/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan testes Solvarmerør
Fra : Rustica.dk
Vist : 628 gange
100 point
Dato : 19-07-14 16:27

Hej Kan-Du´Er.

Jeg er noget usikker på om mit solvarmeanlæg virker som det skal.
Jeg kan konstatere at Jeg i dag PT. kun henter 30 Grader ud af mit anlæg.

Hvordan kan jeg teste om de rør jeg har på hustaget, virker som de skal ???

Der skulle klart blive genereret 50-60 Grader i dag.
De rør jeg har på kan også lave varme med uv, så behøver ikke direkte sol.

Jeg vil også høre om det er noget så simpelt, at rengøre dem? De har kørt i ca. 3 år og jeg har aldrig vasket dem!!! (De ser bare ikke beskidte ud)

Håber der er nogen der kan hjælp mig, med min udfordring....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-14 17:18

Jeg har selv solvarme men til El produktion, og der måler vi i KWH, kilo watt timer,
typisk her om sommeren per dag: Sol energi + 15, forbrug 5 og netto overskud 10 KWH.

At du angiver dit anlægs ydelse i grader forstår jeg ikke, det er jo kun en temperatur?

Det er jo så nok et solvarme anlæg til at opvarme brugs vand,
men så vil temperatur stigningen vel afhænge af forbruget?

Er det sorte rør til en varme beholder, er det ikke nok at rense dem udvendig,
både rør og beholder skal have en grundig gennem skyldning.

Hvis du vil have bedre råd må du beskrive dit anlæg...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 17:29

Hejsa Svende...

Det anlæg jeg har laver ikke Energi, det laver Varme, det er som dette:

http://www.vvs-grossisten.dk/index/vacuum-solf-18-ror-m-stander-p6360

Jeg håber det var en bedre forklaring

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-07-14 17:37

Begge former for anlæg laver energi.

svendgiversen har et solcelleanlæg, der producerer el, og du har, som du selv skriver - solfangere - der producerer varme.

Det er forskellen på de 2 typer anlæg, der begge udnytter solens stråler.

Har - også - selv solceller. Produceret - indtil nu i dag: 33,0 kWh.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 17:40

Jeps. den er jeg med på

Jeg skal bruge en der har Solfanger, med Vacuum rør.
Eller en der ved noget om, funktionen, eller fejlretning, til mit problem !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-14 17:40

Nej, varme kan du ikke bruge til noget, ikke før du har et energi forbrug,
eksempelvis når du stiller dig under den varme bruser.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 17:52

Korrekt Svend.
Spørgsmålet er nu, kender du noget til MIT problem ??

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-14 19:18

Først Bille, nu skuffer du mig, man kan ikke tilføre varme, men energi, effekt gange tid
og så stiger temperaturen, afhængig af hvor. Et stort hus skal have mere varme end et lille.
Skomager bliv ved din læst, i øvrigt er der en stor ordre på vej, du vor førende slægtsforsker...

Og Rustica, jeg kender godt dit problem, min gamle nabo på Skovbrynet i Sønderborg,
købte et lignende anlæg, over laurids.com, det har min kones søn nu købt,
endnu ikke installeret, så vi følger med her...

Om energi enheder, tidligere brugte man Calorier,
vist den energi der skal til for at opvarme 1 gram vand 1 grad.

Nu bruger de kloge MKS enheder, baseret på meter, kilo og sekund,
stadig energi, kraft gange vej gange tid, mens en temperatur kun er en passiv varmegrad

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-07-14 19:24

Hej Svend,

Jeg ved ikke lige, hvor jeg skuffer.

Begge typer anlæg producerer da energi - på hver deres måde - eller?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-07-14 19:52

Hvorfor har du blacklistet svendgiversen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-14 19:56

Hvis vi nu skal holde os til de korrekte termer, så flytter begge anlægstyper energi. De laver det ikke. Solfangeren virker simpelt ved at man varmer et medie op vha solens stråler og overfører så varmen til en brugsvandsbeholder. -> Rustica, ja griseri og/eller belægning på rørene kan forringe ydelsen. Men noget kunne tyde på du er plaget af utætte rør (vakuum solfangere benytter vakuum til at isolere mod varmetab i selve røret).

Den anden type - solcellerne omsætter strålingsenergien til der så efterfølgende puttes i en vekselretter og sendes ud i elnettet (groft forenklet).

Altså begge to er energicollectorer, og ikke "producenter".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-14 19:58

Hvis Svend blacklistes pga ovenstående indlæg, stopper vi bare her......

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-07-14 20:01

=> 3773: om de 2 typer anlæg "samler" energi eller "producerer" energi er mere en "strid" om kejserens skæg.

Der kommer "noget" ud af dem begge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-14 20:03

...kommenterer ikke mere!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 20:03

Svende havde jo noget, at komme med, så det er klart en fejl.
Jeg har ikke været opmærksom på det. Min søn (3år) har siddet lidt ved min pc..
Jeg ophæver den med det samme.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 20:09

Beklager Svend....
Børn i huset

Men jeg håber lige som dig, at der kommer noget vi kan bruge

Ellers så kan det nok tænkes, at jeg vil prøve mig, med at vaske dem, og hvis dette ikke virker, tage det helt store skridt og skifte nogen af dem..

Men det kunne stadig være godt at prøve at finde ud af hvordan det kan testes

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 20:11

Hov Svend, nu læste jeg lige igen, og jeg har holdt øje med trykket i min beholder og den forbliver fint på 2 bar (Mener jeg det er)
Men hvis jeg mister vacuum, i røret, som du beskriver, så vil udskiftning, af rør hjælpe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-14 20:22

Hvis du ingen vakuum har bliver røret varmt. Hvis der er vakuum - ikke så varmt. Varmeoverførslen styres af en differenstermostat - den kan også være syg, så pumpen kører konstant.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 19-07-14 20:46

okay det er klart værd at have med ..
Tak..
Jeg kan prøve at teste røret, når jeg rengøre dem...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-14 20:47

Tak for igen for at komme ind i varmen.

A æ fra Skals, ligesom Anders F(j)og,
og der kan man ikke lide at være uvenner,

da han flyttede til hovedstaden steg inteligensen begge steder...

Min far havde en lille gård ved Hjarbæk fjord, når det var højvande var den kun halvt så stor.

Vi er der så kloge der, at han fik hele to sønner, nu Senil Ingeniører,
hvis du vil vide mere om energi enheder, hjælper jeg dig gerne,
selv har jeg aldrig arbejdet, kun simuleret,
jeg kan lave modeller af alle køretøjer/maskiner på computer,
og hvorfor jeg har fået slidgigt er der ingen der forstår...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-14 21:13

Nemlig Rustica og idet der er tale om collectorer og ikke producerende (altså ting der omdanner energi, f.eks ved at afbrænde fluida eller andet, så bliver energi altså et eller andet sted af, når ikke det havner i din beholder. Og mest sansynligt i varmetab på taget, i defekte vakuumrør.

Og Bille.....Der er en kæmpeforskel og ikke bare flueknepperi i at producere varme eller flytte varme. Ikke mindst når det drejer sig om at forstå hvad der sker i et anlæg og i særdeleshed når det drejer sig om at fejlfinde på installationen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-14 21:35

> at fejlfinde på installationen

Enig i at det ikke er indre energi, men overført energi,
og som gammel trouble shooter, ikke i sol energi, men hydraulik,
kommer jeg tilbage til kernen, årsagen til poblemet, noget der kan måles, registreres?

Hvad er input til anlægget, de sol bestrålte sorte rør,
indfaldsareal med lidt snavs og ellers svært at definere ændringer.

og output, her har vi kun en temperatur angivelse,
forhåbentligt en mer temperatur over omgivelserne.

Ingen af disse, der bør sammenlignes for at fimde årsagen til den reducerede energi,
er oplyst og bør måles...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-14 10:03

Nemlig Svend. På med de logiske "briller" og bliver noget varmt et sted hvor det ikke burde blive varmt, er man kraftigt på sporet! Kører "noget" (en pumpe f.eks) når den ikke burde køre, er det også et kraftigt hint!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 21-07-14 07:38

Det lyder bare godt..
Jeg suger til mig, af de kloge ord

(Spurgte lige min søn, hvorfor han piller ved Fars pc, SVAR: jeg ville bare spille spillet med den lille mand HAHA)

Jeg vil prøve at finde nogle nye rør, for afvaskning kan hvis ikke klare operationen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-14 11:17

Fandt du problemet?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 20-09-14 12:57

Nej ikke endnu... Jeg skal også se at få taget mig sammen, og få kikket på det...
Jeg skal bare have fundet en stige der er lang nok.
Men jeg tror klart at det er de rør der ikke virker...

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 15-10-14 10:18

Tak for svaret svendgiversen.
Du får point, selv om der ellers er mange rigtig gode svar.
Det er som plaster på såret, for du blev smidt ud...

Tak for indsatsen til alle....