/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kniv (låsbar)
Fra : mig-selv
Vist : 802 gange
500 point
Dato : 16-04-14 21:54

Citat
enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd.

Det kan man læse meget om, men hvor får man tilladelse til kniven - som samler?
Mener ikke at en almen, blankvåbentilladelse kan klare problemet, eller kan den.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-04-14 23:18

Hej mig-selv,
du skal have en blankvåben tilladelse ved politiet, du kan ringe til dem og få dem til at sende en til dig og den udfyldes og sendes tilbage så høre du nærmer.
alan57

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-04-14 23:28
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-04-14 18:52

Citat
du skal have en blankvåben tilladelse ved politiet,

Sådan en har jeg, men har godt nok ikke lige nærlæst den, de sidste par måneder, og mener ikke den giver tilladelelse til låsbare knive/ springknive - men jeg render den lige igennem senere på dagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-14 19:32

Citat
https://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Vaabenloven_knive.htm?WBCMODE=presentationun

Vi kan hurtigt blive enige om at der skal tilladelse til, ikke derfor, men jeg ville nødig en uge bag tremmer for en ´lille´ og ulovlig kniv, men det er ??? dæleme IKKE nemt at finde ud af hvad/hvor og hvem... og jeg vil JO IKKE møde op på Politit kontoret og spørge om jeg må have ´denne kødhakker´ i min lille samling på væggen.

Min Blankvåben tilladelse gælder ikke for ovenstående:
http://www.gratisimage.dk/image-61ED_5352B172.jpg

SÅ med andre ORD? jeg mangler et sted hvor der står? et eller andet om ´LÅSBARE´ knive og en tilladelse til samme.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-14 19:35

Det kan så ? undre mig at en ´hammer/ økse´ ikke er at betegne som slag?våben.
Nå, men sådan er der jo så meget = det koster bare at gå/eje det

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-14 22:22

Blankvåben til samling og dekoration, kræver en blankvåben-tilladelse, denne er gratis og søges gebyrfrit hos politiet (Både tilladelse og billedlegitimation skal medbringes eller indsendes i skarp kopi, ved hvert køb).

https://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785ACF-022E-4D8B-9ABC-F4E0DB8BE96D/0/P704_23_1200.pdf

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 20-04-14 22:16

hej mig-selv nå du har en blankvåben tilladelse så er det nok, men en kniv som den du gerne vil have giver problemer med det samme, hvis du tager den med ud blandt mennesker for så vil du få en bøde du kan læse uden briller og de vil tage din kniv fra dig, hvis du hænger den op på din væg så vil der ikke være nogen problemer.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 18:24

Den tilladelse som jeg har, kan jeg ikke se (tværtimod) at jeg må eje eller have en låsbar kniv, hverken som ´samling´ eller ? bare.
Og jeg må trods alt tro på hvad de skriver/ jeg kan bevise.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

Citat
Våbentilladelse

Det er forbudt uden politiets tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende skydevåben samt andre særlige farlige våben og knive.

I langt de fleste tilfælde udsteder politiet kun våbentilladelser til skydevåben til personer, der har gyldigt jagttegn. I særlige tilfælde kan der udstedes tilladelse til andre personer, blandt andet til medlemmer af skytteforeninger og til erhvervsmæssige formål.

Så gerne en LOV§ der viser mig en tilladelse til disse knive.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 18:30

Citat
hvis du hænger den op på din væg så vil der ikke være nogen problemer.
alan57

Hvis du læser i min tilladelse - det som er markeret med rødt = må jeg ikke have en sådan kniv på min grund.
Og det er en almindelig blankvåben tilladelse = ´grundet knivloven´ - den dækker for mit vedkommede en samling af diverse Japanske sværd og bajonetter fra WW2 og INDTIL videre ikke låsbare knive.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 18:58

NB: billedet kan forstørres ved at klikke på det = ikke mine øjne der fejler.

Skal så lige nævne at den er lige så gammel som ´knivloven´ men tvivler stærk på at der er kommet undtagelser med på blanketten, side dengang.
Citat
Min Blankvåben tilladelse gælder ikke for ovenstående:
http://www.gratisimage.dk/image-61ED_5352B172.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 19:01

(()gælder ikke gummiknipler)) hvor står der noget om vandrør fyldt med BLY..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-04-14 21:14

Kære Mig-selv.

Hverken straffeloven, selskabsloven, arveloven, jagtloven eller våbenloven giver anvisninger på alt mellem himmel og jord. Her må man bruge sin sunde fornuft, noget som lovene også forudsætter.

Mit bedste bud: Du må besidde sværd og knive af alle afskygninger - med undtagelse af knive med låsbar klinge - eller springknive.

Vender lige tilbage med nyt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-04-14 21:19

Her er vejledningen fra Rigsadvokaten. Selv synes jeg indholdet er ganske klart.

Af indholdet fremgår det klart, at du godt må besidde knive med låsbare klinger - men nul springkniv og butterflyknive.

Citat:
Knive - våbenloven
Fakta om knive

Hvornår skal man have tilladelse til en kniv?
I en række tilfælde kræver det tilladelse fra politiet for overhovedet at erhverve, besidde, bære eller anvende visse knive.

Det gælder f.eks. enhåndsbetjente foldeknive, springknive og knive, der er konstrueret til at hænge om halsen eller skulderen, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd. Det er således som udgangspunkt forbudt overhovedet at være i besiddelse af sådanne knive.

Det kræver også som udgangspunkt tilladelse fra politiet, hvis en kniv har en klinge på over 12 cm. Dolke og knive med en klinge på over 12 cm er dog undtaget fra forbuddet og fra kravet om en tilladelse fra politiet, hvis de anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning. Det er dog en betingelse, at de nævnte knive er udformet til den nævnte brug, og knivene må kun erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

Såfremt man f.eks. ønsker at købe og anvende en jagtkniv med en klinge på mere end 12 cm til andet end jagt, vil det således kræve en tilladelse.

Forbuddet er generelt og ikke begrænset til offentligt tilgængelige steder. F.eks. vil en spejder ikke uden tilladelse hverken på offentligt område eller privat kunne erhverve, besidde, bære og anvende en dolk, hvis klinge overstiger 12 cm.

Hvornår må man medtage en kniv på et offentligt tilgængeligt sted m.v.?
Selvom der ikke kræves tilladelse til en kniv, er det langt fra sikkert, at den må medtages på et offentligt tilgængeligt sted m.v.

Det er nemlig som udgangspunkt ulovligt at medtage knive sådanne steder.

Det fremgår af våbenloven, at det er forbudt at bære og besidde knive og dolke på offentligt tilgængelige steder, på uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende.

Der er dog følgende undtagelser til forbuddet:
1. Foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
2. Hvis medtagelsen af kniven har et anerkendelsesværdigt formål, såsom erhvervsudøvelse, jagt, lystfiskeri, sportsudøvelse eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål.

Hvordan måles længden af klingen på en foldekniv?
Ifølge retspraksis måles et skarpt våbens klingelængde fra skæftet, således at man medregner et eventuelt krummende, uslebet stykke af bladet til klinge, idet et sådant stykke ved knivens anvendelse som stikvåben fungerer som en del af klingen.

Hvornår er et formål anerkendelsesværdigt?
- Erhvervsudøvelse: Hvis en kniv skal anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv, f.eks. en håndværkers besiddelse af kniv som led i erhvervsudøvelsen, er det tilladt at bære og besidde den på offentligt tilgængeligt sted. Man må således også gerne bære og besidde kniven på vej direkte til eller fra det arbejde, hvor kniven skal anvendes.

- Jagt: Hvis en kniv skal anvendes i forbindelse med jagt, er det tilladt at bære og besidde kniven på vej direkte til eller fra stedet, hvor jagten foregår.

- Lystfiskeri: Hvis en kniv skal anvendes i forbindelse med lystfiskeri, er det ligeledes tilladt at bære og besidde kniven på vej direkte til eller fra stedet, hvor lystfiskeriet foregår.

- Sportsudøvelse: Hvis en kniv skal anvendes i forbindelse med en sportsaktivitet, er det ligeledes tilladt at bære og besidde kniven på vej direkte til eller fra sportsaktiviteten.

- Andet lignende anerkendelsesværdigt formål: En kniv vil også lovligt kunne bæres og besiddes som led i en lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder ifølge lovforarbejderne til våbenloven f.eks. spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed såsom vandreture, skovture mv. og i den forbindelse anvender kniv. Det er således også tilladt at bære og besidde kniven direkte til eller fra den lovlige fritidsaktivitet.

Det fremgår af Rigsadvokatens Meddelelse nr. 6 fra 2005, rettet juni 2010, at det er Rigsadvokatens opfattelse, at der endvidere kan foretages ophold eller ærinder undervejs til/fra den lovlige aktivitet, når dette ud fra en samlet vurdering af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne vurdering vil bl.a. indgå formålet med og stedet for opholdet/ærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af forklaringen om omstændighederne omkring besiddelsen af kniven. F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, normalt ikke udgøre en overtrædelse af våbenloven, hvis kniven forbliver i bilen. Det samme gør sig efter Rigsadvokatens opfattelse gældende, hvis en netop indkøbt husholdningskniv medbringes på den videre indkøbstur i en taske eller lignende eller ligger i bilen, mens der foretages andre ærinder. Derimod vil det som udgangspunkt være en overtrædelse af våbenloven, hvis en kniv, der opbevares på en lettilgængelig måde, f.eks. i en lomme, medbringes på en restaurant. Der vil endvidere normalt aldrig foreligge et anerkendelsesværdigt formål, når en kniv medbringes til f.eks. sportskampe eller i nattelivet ved eller på f.eks. et diskotek eller et værtshus.

Det er som i andre sager anklagemyndigheden, der skal bevise, at en person har overtrådt reglerne om våben, herunder knive.

Dog vil man som sigtet/tiltalt i en straffesag i praksis i almindelighed – for at undgå straf – ikke kunne nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formål, der fritager for straf, hvis ikke der samtidig foreligger omstændigheder f.eks. med hensyn til påklædning, tid og sted, måden kniven bæres på, knivens art m.v., der underbygger denne påstand.

Straffen for ulovligt at besidde eller bære kniv på offentligt sted
Såfremt man besidder eller bærer en kniv på offentligt tilgængeligt sted, uden at der er et anerkendelsesværdigt formål hermed, og der ikke er tale om en foldekniv med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position, er dette strafbart efter reglerne i våbenloven.

Mere information om besiddelse af knive på offentlige steder mv. kan findes i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 6 fra 2005, som kan findes på www.rigsadvokaten.dk.

Citat slut:

. . . . forts. Mvh. Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-04-14 22:38

Hmmmm! Hvis en kniv med låsbar klinge bruges til et anerkendelsesmæssigt formål - er det tilladt at bære og anvende en sådan fætter - hvorimod der allerede omkring 1960 blev indført totalforbud mod erhvervelse og besiddelse af springknive af enhver art - herunder den kendte butterfly kniv. To måneder efter lovens ikrafttræden fik jeg faktisk en bøde på 35 kroner for at besidde en dejlig fransk Thiers Export faldkniv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-14 19:57

Våbenbekendtgørelsen §14 stk. 1.: Det er forbudt uden tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende: Skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm. Knive med tværstillet greb, springknive, springstilletter, faldknive, enhåndsbetjente foldeknive, butterfly knive, kårdestokke og andre skjulte våben. Slag og stødvåben, Kasteknive.

På dansk:
Man må på sin bopæl besidde almindelige knive/dolke til dekoration eller som samling med en klinge op til 12 cm.

Våbenbekendtgørelsen §14 stk. 3.: Dolke og knive, der anvendes i erhverv, husholdning, jagt, lystfiskeri, sportsdykning, må erhverves, besiddes og bæres, såfremt kniven er udformet til det, den bruges til. Klingerne må altså gerne være længere end 12 cm.

Blankvåbentilladelse
Våbencirkulærets § 13. stk. 1 nr. 6: Erhvervelse og besiddelse af blankvåben, der har en klinge ud over 12 cm, og som man blot har som samler eller som dekoration kræver således en blankvåbentilladelse.
En sådan blankvåbentilladelse giver tilladelse til at erhverve og besidde blankvåben, der har en klinge der er længere end 12 cm. Den er kun beregnet på de blankvåben, man har som samler eller til dekoration. Den giver ikke tilladelse til at bære eller anvende blankvåben. Tilladelsen er afgiftsfri og gælder i 10 år.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsområder/våben/erhvervelse-besiddelse-og-anvendelse-af-våben/knive-og-blankvåben

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-04-14 23:50

Fint.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-04-14 23:53

Men, men, men og 10 x men.

Jeg er temmelig ferm med kasteknive, noget jeg har trænet i snart en menneskealder. Da jeg, for et par år siden, gik ind til Hunters House, fik jeg temmelig bryskt at vide, at den slags var ulovlige at købe. Ikke engang en blankvåbentilladelse kunne ændre på det forhold.

Og så lidt pral:

På 4 meters afstand kan jeg sætte fire knive indenfor en diameter på 10 cm. Og de bliver siddende.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-14 10:24
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-04-14 23:33

http://www.youtube.com/watch?v=nvjqTW7YtFA

Hmmmmmm! Han er edermageme sikker på hånden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-04-14 14:02

Kræver Blankvåbentilladelse
For visse knive gælder det at der kræves en Blankvåbentilladelse.

Blankvåbentilladelsen gælder for en række knive og sværd, - som ikke tjener et normalt anerkendelsesværdigt formål.
Ønsker man at dekorere en væg med et eller flere blankvåben kræves tilladelse til dette.

Blankvåben tilladelse:
Kan søges af personer med ordnede forhold der er minimum 18 år gamle.
Tilladelsen er PT gratis at ansøge og gælder i 10 år.
Formularen på https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/68785ACF-022E-4D8B-9ABC-F4E0DB8BE96D/0/P704_23_1200.pdf
kan udfyldes online, - men skal skrives ud, underskrives og afleveres / sendes til politiet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-04-14 17:33

Gud ved om man skal ha' tilladelse til den store dolk jeg render rundt med..?
Den går under kategorien "stikvåben"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-04-14 21:14

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-04-14 08:08

Sig mig lige en ting Tommy !

Er din "dolk" tveægget ?? Eller kun skarp på én side ?? Eller er den kun spids ???

Tonganeser !

Er der ikke noget om, at kasteknive ikke er skarpe, men blot spidse ?
Det må sgu' da være mere spændende at kaste med tve-æggede knive, specielt hvis man bruger et velkendt menneske som mål !!!
Gad vide om bb1 nogensinde er blevet ramt et forkert sted af enkastraktions-kniv - det siges han har fået fistelstemme !!!???

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-04-14 13:20

Citat
Er din "dolk" tveægget ?? Eller kun skarp på én side ?? Eller er den kun spids ???
Det er en spids tveægget satan, derfor er det meget meget vigtigt at skeden ikke er for tør når jeg putter den i.

Citat
Gad vide om bb1 nogensinde er blevet ramt et forkert sted af enkastraktions-kniv - det siges han har fået fistelstemme !!!???
Jeg har længe haft mistanken om noget var galt.
En anden tanke har strejfet mig. Mon kastekniven har været meget tæt på højre skulder..? Prøv at se hvor skulderen hænger i forhold til venstre. Kunne det måske tænkes, at en sene var blevet skåret over i farten..?
Knivkasteren har måske sigtet efter halsen og fejlet kastet...?

Tonga, er det noget du kender noget til ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-14 17:26

Citat
Af indholdet fremgår det klart, at du godt må besidde knive med låsbare klinger - men nul springkniv og butterflyknive.

Sorry, men jeg er stadig forvirret (eller er min tilladelse bare ikke up to date):
Citat
Min Blankvåben tilladelse gælder ikke for ovenstående:
http://www.gratisimage.dk/image-61ED_5352B172.jpg

ALTSÅ må de knive gå under en anden lov, men hvilken

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-04-14 21:12

Der er ikke nogen lov som kunne give dispensation til at eje springknive. Derfor kan du ikke hitte den.
Jeg tror du må affinde dig med at der ikke gives svar på alt - såen eret!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-14 19:18

Citat
kunne give dispensation til at eje springknive

Jeg tror ikke jeg nævner ´springkniv´ dem har man aldrig måtte have, har selv fået én konfiksgeret? og en bøde på 250.- og det er mange år siden = og næppe billigere, da der ryger en fængselsdom med i købet nu om dage.

Jeg skriver ´LÅSBARE´ knive, og mig bekendt? render alle-mand? næsten rundt med disse.
Men jeg ønsker bare at have sådan et par knive i min samling, og så ? burde der findes en undtagelse fra diverse andre ting man heller ikke må gå rundt med.

Men om et par dage tager jeg en låsbar kniv?? og min Tilladelse til blankvåben med til det lokale Politi og ser hvad der sker når jeg spørger om en TILLADELSE til at have den på væggen - så kan han tage den (hvad han sikkert gør osv) eller jeg får lov til at søge om at have den og mange andre, men at man ikke kan finde et ordentligt svar `online´ gør ikke sagen nemmere.
Lader spørgsmålet stå til jeg har fået svar fra den lokale Station.

Og takker for svar indtil videre.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-14 20:59

Hej mig-selv.

Godt nyt:
Der følger ikke længere en fængselsdom med at besidde en ulovlig kniv.Til gengæld vanker der en bøde på 5.000 kroner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-14 22:21

Citat
Godt nyt:
Der følger ikke længere en fængselsdom med at besidde en ulovlig kniv.Til gengæld vanker der en bøde på 5.000 kroner

Tror nok??? jeg ville tage en uge´s ferie - frem for de penge.

(Bortset fra dét, så er den knivlov helt ude af probertioner)
Men den går kun ud over almindelige Danske, som egentlig bare passer sig.
Ikke dem der virkelig vil gøre skade på andre, men det hører man/ser man jo aldrig = jeg ser det en gang om ugen at visse typer af danskere, bare får en advarsel og DET MÅ DU IKKE = føj siger jeg bare, og det er de grupper loven var lavet for/ imod?.

Mener at have læst om en der købte en bil, med et multitool (kniv/ låsbar osv), der lå i bagagerummet på bilen og var standard udstyr til bilen, men under en RAZIA blev smidt bag tremmer?? for at have det stykke værktøj = som han ikke vidste at han havde? før de (Politiet) sagde det til ham.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-14 22:25

Nå, svar fra Stationen følger, sikkert sidst på ugen, de lover regn og køligt vejr.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-14 00:20

Du har ganske ret - kære "mig-selv". Loven er diskriminerende overfor jægere fritidsfolket og helt normale voksne, som helst undgår at få gulerødderne klippet af af en almindelig foldekniv.
Men i den store sammenhæng er loven såmænd god nok, og her tænker jeg på den oprindelige målgruppe - altså unge utilpassede idioter med hang til at bruge kniv.

Lad nu kniven blive hjemme. Du kan nøjes med en henvendelse " af opklarende karakter". Tag et billede af herlighederne ( nej! ikke dem ) og spørg den rare dame ved skranken, om du må besidde en kniv med låsbar klinge.
Tager du kniven med, så kan du rende ind i problemer, hvis du møder en sur jysk tranlampe bag skranken - altså ham der ikke fik gården.

Hvad har man, hvis man kan sætte en femkrone fast i slidbanen på sin bil?????

Svar: For mange penge. He, he.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-14 19:36

http://www.youtube.com/watch?v=L90iiLmF7K4

Mvh. til alle kammeraterne, raterne, arterne

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-14 19:38

. . . og

http://www.youtube.com/watch?v=6bcgJm8F6qI

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-14 21:05

Nææææ, Tonga. Hvis det er arbejdersange der skal synge, så skal det satme gøres ordentligt.

https://www.youtube.com/watch?v=OKelng-uuHk

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-14 18:33

Nå - "Mig-selv", har du været på våbenkontoret?? Venter spændt på resultatet.

Mvh.
Tonganeseren