/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
At scanne koder
Fra : Dieter
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 18-07-14 08:02

Jeg har fået "Nem post i din hverdag" .
Der skal man hente "Post appen".

Jeg aner ikke hvordan man gør det
og
hvilket "værktøj" man skal bruge. Jeg har det svært med at følge med tiden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-14 08:18

I den nærmeste tid kommer der information pr. post til alle borgere, vi har fået det her i Odense da de tyvstartede.

Det er enkelt på en computer hvor man skal logge sig ind på Borgerservice eller EBoks via NemID og derinde vælge hvor man får post fra, mange har i årevis brugt E-Boks til deres bank og kender derfor systemet.
Din postkasse i E-boks ER oprettet, så du skal blot logge ind med NemID, her skal Du også skrive mobilnummer og mailadresse hvorved at de enten sender en sms eller mail når der kommer ny post.

Når det foregår via en app på Android eller IPad fungerer NemID ikke, men på EBoks kan du finde en personlig kode som skal sættes ind i din EBoks app.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 18-07-14 08:55

Mit problem er at jeg ikke ved hvordan man scanne appene !?
Jeg har ud over min PC og en printer kun en ganske almindelig Nokia telefon = model 2330c-2 -RM-512.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-14 09:52

Citat
"Nem post i din hverdag"

Alt bliver sgu da også så besværligt.

Havde du en Abdroid eller anden, så findes der apps der automatisk (næsten - du tager et billede) scanner koden og åbner linket.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-14 09:54

Udbyderne burde som det mindste vågne op og forklare deres bruger hvordan og hvorledes, så selv ældre og mennesker uden kendskab til IT kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-14 10:00

Den telefon kan ikke bruges til apps og heller ikke scanne koder, dertil kræves en smartphone, langt de fleste apps henter man også hos Apple, Google eller Windows alt efter telefonmærke direkte ind på telefonen og behøver ikke at scanne dem ind.

Men du kan jo få en sms på den fra EBoks, denne sms skriver blot at der er kommet post og fra hvem, og så kan man hurtigt vurdere om det er noget man skal åbne computeren for at læse eller det kan vente........f.eks får jeg lønsedler på EBoks, de kan sagtens vente da de som regel er ens måned for måned.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-14 10:05

Og en printer skal du kun bruge hvis der bliver behov for at udskrive et dokument fra EBoks eller du vil have arkivmapper derhjemme, de bliver liggende derinde og kan altid åbnes igen.......... formentlig til et stykke tid efter at man har forladt denne verden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-14 10:12

Citat
Udbyderne burde som det mindste vågne op og forklare deres bruger hvordan og hvorledes, så selv ældre og mennesker uden kendskab til IT kan finde ud af det.

Det er ikke internetudbydernes problem.

Mange biblioteker og kommuner er obs på det så det sidste års tid har der været arrangementer hvor folk kan komme ind med deres bærbare, tablet eller bruge computere på stedet og få tips og undervisning af frivillige, jeg har såmænd en gammel veninde på 70 som har hjulpet med det på ældrecenter.

Dieter skulle måske spørge på biblioteket om der er en event i nærmeste fremtid.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-14 11:42

Du skal ikke scanne koder, det kan du kun hvis du har en smartphone,
Nem post i din hverdag kan sikkert benyttes sammen med en computer, hvis du kom med et link så kunne vi bedre rådgive om hvordan du benytter tjenesten, men glem det med app og scanne koder, hvis du har Windows 8 eller 8.1 på computeren så er der måske en app som du kan installere, jeg skriver måske for jeg ved ikke hvad der menes med Nem post - kom med et link

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-14 12:03

Citat
Det er ikke internetudbydernes problem.

Sikkert ikke, men dem der bruger/ udbyder den slags Mailservice burde rådgive bedre.
Og jeg kender ikke til - Nem post i din hverdag - måske er det denne?

https://www.borger.dk/Sider/post.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-14 16:49

Citat
Sikkert ikke, men dem der bruger/ udbyder den slags Mailservice burde rådgive bedre.
Og jeg kender ikke til - Nem post i din hverdag - måske er det denne?

Det har stadig ikke noget med mailudbydere at gøre, den digitale post bliver ikke sendt pr mail, man skal selv logge sig ind når der kommer et advis pr mail.

Og i den forbindelse er disse mails aldrig forsynet med et klikbart link, det er for at forhindre phishing, altså der hvor folk bliver lokket ind på en falsk side og skriver deres kontonummer, koder m.m.

Så får man en mail med et link så slet den og kog ind for at se om der er noget i postkassen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-14 20:45

Anny ho? bruger ikke deres system, så længe posten kan finde min postkasse/ uden for mange reklame aviser.
Og det er der sikkert mange andre Danskere der også foretrækker = brevpost.
Noget? kan man afmelde mens alt andet drøner ind på - Læs der er POST - i en mail fra? Bank/andet.

Men tror at ´de´ kom skævt ind på at for-fremme EPost frem for almindelig post, og sammen blandet med det ´dengang´ udskældte NemId, og derfor skal mange ´ældre´ på skolebænken igen.

Men ret mig endelig.
Og ellers go SOL.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 18-07-14 23:22

Tak for svaret o.v.n.
Nu har jeg ordret en smartphone. Endda til rimelig penge. Det er en
Samsung S6310 Galaxy Young Blue (Android smartphone)