/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Parallelforbindelse bilbatterier
Fra : Jens_Henri
Vist : 405 gange
76 point
Dato : 17-07-14 22:41

Hvilke kabler skal man bruge til at forbinde 2 12 V/25 A parallelt til hinanden?

Kommentar
Fra : Jens_Henri

Dato : 17-07-14 22:42

Jeg skal bruge dem til 12 V in camping vogn

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-14 22:47

Du skal finde ud af, hvor mange ampere, du maksimum vil trække af batterierne og vælge kabel derefter.

Kommentar
Fra : Jens_Henri

Dato : 17-07-14 23:06

Det er ikke så meget - et køleskab skal kunne gniste for at tænde en ovn skal kunne gniste for tænde - dog ikke samtidigt. Derudover skal batterierne kunne drive 2 små vandpumper. Maximalt < mindre ende 25 A. Jeg har nok ikke formuleret mig korrekt - egentlig går spørgsmålet på; hvad hedder de kabler jeg skal bruge - google kan meget, men det er ikke lykkedes mig at finde kabler der går fra batteri til batteri

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-07-14 23:32

Hvis du bruger et 6 kvadret kabel og montere en 20 Amp. sikring, så kan det lever power/Wat nok til det du har brug for at trække fra batteriet til køleskabet

Kommentar
Fra : Jens_Henri

Dato : 17-07-14 23:34

Hvad hedde sådan et kabel?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 76 point
Dato : 17-07-14 23:42

Du skal bruge et rigtigt batterikabel:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterikabel-24560/
det er fordi der kan komme ret så megen strøm igennem hvis det ene batteri er næsten fladt så bliver det opladet af det andet og der vil en almindelig tynd ledning som ellers godt kan trække 25 amh. smelte, 16 kvadratmillimeter som er vist øverst formodes at være tyk nok, men er det 2 store batterier så skal du købe nogle tykkere kabler

Godkendelse af svar
Fra : Jens_Henri

Dato : 17-07-14 23:49

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-07-14 23:50

Citat
Hvilke kabler skal man bruge til at forbinde 2 12 V/25 A parallelt til hinanden?

Hvis du bruger et 6 kvadret kabel og montere en 20 Amp. sikring, så kan det lever power/Watt nok til det du har brug for at trække fra batteriet til køleskabet.
Alle de andre ledninger er jo trukket i vognen.
Citat
Det er ikke så meget - et køleskab skal kunne gniste for at tænde en ovn skal kunne gniste for tænde - dog ikke samtidigt. Derudover skal batterierne kunne drive 2 små vandpumper
Det skal ikke bruges ret meget power/Watt for at tænde køleskabet på gas, men det skal bruge en del strøm når det køre på EL=12 volt, og vandpumpen bruger vel ca.1 - 1,5 Amp.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-07-14 00:02

Citat
Du skal bruge et rigtigt batterikabel:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterikabel-24560/

NEJ så skyder du grosspurve med kanoner, det er jo ikke en bilmotor der skal startes.
Du skal ikke købe mere end 10 kvadrat startkabel nr. 24575 til 59,90 kr. for at bruge ledningen til det du skal bruge det til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-14 14:10

Citat
NEJ så skyder du grosspurve med kanoner
nej det mener jeg ikke, hvis nu det ene batteri er næsten fladt så vil det blive opladet af det andet batteri og der vil et tyndt kabel simpenhen smelte