/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Faktura politiet på transport af genfund
Fra : amandaKanDu
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 20-06-14 09:34

Hej,
Jeg fik stjålet min bil, som blev fundet igen, da politiet stoppede tyven i den.
Efterfølgende hentede jeg bilen hos politiet, og kørte den på værksted, som reparerede den og udfærdigede erstatningsopgørelses krav, som jeg efterfølgende sendte til politiet.

Nu har jeg så modtaget en faktura fra politiet på transport af min bil på kr. 700,- hos Dansk Autohjælp.
Jeg kan ikke se at jeg skal betale disse penge, da jeg jo selv hentede bilen hos politiet?!?
Det må være transporten fra tyvens adresse til politiet der kræves betaling af MIG for.
I min optik må det være tyven der skal betale denne regning??

Er der nogen her der har haft lignende problemer og ved hvad jeg kan gøre for at undgå at betale disse penge?? herunder klagemuligheder.
Håber meget på hjælp, da det har været meget dyrt for mig i reparationer m.m.
Amanda

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-06-14 09:43

umiddelbart skal du betale de 700 og efterfølgende ligge kravet oveni i dit samlede erstatningskrav.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-06-14 10:09

Mail til kontoret der har sendt opkrævningen og bed om skriftlig redegørelse, derefter sender du erstatningskravet med krav for tiden + transporten du har brugt!
Lad mig sige: Jeg tror ikke du får "én bøjet femøre" da disse tyve ikke kan betale!
MV2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-14 10:14

Hvis du har en casco forsikring, lader du bare regningen gå videre til selskabet.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 20-06-14 10:32

transor: Jeg har ikke kasko
mv2: Hvis man beder om redegørelse, kan man så undgå rykkere og gebyrer mens man venter på svar?
Du har nok ret i at jeg intet får fra tyven. Mit erstatningskrav er o. 25.000,- i forvejen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 11:33

Vær glad for at få bilen tilbage.
Havde engang brug for Falck til at flytte en død person og de gjorde ikke deres arbejde før der lå penge på bordet, ikke noget med at sende en regning til sorgen havde lagt sig - etik eller penge maskine.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-14 13:33

Det lyder da godt nok urimeligt!

Det jeg kan finde, er fra 2009..
http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/reu/spm/414/svar/608377/655985/index.htm

Der findes ikke særlige regler for, hvordan politiet skal di-sponere, når man finder frem til en stjålen bil. Der er imidler-tid praksis for, at politiet foretager ”uanmodet forretningsfø-relse” for at forebygge, at ejeren af bilen påføres yderligeretab. Politiet handler således ud fra en forventning om, hvadbilens ejer ville foretage sig i det pågældende tilfælde. Ek-sempelvis vil en bil, der ikke kan aflåses, kunne transporterestil en oplagsplads for ejerens regning.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-06-14 13:42

Det er dit valg IKKE at have en kaskoforsikring og så må du betale og efterfølgende kan du lægge sag an mod tyven.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 15:35

Citat
Lad mig sige: Jeg tror ikke du får "én bøjet femøre" da disse tyve ikke kan betale!

De kunne da læse her - men fra et helvede til et andet:
http://www.kandu.dk/spg171341.aspx
Og god Weekend.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-06-14 16:24

Citat
Det må være transporten fra tyvens adresse til politiet der kræves betaling af MIG for.
I min optik må det være tyven der skal betale denne regning??

Du har helt ret og tager fuldstændig fejl på samme tid, egentligt ret godt gået

Ja det er tyven der skal betale for det, men det er en sag mellem tyven og dig.
Til at starte med skal regningen jo betales og da er din bil og dig den er blevet flyttet for, se f.eks katekismus indlæg, så er det jo også dig der skal betale.

Da bilen så har været stjålet så må du jo kræve pengene refunderet fra tyven lige som med reparationen af bilen.

Du kører jo heller ikke bilen til mekaniker og får den repareret og siger til mekanikeren at du ikke vil betale en bøjet femøre og at han kan sende regningen til tyven

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 19:52

?
Kan man ikke få/ købe en GPS sender/modtager der kan spore/finde sin bil, inden for et par meters afstand = så er det vel bare ringe til Policen at den stålne? genstand står lige der og der og så er det bare med at afhentet bil/ andet inden der kommer fragt?afgifter på det.
Sikkert billigere end så meget andet, man kan forsikre sig imod.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 19:53

Citat
Sikkert billigere end så meget andet, man kan forsikre sig imod.

Eller omvendt??

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 21-06-14 08:48

Tak for det katekismus. Jeg citerer fra Justitsministeriets svar til Folketinget, og Ja det ser ud til at jeg må til lommerne og betale, og så se om jeg kan hente nogen af pengene hjem hos tyven.

Der findes ikke særlige regler for, hvordan politiet skal di-sponere, når man finder frem til en stjålen bil. Der er imidler-tid praksis for, at politiet foretager ”uanmodet forretningsfø-relse” for at forebygge, at ejeren af bilen påføres yderligeretab. Politiet handler således ud fra en forventning om, hvadbilens ejer ville foretage sig i det pågældende tilfælde. Ek-sempelvis vil en bil, der ikke kan aflåses, kunne transporterestil en oplagsplads for ejerens regning. Politiet må i den for-bindelse selvsagt også påse, at politiet ikke påfører bilens ejerunødvendige udgifter ved for eksempel at transportere ogopmagasinere køretøjer, der i øvrigt er sikret på anden vis,herunder ved almindelig aflåsning af bilen.

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 21-06-14 08:50

Tak for svaret katekismus.