/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
SD Kort kan pludselig ikke læses!
Fra : Brassovitski
Vist : 463 gange
200 point
Dato : 05-06-14 12:05

Hej
Nu mangler jeg godt nok hjælp. Jeg har en bærbar, hvor der sidder et 8 GB SD-kort i som jeg bruger som data drev, da HD'n i maskinen ikke er ret stor. Efter den seneste start af maskinen sker der det at når jeg prøver at tilgå kortet (Drev E:), kommer der en besked om at kortet ikke er formateret, og skal formateres inden brug. Jeg ved der ligger ca. 5 GB data på kortet, så jeg vil gerne kunne redde indholdet. Når jeg højreklikker og vælger egenskaber, står det format RAW, og det er helt forkert, kortet var formateret i FAT 32. Jeg kan under egenskaber også finde følgende oplysninger: Partition type MBR (Master Boot Record), kapacitet 7578 MB. Hvis jeg forsøger under funktioner at køre en reparation og fejlretning, sker der intet. Kan jeg køre et eller andet reparations værktøj som kan gendanne filoplysningerne?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-14 13:05

Jeg plejer at bruge dette, bedre fåes ikke:
http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-14 13:40

Du kan også prøve MiniTool Partition Wizard - kan ikke linke til det, da siden fryser når jeg åbner den

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-06-14 14:43

Citat
Jeg plejer at bruge dette, bedre fåes ikke:
http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/

Er det gratis?

Jeg har prøvet Remo Recover, den har så skannet i en lille time, og fundet diverse filer, men når jeg vil gendanne filerne, skal der selvfølgelig betalesfor programmet, Øv! Øv!. Det kunne de jo bare have gjort opmærksom på straks. På hjemmesiden skriver de nok så flot Free download, he, j afree download, men åbanbart ikk efri brug.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-14 14:55

Citat
Er det gratis?

Det koster.
MiniTool Partition Wizard kan også gendanne partitioner som i dit tilfælde er blevet RAW, har dog ikke selv oplevet det, så kan ikke udtale mig om det - men funktionen partition Recover er der, men igen, ved ikke om det kan klare RAW.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-14 14:59

http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/

Citat
All cases of data loss are unique. Some are easier than others, and some are regretfully unsolvable. How can you make sure that our tools will work in your case? We let you try our tools for free to make you confident that our tools are among the best on the market.

Citat
The free evaluation versions are fully functional.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-06-14 15:06

Jeg stillede et spørgsmål, hvori jeg forklarede hvad jeg gjorde da jeg slettede mere end 300 billeder og jeg mener stadig at programmet er gratis. http://kandu.dk/Spg109661.aspx der er også link til en guide jeg brugte.
Dit problem kan blive at kortet har ændret sig til RAW formatet så jeg ved ikke hvordan file-recovery reagerer på det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-14 15:58

Du skal først formatere kortet, vælg endelig samme filformat som der var oprindelig på kortet, sandsynligvis FAT32, derefter kan du bruge et gratis recovery program, jeg havde held med metoden og reddede alle billeder jeg formaterede med Diskhåndtering på Windows og brugte programmet Recuva til at finde billederne, Recuva er fra samme firma som Ccleaner og den er gratis og meget nem at bruge:
http://www.piriform.com/recuva

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 19:36

Prøv lige at læse det kort på en anden computer, med et andet styresystem.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-06-14 19:39

He! Har prøvet kortet i 3 forskellige maskiner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 20:03

Ok - det regnede jeg egentlig også med.

Hvis du har en ubuntu CD
start en comp med den og kør Live
sæt så kortet ind og se om den kan læse filerne.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-06-14 20:48

Citat
Hvis du har en ubuntu CD
start en comp med den og kør Live
sæt så kortet ind og se om den kan læse filerne.

Kort kan under ingen omstændigheder læses af noget som helst, før MBR er rekonstrueret.
Ingen systemer kan læse et kort, som systemet tror er i formatet RAW. Chkdsk kan heller ikke bruges på et RAW drev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-14 21:31

Jeg har nu haft kort og memorystick som meldte RAW men kunne læses af et andet styresystem.
Men jeg har også XP Vista Win7 Win8 og nogle linux (ubuntu) udgaver.
Jeg har også med held gjort som OVN nemlig at formatere til samme filsystem som det oprindelige.
Hurtig formatering.
Med en win 98 startdiskette har jeg genoprettet MBR ............. dog ikke prøvet med et kort.

Ordren til disketten er >> fdisk /mbr <<

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-06-14 10:01

Hej
Nu er jeg nået så vidt at jeg med rigtig meget hjælp fra "mig-selv", har fået hentet diverse filer ud fra SD-kortet, filstrukturen er ikke gendannet og filerne har alle fået t fortløbende nummer, og de er lagt i foldere efter filtype. Så mangler der kun at jeg kan få gendannet MBR på kortet, så filstrukturen måske kan gendannes, så jeg ikke manuelt skal kigge alle filer igennem og navngiv / Sortere dem igen. Jeg har prøvet forskellige programmer, men de kigger kun på C:drevet, sandsynlig nok fordi de kun er beregnet til at gendanne MBR på Windows drevet.