/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er kvinder lige så kvikke som mænd?
Fra : Mågen
Vist : 692 gange
100 point
Dato : 12-04-14 08:28

Nu bliver jeg jo nok svinet til, men jeg mener mit spørgsmål helt seriøst.

Jeg har en håndfuld mandlige venner der for mig virker meget skarpe.
Den ene kan lave C++ programmer i hovedet for derefter at skrive det op når han ommer hjem.
En af de andre kan spille skak med ryggen til 2 personer samtidigt.

De er meget intelligente og tænker meget logisk over tilværelsen.

Jeg har ALDRIG mødt en kvinde der har imponeret mig på den måde.
Jo da jeg har mødt belæste kvinder, men det kan alle jo blive.

Jeg ser også i dagligdagen hvordan kvinder skiller sig ud.
De kan ikke måle afstand og bedømme hastigheder på samme måde.,
De træffer ikke de kvikke lederagtige beslutninger i akutte eller farlige situationer.

Jeg vil gerne vide at jeg tager fejl. En eller anden overbevis mig om at det ikke forholder sig sådan.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:30

Tag også bil kørsel og sågar cykling (Som man ser KONSTANT i trafikken) ja de fleste har endda svært ved at parkere en bil. Det kræver da ikke meget hjerne at regne en så simpel vinkel ud.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:34

Jeg har endnu ikke hørt om en kvinder der har sendt en satellit i omløb om jorden.

Ja jeg kunne blive ved med at finde eksempler.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-04-14 08:36

Der er jo forskel på folk, du lader jo heller ikke til at være den hurtigste knallert på havnen:

"Arbejder som fotograf som selvstændig. Er født og opvokset i Kæbenhavn og elsker byen."

De intelligente kvinder, søger i reglen intelligent selskab, så det er nok derfor du ikke møder så mange af dem.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:39

Jeg ved godt at det er tabu at tale om. Men vi ved det jo godt.
Jeg ved at flere af mine venner holder større afstand til en kvindelig bilist i trafikken end til en mandlig.
Man ved simpelthen ikke hvornår de bremser helt uden grund eller skifter vejbane uden at orientere sig.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:41

Marken: gå nu efter bolden og kom med et indlæg.
Vi er jo ikke teenagere. Det er et debat forum.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-14 08:45

Citat
De er meget intelligente og tænker meget logisk over tilværelsen.

Jeg har ALDRIG mødt en kvinde der har imponeret mig på den måde.

Nå... men det har jeg
Min lærerinde i systemprogrammering har været med til at skrive operativsystemet til DMI store parallelle mainframe. Hun snakker flydende multi-programmering. Det gør de færreste mænd. Samtidig var hun en fremragende pædagog og underviser, hvilket viser hun også har gode sociale kompetancer.

Jeg har været til frokoster og selskaber med flere nobelpristagere og topforskere. Heriblandt flere kvindelige teoretiske partikkelfysikere og kemikere. Mændene er i overskud, men det tror jeg er kulturelt betinget, ikke intelligensmæssigt.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:49

Jeg siger ikke at jeg har ret. Jeg siger blot hvad jeg oplever og spørger jer om jeres oplevelser.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 08:50

mågen ->
Citat
Jeg har endnu ikke hørt om en kvinder der har sendt en satellit i omløb om jorden.

Næeh... men har du hørt om mænd der kunne stoppe lyset? Dvs. sænke hastigheden til UNDER lysets hastighed.

Så ta' og hils på: http://da.wikipedia.org/wiki/Lene_Hau
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 08:53

Der er forskel på mennekser og der er forskel på intelligens

Mange påstår, at mænd er bedre med venstre hjernehalvdel end kvinder, altså den del af hjernen der står for logik, orden, tal og andre logiske ting. Til gengæld siges det så også, at kvinder er bedre med den højre hjernehalvdel, altså den kreative og følelsesbetonede del af hjernen.

Mænd er altså gode ti lat regne tal sammen, kvinder er gode til at skabe nye ideer.

Der er HELT sikkert masser af kvinder der har været med til at sende satelitter i luften og bemærkningen om at du ikke har hørt om nogen af dem, kan følges op med spørgsmålet: Hvor mange gange VED du, at det er mænd der har gjort det?

At du betragter dine logisk tænkende venner som intelligente, siger jo nok mest om dig, at du selv foretrækker orden i tingene og derfor automatisk reagerer på, at dem der er gode til den slags, sikkert er mere intelligente end andre (dette er på ingen måde kritik eller nedladende, blot en konstatering af, at vi alle er forskellige)

I min familie er det således min kone, der står for alle de kreative ideer, såvel forretning som i hverdagen, til gengæld, er det så mig der laver de udregninger der skal til, for at finde ud af om det er rentabelt. Og ved at forene kræfterne, så går det faktisk rigtig godt.

Det nytter jo ikke, at man har nogen der er gode til at programmere, hvis man ikke har nogen til at mærke efter, om det man programmerer, er noget som folk vil bruge.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:54

Molekyle:
Ok det var dejligt at høre. Måske har Marken fat i noget. Det kan være at jeg ikke færdes nok i den slags kredse.
Måske er bilkørsel et simpelt spørgsmål om interesse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 08:55

Noget andet er: Da jeg gik i folkeskole og gymnasie var det altid i gennemsnit pigerne, som scorede bedst i Matematik og Fysik. Så deeeeeet....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 12-04-14 08:56

Kortoververden: Ja du siger noget. Glimrende indlæg..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 09:00

molokyle

At pigerne får højere karakter i de fag i Folkeskolen, siger ikke meget om intelligens, men om, at piger generelt klarer sig bedre end jævnaldrende drenge, når det kommer til fag hvor man skal sidde stille og høre efter

Kommentar
Fra : poten

Dato : 12-04-14 09:01

mågen ->

Citat
Vi er jo ikke teenagere. Det er et debat forum.

Det skulle man sandelig da tro med sådan et latterligt spørgsmål/udsagn...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:03

Hvem var det lige som lavede operativsystem og program til nogle af verdens første computere?
Det var kvinder!

http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

http://en.wikipedia.org/wiki/Grace_Hopper

Altså... man må sige, at kvinder har haft enorm betydning for de computere vi tager som en selvfølge idag.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:13

Kortoververden -> Det skal du og andre ha' lov at mene:
Citat
At pigerne får højere karakter i de fag i Folkeskolen, siger ikke meget om intelligens, men om, at piger generelt klarer sig bedre end jævnaldrende drenge, når det kommer til fag hvor man skal sidde stille og høre efter

Den køber jeg ikke. Hvis vi taler folkeskole er der dog evidens for at pigers sociale og intelligensmæssige udvikling er et hestehoved foran drengenes. Dvs. en biologisk faktor, som dog hurtigt udjævnes i senpuperteten. Dette 'stadie' er for længst overstået i gymnasiealderen.

Det er tit en dreng der er klassens lysende hoved, men ser man på gennemsnitlig præstation i naturfag, klarer pigerne sig bedst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 09:16

Øh ja.

Det er jo præcis det jeg siger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:16

..om så pigerne forstår at udnytte deres intelligensia afhænger af karrierevalget senere. Her er det så socio-kulturelle parametre som spiller ind. Verden så nok anderledes ud, hvis vi havde haft matrikatet som gængs samfundsstruktur. Men det er jo gætværk, så det vil jeg afholde mig fra at mene noget om.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:27

Lidt generelle betragtninger om intelligens:

1.) http://mensa.dk/skriverier/intelligens_i_100_aar.xml
2.) http://www.b.dk/viden/forsker-nu-er-kvinder-klogere-end-maend

Stof til eftertanke
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 09:39

Karakterer i Folkeskolen handler ikke om intelligens, det handler om at udvise den adfærd som læreren/skolen forventer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:46

Kortoververden ->
Citat
Karakterer i Folkeskolen handler ikke om intelligens, det handler om at udvise den adfærd som læreren/skolen forventer.

Ja, og skolens forventningerne er, at man kan bestå de test, som nu engang er : Skriftlig dansk, matematik og kemi og fysik osv.

Vælger man at spille fodbold eller computerspil i stedet for at læse lektier og boge den? Så har man udvist ringe dømmekraft ...hvilket vil sige evnen til at forudse hændelser. En vigtig del af det at være intelligent.

Så hvor vil du hen med det? Det bekræfter da bare at kvinder er intelligente væsner.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 09:56

Der findes da også en del 'kvikke' kvinder her på kandu.dk ..og jeg skal nok afholde mig fra at nævne profilnavne, men mange af disse er i mine øjne en del 'klogere' end majorteten af de mandlige brugere jeg til dagligt løber ind i hér på sitet.

De tænker klart og logisk, er glimrende formidlere og sproglig begavede. I de 'tunge' genre, emnemæssigt, dvs. de MEGET tekniske spørgmål er der måske lidt langt mellem 'snapsene'. Dette vil jeg igen tilskrive ydre omstændigheder. Ikke at der ikke findes teknisk begavede kvinder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 10:03

Jeg har aldrig sagt, at de ikke er intelligente.

Det var oprindeligt din påstand, at de klarede sig bedre i matematik og mit svar er, at de ikke nødvendigvis er større matematiske talenter end drengene, de er bare bedre designet til de evner som Folkeskolen foreskriver, er nødvendige.

Iøvrigt er der jo den der med dømmekraften. Der er udført masser af undersøgelser som påviser, at evnen til at konsekvensbregne, først er fuldt udviklet i de sene teenage-år og at pigerne typisk, også her, er lidt hurtigere end drengene til at lære det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-14 10:43

Nogle ting,er kvinder bedst til. Bl.a. støvsugning. Derfor lader jeg konen om dette.

Men biler....det er de simpelthen ikke født til. Heldigvis er jeg ene om rattet,her i firmaet. Min kone hader at køre bil.

Igen den anden dag,var vi ved at blive kørt ned af en kvinde. Hun kommer fræsende,i en svag kurve. Men tror stadigvæk vejen går lige ud. Overskred midterlinjen,med mindst en halv meter. Var nok ved at ordne negle,eller skifte hygiejnebind.

Havde jeg ikke haft min mandlige intuition,og udført nødvendig afværge foranstaltning havde vi nok været hinsides nu.

M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 12-04-14 11:15

Mænd er vist blandt de aller-klogeste og de aller-dummeste
(de klogeste gemmer sig godt, de dummeste er mere synlige):

http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE3364667/forskere-maend-er-klogest-og-dummest/

Egentlig er det jo lidt besynderligt, at mænd og kvinder tror, at de skal konkurrere på intelligensen.

Vi er nu engang, som vi er.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-14 12:06

Det var da et underligt spørgsmål - hvem er det der siger, at kvinder er kvikke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-14 12:30
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 18:25

Eyvind ..er du i tvivl om det?
Citat
- hvem er det der siger, at kvinder er kvikke.

Spørg 'Den vagthavende' i køkken, bryggers og toilet ..eller; hvor den slags nu opholder sig?
Kvinder har jo som bekendt 3 legitime muligheder for at hæve stemmen:

1.) Når de kalder dyrene ind ved aftentide.
2.) Når de tysser på børnene.
3.) ..og når de jamrer og si'r undskyld, hvergang man slår dem!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 18:30

Ps. Det der adskiller mænd fra kvinder ..ja ud over 'tappen' altså! ..er HUMOR !

..og FARMOR !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 18:43

Når jeg i div. medier ser kvinder som; Linse og Amalie.. ????
..så kan jeg også komme i tvivl om; hvor skarpe & smarte kvindekønnet egentlig er?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-14 20:52

Øh - min kone er faktisk kvik til:

At finde vej (jeg fumler os altid ud på en omvej )
At lave mad (det kan jeg ikke)
At læse en brugs forvirring (vil skilte og samlede en bilgearkasse sammen)
At styre en fjernbetjening...........
At køre en bil (lige så godt som jeg gør)
At se tekniske mærkværdigheder, som ofte viser sig at være årsagen til fejl
At finde ting som har forputtet sig

At beundre mig
At grine af mine vittigheder.

PS. Jeg skal hilse fra min kvikke kone, som har hjulpet mig med at skrive dette.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-04-14 20:54

Molokyle

Så er der jo heldigvis Gustav og Sidney Lee

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-04-14 21:18
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-14 09:05

Kortoververden -> Hende Gustav ...er det ikke en kvinde?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-04-14 11:53

Passer måske ikke helt til spørgsmålet,men jeg synes den tåler at komme på tryk:

Citat
Det er jo sådan med alderen,at mændene får karaktertræk...og kvinderne rynker.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-04-14 12:17

Denne tåler måske ikke at komme på tryk.

Nogle ting,er kvinder bedst til. Bl.a. støvsugning. Derfor lader jeg konen om dette.

Årsagen er jo, at mænd støvsuger på samme måde som de har sex.
De sætter bare stikket i, larmer i 3 minutter, kollapser så på sofaen og mener at konen bare skal være henrykt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-14 13:04

katekismus -> Næeh... dér tager du fejl:

Når mænd støvsuger, når de rundt i alle hjørner, ..og de får som regel det hele med hjem:
DE kan støvsuge enhver virksomhed for aktiver & kreditiver ...og tømme alle skabene samtidig
Det eneste kvinder er bedre til at støvsuge..? ..er mændenes tegnebøger
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mågen

Dato : 22-04-14 21:25

Tak for svaret molokyle.