækssystemer af enhver art, der modtager aftræk fra et eller flere fyringsanlæg, for hvilke den samlede nominelle effekt er højst 120 kW. For et aftrækssystem, der ikke er seriefremstillet, må producenten gennem valg af materialer, godstykkelse, dimensionering m.m. over for kommunalbestyrelsen kunne redegøre for aftrækssystemets egnethed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-14 12:47

I forhold til transors indlæg må jeg konstatere, at skorstenfejerne åbenbart svæver i den vildfarelse, at de skal syne og GODKENDE skorstenen når den er monteret:

Citat
HUSK at skorstensfejermesteren skal underrettes når skorstenen er monteret. Han skal syne og godkende den, hvorefter den bliver tilmeldt til lovpligtig fejning. PS ! Pas på med at købe en brugt stålskorsten. Der er flere ældre modeller der ikke længere er godkendt til brug for en brændeovn. OBS OBS !! CE-mærkede stålskorstene kan have andre afstandskrav end beskrevet ovenfor. Det skal fremgå af CE-mærkningens koder hvad der gælder for den pågældende skorsten.

fra http://www.skorstensfejerlauget.dk/sporgsmaalogsvar.html

Jeg tror stadig det er nemmest at tale med skorstensfejeren inden monteringen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-07-14 15:14

Hvor besynderligt det end lyder, så er jeg 100% enig med vagnr.
Skorstenfejeren afholder jo også brandsyn 1 x årligt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-14 16:11

Nu skal i læse ministeriets instruktion for skorstensfejere.
der står at de,hvis de under arbejdet, opdager en uregelmæssighed, som ejeren ikke retter , så skal meddele det til den kommunale myndighed.
skorstensfejeren selv er en erhvervsdrivende, og ikke nogen myndighed, som hverken kan eller skal godkende noget som helst.
Men det er rigtigt at visse skorstene har pligt til at skulole fejes, og det eneste skorstenfejeren kan påtale, er hvis den er indrettet,så han ikke kan komme til det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-14 16:18

I kan jo læse her om skorstensfejerens pligter og beføjelser.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54633

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-14 19:57

transor, det er jo godt du er ingeniør og ikke jurist, jura er ligeså svært at forstå for ikke-jurister som en teknisk ståbi er for jurister

Det der står i § 10 du henviser til er at skorstenfejeren fører TILSYN, og er han ikke tilfreds (og kan han ikke få boligejeren til at lovliggøre) skal skorstensfejeren indberette til kommunen, der er dem der kan sanktionere ulovlighederne.

Det svarer helt til, at en betjent kan stoppe dig for at køre for stærkt=tilsyn, , men det er til syvende og sidst domstolene der kan give dig bøden=straf.

Den fornuftige boligejer snakker med skorstensfejeren, og slipper for kommunen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-14 11:00

Ja han kan da snakke al det han vil med skorstensfejeren, men en godkendelse bliver det ikke til.
Hvis skorstenen skal godkendes, foregår det ven den kommunale bygningsmyndighed.
De fleste skorstene skal bare følge reglementet og anmeldes til kommunen. De skal ikke godkendes.

Stålskorstene, til de fleste formål, skal være CE mærket. Det er fabrikantens erklæring om at fælleseuropæisk norm er fulgt. Det er ikke ,som mange tror, en godkendelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-07-14 13:34

Transor, jurist er du bestemt ikke!