/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fontæne i haven
Fra : Nicholassz
Vist : 349 gange
20 point
Dato : 23-07-14 00:46

Hej jeg har købt mig et his, hvor jeg har overtaget en fin fontæne i noget granitsten, en tung kleppert.

Sagen er den at den ikke virker - grunden er nu ret klar, en klippet (og fjernet) strømforsyning.

Stenen står i en plastik balje, hvor i der er ført 1 ledning og 1 slange ind i plastikbakken. Ledningen forsvinger op i stenen, og vandslangen går på en hane der stikker ud af stenen.

På ydersiden af baljen forsvinder vandslangen et sted hen (er der nogen bud på hvor?). Tidligere ejer siger at den vandslange er der ikke, men faktum er at jeg står og kigger på den.

Ledningen er klippet over på ydersiden af baljen.

Mine spørgsmål er altså:
1. Er der nogen bud på hvor vandslangen går hen, så jeg kan lede efter den et sted der giver mening, uden at grave hele haven op?

2. Den ledning der er klippet over, hvad skal der sidde der? Har den gået til en pumpe, til en strømforsyning eller hvordan? Hvad skal jeg lodde på den ledning, for at få den til at virke igen?

3. Hvordan finder jeg ud af om den sten har en indbygget pumpe? Der er ikke som ved mange andre sten placeret en spand under plastikbaljen.

Mvh
Nicholas

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-14 01:44

Hvis vandslangen skulle føres væk fra fontænen ville det være en del af et større anlæg hvor der er et lavereliggende reservoir i den anden ende, men hvor vandet så stadig recirkulerede.

Kommentar
Fra : Nicholassz

Dato : 23-07-14 08:00

Det er der ikke - derfor kan jeg ikke lige gennemskue hvad den vandslange går til, eller skal bruges til.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-07-14 10:23

Når du lige har købt hus - og til lykke med det - kan du vel næppe undgå at få brug for forskellige håndværkere til at justere det ene og det andet. En VVS'er - eller måske en elektriker - kan sandsynligvis opklare mysteriet og få din fontæne til at køre smukt igen, måske skal han bruge en time på det, men så kan fontænen jo være til glæde i mange år frem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-14 16:54

Citat
hvad den vandslange går til

Prøv at før en el-ledning gennem slangen, så får du en idé om hvor langt den løber, og om der er noget interresant der omkring

Kommentar
Fra : Nicholassz

Dato : 23-07-14 21:51

Tak for svarene indtil videre.

Jeg har haft en VVSer ude og kigge på det, og han kunne umiddelbart ikke gennemskue hvor den slange går hen. Jeg vil prøve med at skubbe et kabel af en art igennem vandslangen.

Når man tilslutter en fontæne til strøm, er der så nogen omformer på, eller kan jeg bare lodde et nyt kabel på og smide det nye stik i kontakten?

Hvordan kan jeg se om jeg mangler en pumpe, umiddelbart ligner det på opsætningen at pumpen er indbygget, men jeg har desværre ikke den fjerneste idé om hvordan jeg kan finde frem til svaret :)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-07-14 22:05

Du lyder godt nok ret ubehjælpsom, så lad være med at gøre noget selv, det går bare grueligt galt.

Ud fra det, du beskriver, er der ingen - overhovedet - , der kan hjælpe dig.

Få fat i en elektriker og/eller andre udlærte håndværkere.

Når VVS manden ikke kunne overskue det, er det sikkert - ret uoverskueligt, så vi kan IKKE hjælpe dig.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 20 point
Dato : 24-07-14 09:21

Hvis stenen/ fontænen er ´ren´ granit, kan der ikke gemme sig noget i den = pumpe eller andet uden du tydeligt kan se at der er lavet hul/ plads til det og efter fyldt med andet materiale.
Ledningen kunne være noget ´lys halløj´ og ikke til en pumpe, da de som regel er smidt ned i en spand/ stor kar med vand som genbuges

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-14 09:26

Citat
ikke til en pumpe, da de som regel er smidt ned i en spand/ stor kar med vand som genbuges

Så med andre ord, burde der være en ledning et andet sted i haven, hvor pumpen er gravet ned.
Vandpumper er ikke nemme at få til at virke, hvis de ligger over vandnévu, da de fyldes med luft.
Når du har fundet ud af ca hvor lang slangen er, så gå rundt i en cirkel og eventuel ´banke´ på jorden for at høre om det lyder hult = en spand/kar

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-14 09:29

Citat
Når man tilslutter en fontæne til strøm, er der så nogen omformer på

Som regel altid lige i stik dåsen - 220v

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-07-14 13:20

Har den tidligere ejer ikke kendskab til, hvor problemet er?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-14 17:22

Citat
Hvad skal jeg lodde på den ledning, for at få den til at virke igen?
Hvis det er til lys? så begynd med 12 volt.
Men smid et par billeder, så er det nemmere at vurdere..

Kommentar
Fra : Nicholassz

Dato : 25-07-14 01:01

Sikke en masse gode svar, tusinde tak alle sammen.

Nej tidligere ejer har bestemt ikke være særligt hjælpsom, desværre.

Jeg har gravet og gravet, og har fundet den omtalte tank gravet ned, og det kastede jo lidt lys over det hele :)

Vandslangen går fra stenen og ned i den her tank, hvor vandslangen bare ender, så jeg tænker at der nok har siddet en pumpe der en gang. Hvad jeg ikke lige kan gennemskue er, hvordan vandet skal komme fra det "kar" stenen står i, og tilbage i den tank hvor pumpen jo så skal arbejde, der må jo skulle laves en form for tilbageløb.

Er alle pumper lige gode, eller er der nogle mærker man skal holde sig fra?

Jo, der er en lille lysdiode i toppen af stenen, så jeg tror i har ret i at ledningen kun fungere som strøm til lys.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-07-14 16:02

Afhængig af hvor stor stråle/ hvor højt vandet skal løftes, kan du bruge en billig akvarie pumpe, der sikkert er billigere end dem der sælges sammen med ´vandfaldet´.

Godkendelse af svar
Fra : Nicholassz

Dato : 25-07-14 21:58

Tak for svaret mig-selv.