/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Kardan træk
Fra : mig-selv
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 20-06-14 19:21

Kan det passe at det skal sige ´klonk´ og ikke ´klunk´ når man skifter gear.
Har kun kørt med samme træk på en gammel BMW (anno 1970), og den sagde det samme = ´klonk´.

Ellers plejer jeg at køre med en slatten kæde, som bare siger knirk og stram mig op.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-14 19:29

Den skal kun sige klunk.
Kardantrækket kan jo prøves med hånden, men hvad med gearolie?
VH Palle

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 19:40

Syntes ´klonk´lyder pænere end ??
De gamle Tyskere, havde en meget speciel lyd når man smed den i gear - og når man gav den gas kunne man høre bag-hjulet synge.
Men det kommer vel an på hvordan man syntes det ? burde lyde = for mig er det altså klonk.
Speciel olie er der på navet.

Men lidt af en forskel, når man har sat på en med kæde, de har næsten samme lyd - men bliver optaget/ dæmpet af gumme bag selv tandhjulet, og de gummi? dutter er der ikke på en ´trækstang´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 19:44

NB, koplingen var heller ikke strammet helt op/ned, så det har sikkert også gjort udslag da den er svær at få ud af gear i tomgang, og den næsten vil trække med det samme når den bliver smidt i gear.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 19:46

Citat
Kardantrækket kan jo prøves med hånden

Så skal man jo til at skille bagtøj og motor af - næsten = trææket går i en/et rør, som sikkert også er fyldt med det sorte guld.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-14 20:23

Mon ikke det hovedsagelig har været koblingen der ikke koblede helt ud.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-14 21:40

Ret min eventuelle misforståelse, men: Kardanled og spids-/kronhjulsforbindelse skal da helst kun synge, hvorimod gearskift og kobling godt må fortælle lidt om indgreb.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-14 00:03

Ja, men når tandhjulene i gearkassen kobles sammen, fordi der skiftes gear, skal de rotere med samme hastighed, ellers kommer der et klonk, og man kan tit mærke et lille ryk i motorcyklen.
VH Palle

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-06-14 04:29

Så er vil helt enige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-14 10:31

Gearskifte "klonk" er når der er belastning under skiftet.
Lambretta scooter kunne skifte uden brug af kobling, og sagde "klop"
Det kunne NSU scooteren også men den sagde "tjum"

Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses)
Det kunne min WV servicevogn også, jeg har kørt en ½ dag uden brug af den defekte kobling.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-14 12:44

Citat
Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses)

Det kan blive en vanesag. Det er værre,når man skal ud og ned mellem baghjulene,for at skifte gear. Kørte i min gamle Renault R8,fra Fjerritslev til Thisted,i 3.gear. Forbindelsen fra gearstangen og bagud til motor/gearkasse var røget. Så ned under bilen (i habit og hvid skjorte) og få den lirket i 3.gear.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-14 15:16

Min gamle 2-gear Puch sagde også "klank" når jeg skiftede.

>Mosebaek.
Jeg kørte engang ind i indre København i myldretiden i en Fiat 600 hvor bremserne pludselig stod af, dvs at det ene forhjul blokerede hver gang jeg rørte ved bremsen.

DA lærte jeg en ny køreteknik, men jeg havde ikke til sinds at sætte bilen fra mig selv om det kunne koste en kæmpe bøde
En kyndig kammerat nede ved Køge fiksede det nogenlunde så jeg kunne komme hjem igen til min mekaniker, jeg havde ikke abonnement til Falck dengang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-14 18:28

Citat
Ja, men når tandhjulene i gearkassen kobles sammen, fordi der skiftes gear, skal de rotere med samme hastighed, ellers kommer der et klonk, og man kan tit mærke et lille ryk i motorcyklen.

Så lige efter i Haynes, og der de såkaldte chok-puder inde bagved.
Men tror lige koplingen skal strammes en smule op før lyden forsvinder, dog har jeg set og hørt samme problem på tuben/ andre forum´s - for samme model type.

Der kom ´lige´et par nye ord ind = klop / tjum og klank?

De gamle Nimbus´er havde vist samme fejl, når de blev smidt i første gear.

Ellers er det en mærkelig fornemmelse at have kardan, den synker i bagen hvergang man skifter gear og med gas på håndtaget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-14 18:32

Citat
Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses)
Det kunne min WV servicevogn også, jeg har kørt en ½ dag uden brug af den defekte kobling.

Kender også dén, dog kablet der sprang, og sjovt helt uden mis-lyde.
https://www.youtube.com/watch?v=gjoDvl3MJZQ

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-14 18:41

Citat
Ret min eventuelle misforståelse, men: Kardanled og spids-/kronhjulsforbindelse skal da helst kun synge, hvorimod gearskift og kobling godt må fortælle lidt om indgreb.

Tror du kom nærmest med en ´naturlig forklaring´ på noget jeg ikke lige kender til.
Det er bare mange år siden jeg har har siddet på en gammel BMW (Politi mc)/ eller lignende, og de kunne ihvert tilfælde sige både det ene og det andet, især når man satte dem i første gear.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-06-14 20:17

Tak tak, sjovt med historier. Har gennem tiden kørt som chauffør i sammenlagt 16år, og har i tidens løb flere gange hentet serviceteknikker-biler med def. kobling. Dengang var det vel nærmest noget, man forventede af chaufføren.