/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket hukommelseskort
Fra : kondivand
Vist : 510 gange
50 point
Dato : 07-07-14 16:47

Jeg har et digitalkamera, som efterhånden har nogle år på bagen, men det fungerer fint:

Mit kamera er dette:

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S1_IS/

Jeg har brug for et nyt hukommelseskort, men er i tvivl om, hvad jeg skal vælge - ikke så meget størrelsen (antal GB), men mere modellen.

Har jeg nogen fordel af, at vælge nogle af de helt nye typer - kan de spille ordentlig sammen med det ældre kamera eller er det spild af penge?

Hvor meget betyder hastigheden på hukommelseskortet?

Jeg ved godt det nemmeste vil være at købe et nyt kamera, men det er pengepungen ikke til lige nu. Har bare brug for et par råd, så jeg ved, hvad jeg skal lede efter på nettet - hvad vil være et godt køb.

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 07-07-14 16:50

Jeg plejer at bruge sandisk, og har aldrig haft problemer med dem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-14 17:35

Tag kamera med til en der sælger kort, så er du sikker på at få et der passer. Og hvor stort det skal vær (MB) det afhænger af hvor mange foto/film du vil gemme på kameraet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-07-14 17:36

Jeg benytter selv Kingston og Sandisk og andre - alle uden problemer.
Men da det er et ældre kamera du har, behøver du ikke at købe de hurtigste kort "Compact Flash", som du helt sikkert ikke vinder noget ved, evt. kan der også være begrænsning på hvilke typer dit kamera kan benytte både i hastighed og størrelse, læs i manualen.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 07-07-14 17:38

Jeg Har altid brugt SanDisk, bruger Extreme classe 10. 32 Gb. bruger det både i mit Canon EOS 60, og i mit GoPro Black 3 Acition camera det har aldrig svigtet, husk lige hvis du også skal bruge det til video, formateret i Fat 32, så stopper optagelsen, hos mig efter 26 min, men starter automatisk igen med et lille overlap på ca. 2 sec

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-07-14 01:16

Det står i dit link hvilken type dit kamera skal bruge, det hedder CompactFlash Type I / II det vil sige at kameraet kan håndteret både type 1 og type 2 CompactFlash hukommelseskort, linket herunder er en type 1 på 32 GB og fra Kingston som er et meget anerkendt og brugt mærke inderfor elektronisk hukommelse:
http://www.dustinhome.dk/product/5010601397/kingston-compactflash-ultimate-266x-32-gb
pas på ikke at købe et kort som er større end kameraet kan læse, mit gamle Kodak kamera havde problemer med at læse hvad der var på et CompactFlash som var større end 32 GB, det står sikkert i brugsanvisningen hvor stort et kort dit kamera kan håndtere

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 08-07-14 10:53

Hej o.v.n.

Tak for god forklaring.

I linket står der som en fodnote til "CompactFlash Type I / II (Microdrive compatible)³" følgende

Compatible with 2GB memory cards & larger. Jeg synes ikke der står nogen øvre grænse i brugsvejledningen. Den gang jeg købte kameraet havde man sikkert ikke nogen fornemmelse af, hvor store kortene kunne blive med tiden.

Der står følgende hastigheder under det link du sendte til mig. Er det hurtige kort, og hvordan vil jeg konkret kunne opleve en effekt af det?

Overføringshastighed (læse)   45 MB/s
Overføringshastighed (skrive)   40 MB/s

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 08-07-14 11:20

Nej det er ikke hurtige kort hvis du sammenligner CampactFlash (CF) med SecureDigital (SD) kort som bruges meget i moderne kameraer.
Du vil næppe opleve hastighedsforskelle med kort i størrelse 32 GB, der skal meget større kort inden du bemærker en forskel i tid når du overfører mellem kamera og computer for eksempel, hvis du afspille en HD film som er gemt på CF kort direkte fra kortet kan det måske opleves at filmen hakker, jeg ved ikke hvor stort et kort dit kamera kan håndtere, men jeg ville sikre mig at kortet kan byttes hvis jeg købte et som er større end 128 GB.
Og så fejl informerede jeg dig i aftes det var et kort på 128 GB som mit kamera ikke kunne håndtere, 32 GB gik fint og var det som kameraet blev købt sammen med, jeg forsøgte ikke andre kort fordi jeg købte et nyt kamera som bruger Memory Stick kort.
Du kan læse lidt mere om de forskellige korttyper som digital kameraer har brugt gennem tiden på Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Flash-lager

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-14 14:11

Ud over det som de forskellige skriver, så skal du være OBS. på hvilken klasse (Class) kortet er. Jo lavere klasse, jo langsommere overførsel. jo hurtigere klasser jo hurtigere overførsel. Langsomme kort - klasse 1-5 er billige, jo højere klasse - max ti, er noget dyrere.

ALDI har jævnligt kort på tilbud i klasse otte.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-07-14 14:17

Alka - det er rigtigt at ALDI jævnligt har tilbud på hukommelseskort, men jeg har aldrig set at de sælger Compact Flash kort. Det er normalt kun SD og Micro SD kort - de har tilbud på.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 09-07-14 09:47

Tak for svaret o.v.n..