/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
vaskemaskine tilslutning
Fra : Hemmje
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 25-05-14 18:20

Jeg har en vaskemmaskine jeg skal tilslutte men i væggen er 2 stk gule en hvid en sort og selvfølgelig gul/grønne . Mit probem er bare hvordan skal jeg sætte maskinen til? Jeg har strøm i Hvid,de 2 gule alle 230V , så jeg gik ud fra NUL var sort men der røg sikringen da jeg tændte maskinen. Noge der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-14 19:20

Det lyder mærkeligt med gule og en gulgrøn ledning i samme rør.
Med mindre jordledningen er tilføjet senere.

Er det en gammel installation vil det sansynligvis være sådan:
Gul = mellemledning til en loftlampe
Sort = nul
Hvid = fase
En jordledning ville så være rød

Hvis du ikke følger mit meget kraftige råd - nemlig at tilkalde en elektriker - så skal du som minimum benytte et måleapparat (op til 400volt) og så lave en plan over hvad der måles på alle kombinationer af spændingen mellem to ledninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-14 19:33

Du kan overhovedet ikke regne med at farverne betyder noget bestemt.

Hvis der er mere en en faseledning i gruppen risikerer du at ødelægge maskinen ved at slutte til 400V hvor den kun skulle have haft 230 V.

Tilkald en elektrikker . Han er måske ikke bedre men har en ansvarsforsikring, som dækker skaden.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-14 19:42

Eyvind.. Jeg har målt fra stel (gul/grøn) med multimeter og alle dem med strøm er 230V har ikke prøvet andre kombinationer. kan sige huset er bygget 1969, men undrede mig også over farvekombinationen. Men "stikdåsen" er monteret i bryggerset ved vand, så kan ikke forstille mig andet end den er til vaskemaskine og tørretumbler. Har installeret mange komfur vaskemaskine osv (måske bare været heldig) men intet problem haft før men har jeg så nu jeg havde lavet kombinationen gul og sort samt gul/grøn. og der røg 2 sikringer så snart maskinen blev tændt.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 25-05-14 19:48

Transor.. Jeg målte ledningerne før jeg tilsluttede.. så ingen chance for den fik 400V

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-14 19:53

Så lav lige den måling på alle kombinatoner med 2 ledninger.

Mit hus fra 1964 har/havde:

Hvid - fase
Sort - nul
Rød - jord til spyd
Orange - mellemledning til loftlampe
Jeg kan ikke huske farven på andre 2 faser
Jeg havde ikke nogen korrespondance - og kan ikke huske hvilke farver naboens korrespondance havde (også fra 1964)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-14 21:29

Du har målt på gul/grøn ledningen, den er jo jord, og den skal du aldrig måle på.
Du skal derimod måle mellem de andre.
De andre er en nul og så 3 faser.
Mellem de 3 faser måles 400 v
Og mellem en nul og fase måles 230v
Moderne maskiner bruger normalt kun 230v
Men lidt ældre maskiner har bagpå kobberskinner der kan stilles til feks. 2faser og nul eller 3 faser og nul.
Men hvis din maskine har et 230v stik, eller kun 3 ledninger hvoraf en er gul/grøn, ja så skal du jo kun finde 230v.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-14 21:52

Citat
Du har målt på gul/grøn ledningen, den er jo jord, og den skal du aldrig måle på.

Vrøvl - hvis man vil sikre sig hvad de forskellige ledninger laver..................måler man på alle.
Basta.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-05-14 03:01

Citat
Eyvind.. Jeg har målt fra stel (gul/grøn) med multimeter og alle dem med strøm er 230V har ikke prøvet andre kombinationer. kan sige huset er bygget 1969, men undrede mig også over farvekombinationen. Men "stikdåsen" er monteret i bryggerset ved vand, så kan ikke forstille mig andet end den er til vaskemaskine og tørretumbler. Har installeret mange komfur vaskemaskine osv (måske bare været heldig) men intet problem haft før men har jeg så nu jeg havde lavet kombinationen gul og sort samt gul/grøn. og der røg 2 sikringer så snart maskinen blev tændt.

Hemmje. Du har været MEGET heldig ind til nu, for din viden på dette her område er MEGET begrænset og du burde søge prof. hjælp inden du brænder noget dyrt af, her var det måske kun sikringen der sprang!

Men til orientering:
Er der en gul/grøn ledning, er det altid en Jord / stel, og den er der ikke og må ikke være spænding på.

Er det en blå ledning er det altid en N / Nul og den er der heller ikke spænding på.

Så er der 3 Faser R, S & T, her er der spænding på og her bruges som regel brun, sort & hvid ledning.

Desværre var det ikke altid sådan før i tiden, her var den sorte ledning ofte Nul.

Måles der mellem Jord og Nul, skal der være / måles 0 volt.
Måles der mellem Jord og en Fase, vil der afhængig af instrumentes indre modstand, slå HFI/PHFI relæ fra eller der vises en defus/ikke brugbar spænding mellem 0 og ca. 230 V.ac.

Måles der mellem Nul og en Fase, er der 230 V.ac.
Eks. Nul og Fase R = 230 V.ac.
Eller Nul og Fase S = 230 V.ac.
Eller Nul og Fase T = 230 V.ac.

Måles der mellem 2 Faser eks. R & S er der 400 V.ac.
Eller mellem Faser eks. R & T er der 400 V.ac.
Eller mellem Faser eks. T & S er der 400 V.ac.

Hvis et EL apparat der er beregnet til Nul og en Fase = 230 V.ac. tilsluttes 2 Faser eks. R & S = 400 V.ac. vil sikringen springe og / der brænder noget af i det.

Hvis der i et EL apparat der er beregnet til Nul og en Fase = 230 V.ac, og der er en fejl / noget der er kortsluttet i det, vil sikringen springe.

Så enten har du monteret vaskemaskinen forkert og sikringen derved sprunget og måske også brændt noget af i maskinen

Eller så var der fejl på maskinen før du tilsluttede den. Det er svært at sige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-14 09:16

Læg lige mærke til mit allerførste råd.............?

" Hvis du ikke følger mit meget kraftige råd - nemlig at tilkalde en elektriker "

Hvis du så heller ikke følger det andet råd med at måle alle kombinationer - så hopper jeg af her..............for det ender måske galt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-14 11:23

Hejdu 58
Du tager fejl på flere punkter :

Gul/grøn burde være beskyttelsesleder, ogskulle være det efter reglerne. Men man kan ikke være sikker på at reglerne er fulgt .
Der er ikke 400 V mellem 3 faser . Spænding er altid mellem to leder , ikke 3.

Ellers er vi enige . Han er på glat is og forstår ikke trefasesystemet. Han bytter også om på betegnelser for strøm og spænding. Han skal have fat i en elektriker , og måske en ny maskine.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-05-14 11:30

Citat
Læg lige mærke til mit allerførste råd.............?

" Hvis du ikke følger mit meget kraftige råd - nemlig at tilkalde en elektriker "

Hvis du så heller ikke følger det andet råd med at måle alle kombinationer - så hopper jeg af her..............for det ender måske galt.

>Eyvind< Ja det er rigtigt, og det er ikke måske ender det galt. MEN MEGET MEGET HÆLDIG AT DET IKKE ER GÅET GALT FOR LÆNGE SIDEN og noget er brændt af eller personer er kommet i stødet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-05-14 11:49

Citat
Hejdu 58
Du tager fejl på flere punkter :

Gul/grøn burde være beskyttelsesleder, ogskulle være det efter reglerne. Men man kan ikke være sikker på at reglerne er fulgt .
Der er ikke 400 V mellem 3 faser . Spænding er altid mellem to leder , ikke 3.

Ellers er vi enige . Han er på glat is og forstår ikke trefasesystemet. Han bytter også om på betegnelser for strøm og spænding. Han skal have fat i en elektriker , og måske en ny maskine.

>transor< Jeg tager ikke fejl. Ja grøn/gul er og skal være beskyttelsesleder, men hvis personer som Hjemmje med flere tror at de kan klatre det selv og bruger ledningsfarver i fleng går det galt (undskyld Hjemmje).

transor. læs lige engang hvad jeg skriver engang til. Jeg har intet sted skrevet at der er 400 v mellem 3 faser, jeg skriver at der mellem 2 Faser er 400 V ac.
Jeg skriver:
Citat
Måles der mellem 2 Faser eks. R & S er der 400 V.ac.
Eller mellem Faser eks. R & T er der 400 V.ac.
Eller mellem Faser eks. T & S er der 400 V.ac.

det burde da ikke kunne misforståes.

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 26-05-14 19:56

Tak for svaret pallebhansen.

Gider ikke høre mere om jeres mening om hvad jeg ved om strøm og spænding!