/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
glasplade fotos
Fra : henningolesen
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 20-04-14 18:24

hej.
er der nogen som kender et sted hvor der kan fremkaldes fotos efter gamle glasplader,fra ca 1930.
mvh
henning

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-04-14 19:28
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-04-14 21:07
Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-14 14:29

Det afhænger noget af formatet, hvem der kan klare det.

Jeg går ud fra at de ikke skal fremkaldes, men at du skal have forstørrelser efter gamle negativer, som allerede er fremkaldt, kort efter optagelsen.

Hvis de er er i et håndterbart format ikke over 60 x 90 mm , burde enhver anstændig fotograf kunne lave dem.

Hvis negativerne er fra 1930 og aldrig fremkaldt, er der ikke store chancer for at få brugbare billeder ud af dem.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-04-14 15:03

Jeg er fotograf, og udlært på et tidspunkt, hvor man stadig lavede optagelser på glasplader og planfilm, populære formater var 9x12cm og atelier kameraer med glasplader 12x16cm, og jeg er rimelig sikker på at de er blevet brugt helt op i 80'erne. Da jeg forlod branchen i 1969 var de stadigvæk i fuldt brug, og er sikkert ikke forsvundet før digital kameraet blev stuerent efter nogle år. Man skal huske på at opløsningen måske stadig er bedre end digitale optagelser.
Find et atelier eller fotohandel som har ca 30 år på bagen, hvis de stadig har forstørrelses- apparater m.m. kan de klare problemet for dig. Mange flatbed scannere kan også scanne negativer, min kan med de leverede skabeloner scanne alle standardformater 5x5, 24x36, 6x6 og 6x9cm, men man kan jo selv skære masker ud i sort karton til andre formater. Vi optog på 12x16m, som i kameraet kunne opdeles i ½,1/4 og 1/6 del af formatet