/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye kartofler
Fra : lgs
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 04-07-14 22:26

Jeg har avlet kartofler i (alt for) mange år, således også i år. Indrømmet: sædskifte sker ikke så ofte som jeg burde. I år har jeg sat 3 sorter: Friesländer (af sidste års høst), Secura og Solist. Opgravet har sidstnævnte dejlige, glatte og indbydende "frugter", men - og der er selvfølgelig et men, når jeg spørger her - både før og efter kogning vil man præcist inde i midten af kartoflen se en mørk plet, der kunne ligne råd. Ikke at jeg af den grund kasserer kartoflen til spisning, men har nogen et bud på, hvad det kan være - en slags sygdom går jeg ud fra.
Kartoflerne er sat i god muldjord iblandet duegødning og sand. Solisten skal ikke være gemmekartoffel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-14 22:39

Citat
iblandet duegødning

= http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/sars.htm
Men næppe derfor, tror det er næste ´års´ skud der gemmer sig.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-07-14 23:13

=>mig-selv
linket til "sars" - ???????????

Men det med næste års skud lyder ikke helt "tosset" - har du mere til underbyggelse heraf?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-07-14 07:03
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-14 09:22

Når kartofler vokser for hurtigt opstår der tryk spændinger yderst under skrællen
som modsvares af trækspændinger ind i midten.
Det kan give hulrum, vacanser, og har intet med næste års "skud" at gøre.
De nye skud, spirerne kommer også på ydersiden...

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-07-14 14:57

Til de, der måtte være interesserede:
En stor købekartoffel solist, som jeg fandt og kogte, havde samme mørke punkt centalt inderst inde, så det har ikke noget at gøre med dyrkningsforholdene hos mig. Der kunne så være tale om noget specifikt for sorten Dette mørke område har en anden og hårdere konsistens efter kogning.
Der er ikke tale om noget hulrum.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 08-07-14 17:38

Tak for svaret svendgiversen.