/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor må man køre?
Fra : Tonganeseren
Vist : 569 gange
500 point
Dato : 22-05-14 21:41

Familien overvejer at købe en gammel Landrøver til brug på ejendommen, når der skal hentes dyr efter jagten. Den skal også bruges til at hente træ i skoven - altså uden at skulle rigge det helt store maskineri til. Jeg har tænkt på den korte Landrøver med lad.
Men så siger konen, at man ikke må færdes med u-indregistreret køretøj på en markvej som skærer gennem agerjorden, fordi 2 lodsejere har færdselsret på markvejen, for at kunne komme ned til deres små lodder. Markvejen udgøres af et sæt hjulspor, og der er hverken anlagt grus eller andet.
Hvad er op eller ned i denne problematik???

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-05-14 08:15

Hej Tonganeser !

Jeg tror du skal lytte til din hustru denne ene gang(?) - da de 2 lodsejere har ret til at færdes på vejen, vil vejen være at betragte som offentlig vej og derfor må der ikke benyttes uindregistreret køretøj !! Men sikker er jeg ikke !!
Så for en si..................... !!!!
For helvede - jeg kommer i tanke om en vis person som ved al om dette, da han producerer jagt/stridsvogne til brug for transport af jægere og deres udbytter - KnaldBalle, alias Balledoof, alias Ballehof, alias en hel masse andre navne - han lystrer sgu' på dem alle, denne verdensmand ogløgenhals
Prøv at ophæve din blacklistning af ham, så vil han garanteret beredvilligt svare på spørgsmålet !!!

ØV4

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-05-14 08:55

Kan finde frem til følgende

§ 5. SKAT kan i følgende tilfælde fritage et køretøj fra registrering:
1) Køretøjet ganske overvejende bruges uden for offentlig vej, jf. § 2, stk. 4, i lov om registrering af køretøjer.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144998

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-14 10:09

Du må køre på al vej, der IKKE er offentlig, om den markvej er offentlig må du snakke med Kommunen om, men tvivler da du skriver at den kun benyttes af 2 personer i markens skel - samt du skal måske have tilladelse af dem der bruger den.
Citat
færdselsret på markvejen

Det gør ikke en markvej til offentlig vej - det kan være privatvej, hvor du som skrevet skal spørge andre om lov til at benytte, muligvis mod betailng af vejens vedligeholdelse.
Endvidere mener jeg at privat vej skal afmærkes, hvis de ikke ønsker andres færden på den.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-05-14 13:17

Markvejen er privat og tilhører familiens ejendom, og det er de to øvrige lodsejere som har "vejret".

Mvh.
Tonganeseren

"Jæ ve ha en Landrover.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-05-14 14:34

Har du spurgt Landbetjenten - han burde vide hvilke regler der er!
Men regn med at hvis "Posten" kører på vejen er registrering nødvendig!
MV2

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-05-14 14:49

OK! Jeg må nok en tur ind på stationen, men markvejen bruges heller ikke af posten. Den løber stille og fredeligt ned gennem markerne. Den er udelukkende beregnet til maskinerne, men problemet opstår, fordi ejerne af de to små lodder bruger markvejene ( hjulsporene ) til at komme frem og tilbage, når de skal pløje etc. .

Mvh.
Tonganeseren
.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-14 15:36

Nu er alle betjente ikke hidsige af sig, og kan sikkert godt se dit problem, så kører du 50meter på offentlig vej for at komme ind på din mark, skulle det ikke undre mig at de bare grinte, og kunne se dit problem = men til gengæld kan det jo også koste en mindre formue.
Og selv ville jeg ikke gøre det, da jeg har andet at bruge penge på, men spørg dem der bruger ´sporet´ om du også må lege med.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-14 13:56

Jweg kunne gøre det meget lettere at drøfte problemet med deltagerne herinde på siden, men hvis jeg nu fremlægger koordinaterne - eller adressen på KRAK, så risikerer jeg at skulle være på udkig efter en lurvet mandsperson med hængende skulder og en hund med et hvidt øre - og det gider jeg ikke. Vi har invasive arter nok. I går så sønnen og jeg en meget nysgerrig mink ned ved åen - og vi havde ikke nogen haglbøsse med.

Bortset fra det, så munder markvejen ikke ud til offentlig vej. Men jeg retter henvendelse til policen i nærmeste fremtid.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 25-05-14 19:03

Hej Tonga

Hvis du får den plomberet til max 30 km, er den vel at betegne som et motorredskab, men jeg er ikke sikker.
Hvis der er tale om markveje, udkørselsspor kan jeg nu ikke se, at du har pligt til at smække nummerplader på den, hvis Bent Bendensen kommer efter dig, smækker du den bare i 4 og Low og så op i skoven og får en oplevelse ud af det.

Bent Ballehøvler, drøner da rundt på offentlige veje, med et helt læs små småsnaldrede bestyrelses medlemmer, i hans Crampelet og udstiller sig med billedematriale i DK største jagtforvirring, så må dit tiltag da værre helt ok

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-05-14 23:41

Tak for svaret betterwisser. Alt vel derovre?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-06-14 22:51

Tak for Poings.
Jo det går., håber det samme for dig dine og dit

Mvh
BW