/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandmængde i centralvarmeanlæg
Fra : Thyregod8
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 30-06-14 12:19

Jeg vil påfylde frostvæske på mit centralvarmeanlæg. Dertil skal jeg vide hvor meget vand ca. et alm. centralvarmeanlæg indeholder til et enfamiliehus. Jeg regner med at påfylde, så vandet er frostsikret til ca -10 gr. Altså hvem har et bud på hvor meget vand der er i systemet, så jeg ved hvor meget kølervæske jeg skal købe.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 30-06-14 13:33

316 liter
/Janus

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-14 13:58

Der er nok ca. 150 - 200 liter vand i anlæget, men det er jo ikke sådan lige til at sige for det afhænger af hvor store radiatorerne og rør-dimition mm. er.

Husk der er noget kølervæske der er giftig, det vil jeg ikke bruge hvis det var mig.

Citat:
Der er to slags frostvæske i almindelig brug, nemlig ethylenglykol, som er moderat giftig og billigst, og propylenglykol, som er ugiftig, dyrere, men til gengæld skal bruges i mindre mængder. Besparelsen i mængde modsvarer dog ikke merprisen.
Begge er lette at skaffe, da de bruges i bilkølere. Citat slut.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-07-14 13:19

Tak for svaret Hejdu58. Det var også i den størrelse, jeg havde regnet med. Så mon ikke et halvt hundrede liter skulle gøre det.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-07-14 13:34

Selv tak Thyregod8. Jo 50 liter skulle gerne være nok.