/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
4KW Brændeflækker med 400V 13A
Fra : Snippermanden1
Vist : 629 gange
80 point
Dato : 21-06-14 13:57

Jeg har kig på en brændeflækker fra Harald Nyborg. Den er angivet til at bruge 4KW ved 400V. Nærlæser man instruktionen så fremgår det at den skal tilsluttes maksimalt 16A sikring, men der står også at en forlængerledning skal være 1,5 kvadrat hvilket vel ikke helt harmonerer med 16A.

I mit gamle hus fra 1952 ligger kraftstikkene ikke og flyder, men jeg har fundet en dåse i kælderen med 5 ledere hvor der er liv i tre af faserne. Disse er sikret i en nyere 13A sikringsgruppe. Altså burde jeg vel kunne få et sted mellem 9 og 10 KW afhængigt at faseforskydning i motoren.

Det gode spørgsmål er nu om jeg med rimelighed kan forvente at de 13A vil være nok eller om jeg kan forvente at skulle trække helt nye kabler for at få 16A.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 21-06-14 14:07

Citat
Det gode spørgsmål er nu om jeg med rimelighed kan forvente at de 13A vil være nok eller om jeg kan forvente at skulle trække helt nye kabler for at få 16A.

Det gode spørgsmål er om der kan forventes noget svar, da du åbenbart ikke vender tilbage på svarene...

Kommentar
Fra : poten

Dato : 21-06-14 14:12

Statistik
Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   0
- Annullerede   2
- Slettede   0
Ialt   3

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 90 point
Dato : 21-06-14 14:43

Citat
Det gode spørgsmål er nu om jeg med rimelighed kan forvente at de 13A vil være nok eller om jeg kan forvente at skulle trække helt nye kabler for at få 16A.

JA de 13 A er nok 400v x 13 A = 5200Watt = 5,2Kw og den bruger 4 Kw.

Citat
Nærlæser man instruktionen så fremgår det at den skal tilsluttes maksimalt 16A sikring, men der står også at en forlængerledning skal være 1,5 kvadrat hvilket vel ikke helt harmonerer med 16A.

Der står maksimal 16A sikring = MAX 16 A, og det er for at beskytte motoren, for hvis/når den bliver overbelastet og der er pillet ved / defekt motorværnet så det ikke slår fra, så springer sikringen på 16 A.
MEN en ting der er meget vigtig er at det forlængerkabel der er fra kraft-stikkontakten helst er et 2,5 kvadrat, selv om der står 1,5 kvadrat og det er absolut minimum , for hvis det er meget langt er der for stort et spændings-tab i et tynd kabel, og derved risiko for at motoren brænder af.

Godkendelse af svar
Fra : Snippermanden1

Dato : 21-06-14 16:03

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-06-14 16:13

Selv tak Snippermanden1

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 22-06-14 10:53

@Hejdu58

Sikringen er til at beskytte kablet :

HUSK den faste installation skal udføres af autoriseret installatør
I boligens el installation sidder der et antal sikringer af en eller anden form i elinstallations gruppetavle. Sikringerne har i en traditionel boliginstallation det formål at beskytte ledningerne (elinstallationen) mod overbelastning og kortslutning. Fra gruppetavlen og ud til f.eks. en stikkontakt går der nogle ledninger med et bestemt tværsnit (tykkelse), i disse leder løber en elektrisk strøm afhængig af hvilken brugsgenstand der tilsluttes.
Tilsluttes der for mange apparater, eller en for stor brugsgenstand, så kan der løbe en så stor elektrisk strøm (ampere) i ledningerne at de simpelthen begynder at smelte, og der er dermed risiko for at der udvikler sig en brand i din bolig - Dette er overbelastningsbeskyttelse.
Ligeledes virker sikringerne ved en kortslutning hvor f.eks. et kabel ødelægges osv.

Hvis du bruger et kable der er underdimensioneret = for tyndt til forbruget, vil dette også kunne blive varmt og evt. smelte. Motoren der forsøger at trække nok strøm igennem, tager ikke skade

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-14 13:59

@finnostervig
Citat
Sikringen er til at beskytte kablet :Indsæt dit citat her

Ja det ved jeg godt, derfor max 13A til 1,5 kvadrat og max 16A til 2,5 kvadrat.

Men når producenten skriver at den skal tilsluttes maksimalt 16A sikring, er det for at beskytte motoren selv om der er et motorværn der gerne skulle slå fra ved overbelastning,
og ligeledes at det skal være 1,5 kvadrat ledning er det også for at beskytte motor mm. for bruges der bare normal forlængerledning på 0,75 kvadrat bliver spændingsfaldet for stort når den bliver hårdt belastet og motoren bliver varm og kan brænder af ligeledes bliver det tynde kabel varm og kan/smelter.
Og bruges der en kabeltromle på eks. 10 meter og der kun skal bruges ca. 2 meter for at nå,og der skal bruges meget strøm/Watt skal den rulles helt ud for ellers bliver kablet varmt og kan smelte.

Kommentar
Fra : Snippermanden1

Dato : 22-06-14 19:14

Jeg tager nu alligevel chancen da jeg har købt 20 meter forlængerledning med 1,5 kvadrat.... Det er ikke på en rulle.