/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Pendul sving med børn.
Fra : vedikkealt
Vist : 674 gange
500 point
Dato : 20-04-14 22:12

Hej med jer alle sammen

Jeg har aldrig kunne stå på hænder, da min fysiske størrelse altid har været højere - og stærkere end min armkræfter

Og så har jeg ""noget med balancen"" der forhindre mig i, at gå på smalle ting - det være sig en bom i gymnastik salen, eller en smal stribe fortovsfliser - her kan jeg ganske enkelt ikke holde balancen.

Nu har jeg så hørt fra et vennepar, at hvis man svinger sine børn i benene - helt fra fødslen som et pendul i et ur, så vil de få en bedre balance, og en bedre ""forståelse"" for deres egen krop.

Er der noget om det ?

Eller er det bare noget nymodens pjat, der smadre både hofter og ryg hos børn, inden deres knogler overhovedet er parat til disse udfordringer.

Bedste hilsner fra en - måske for gammel vedikkealt

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 20-04-14 22:32

Det var ikke noget jeg ville gøre med mine børn, men de skal gerne kravle og ha lov til at løbe, hoppe og springe stå på forskellige balcace ting, eks balance bræt som bruges til at træne fodled op efter skader

Det kan laves af en rund træplade hvor man under midten sætter en flagstangsknop og noget skridsikringe på den anden side

http://hansensport.dk/speed-balance-141/balancebraet-vippebraet-p406

Det kan laves selv for billige penge

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 20-04-14 22:36

Begge mine børn har gået til Mor/barn gymnastik, og det de har fået ros da de kom i skole og var ved skolesygeplejsken for de har begge en god balance

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-04-14 22:41

# Betty Boop

Mor - Barn gymnastik er en glimrende opfindelse, det er også her, mit vennepar er blevet opfordret til pendulsving.

Men at svinge et barn med hovedet nedad i benene, der er født i uge 26, og først nu er kommet på normal fødselsvægt, virker på mig som noget - nymodens pjat.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 20-04-14 22:53

Jeg ville lige spørge lægen / sunhedsplejesken.

De gymnastikfolk har ingen ansvar for det de "anbefaler".

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 21-04-14 01:41

Sørg for de bliver udfordret til at bevæge sig. Kravler, hopper, sjipper, løber, cykler og svømmer.

Gerne så det er lidt svært. Så bliver hjernen jo tvunget til at udvikle sig. Så følger resten med.
Som regel.
Træn dem til at bruge de her balance brætter. Det er godt for de små grå.
Hjernen er en stor muskel og som andre muskler bliver den doven hvis den ikke bliver brugt.

Men det med at svinge??? Ahh

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-04-14 01:57

Jeg har i min tid oplevet en del voksne med dårlig balance, og i mange af tilfældene, viser det sig, at de faktisk aldrig rigtig har kravlet som småbørn, de er begyndt at gå ret hurtigt.

Jg ved ikke hvordan det hænger sammen, men ved at give disse mennesker kravleøvelser, har de rent faktisk forbedret deres balance.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-14 08:19

Ballance er en sans som har sæde i hjernen og 'styres' af øret:

http://illvid.dk/spoerg-os/balance-sidder-balancesansen-virkelig-i-vores-oerer

Menneskets ballanceevne kan selvfølgelig trænes op med div. ballanceøvelser, som at gå på line, hinke på et ben, hoppe trampolin mm.. Men hvorledes ballancen skulle have sammenhæng med pendul sving i benene, kravl og lign. har jeg svært ved at se.

Al bevægelse kræver ballance, men rent fysiologisk er vi jo forskelligt bygget. Nogen kan løfte tunge ting, nogen løbe hurtigt andre er smidige. En træningssag, men der vil altid være forskel fra person til person. Dette gælder også ballanceevnen. Syn og hørelse kan som ballancen heller IKKE trænes væsentligt ud over de talenter/begrænsninger man nu engang er født med.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-14 09:23

Jeg må indrømme, at jeg er en af dem, der har svinget mine børn i benene, fra de var helt små, uden tanke for om det kunne være rigtigt eller forkert.

Det har også for mine børn været tilladt at klatre i træer, sidde på hustagene, stå på en tom halmballevogn og holde balancen på vej i marken efter halmballer, ligge øverst på halmstakken hjem fra marken osv.

For at få forståelse for ideen eller galskaben med at svinge, i motorisk sammehæng, så læs f.eks her

http://voresborn.dk/print.php?cid=1468&page=1

http://www.babyhuset-tutti.dk/legehjoernet/page/5/

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/familieliv/ECE1498753/kolboetter-og-svingture-giver-boern-selvtillid/
http://dcum.dk/undervisningsmiljoe/bevaegelse-er-fundamental-for-boern

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-14 11:29

Citat
Nu har jeg så hørt fra et vennepar, at hvis man svinger sine børn i benene - helt fra fødslen som et pendul i et ur, så vil de få en bedre balance, og en bedre ""forståelse"" for deres egen krop

Næ, men det er den sikre vej til forstyrrelser i hjernen.

M.h.t. hvilke fysiske færdigheder mennesker mestrer, så handler det udelukkende om alsidig brug af kroppen og træning helt fra barnsben

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-04-14 12:06

Tak for svaret Eyvind.

Jeg ville også undersøge det nærmere.

Trænene har jo intet ansvar for det de anbefaler, og der er jo mange sports folk, der af de samme trænene bliver presset i en grad, der heller ikke er sundt for kroppen.

Kommentar
Fra : Eyvind