/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skal XP-brugere overveje nyt programmel?
Fra : Oldboston
Vist : 414 gange
50 point
Dato : 12-04-14 07:03

I et andet spørgsmål med overskriften: XP - i brug overalt, men hvor længe? kommer jeg ind på, om der er specielt programmel, som Kandu-brugere vil anbefale XP-brugere for at undgå de faldgruber, som opstår, når service og opdatering udgår. Jeg tænker mest på Tune-Up programmel og Firewall/Antivirus-programmer. Men mon ikke der vil komme mere, og måske allerede er nye muligheder, som man skal tage med i sine overvejelser.
Nogle steder har Linux været nævnt. Men er det en realistisk mulighed...og hvordan bærer man sig ad med at finde ud af det. Jeg bruger min PC meget til tekstbehandling og regneark, men er det let at skifte over til Linux?
Nu har jeg egentlig spurgt delvis om det samme under to forskellige spørgsmål. Men måske udvikler svarene sig i forskellig retning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 08:08

Mht. dine overvejelser om LINUX:

Linux kan sagtens håndtere Windows programmer:

http://www.howtogeek.com/133515/4-ways-to-run-windows-software-on-linux/

Mht. kontorprogrammer, så er Apache OpenOffice el. Libre Office to muligheder for stadig at bruge Windows dokumenter som; *.doc, *.xls, osv. De kan både læse og skrive disse formater. Brug af kontorprogrammerne ligger meget tæt op ad div. Office pakker, så det burde ikke være noget problem. E-bøger og andre *.pdf filer giver heller ikke hovedpine. Eks.: http://info.systime.dk/support/vejledning-til-lsning-af-ebger-i-pdf-format-p-ubuntu-linux

Så ja, det er nemt at skifte til Linux. Linux kommer i mange varianter (..der alle er kompatible). En populær Linux distribution er Ubuntu. Læs mere hér:

http://www.makeuseof.com/pages/ubuntu-an-absolute-beginners-guide

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 12-04-14 10:12

Linux - alt er gratis og til at hente og brænde.
Første spørgsmål er om din computer kan køre med linux.
Linux ubuntu er den mest udbredte udgave, men kan godt virke lidt svær i starten.
Linux Mint er den næstmest udbredte udgave, og nok den der kommer nærmest XP
Begge kører med de gratis office programmer som ligner microsoft office.

Jeg ville starte med at afprøve systemerne i "Live" tilstand uden at det ændrer noget på computeren.

Her er en at prøve med:
http://www.linuxmint.com/download_lts.php

Lidt ned af siden > Download Linux Mint 13 LTS

Du kan også vælge den sidste nye men det er ikke sikkert din computer kan køre med Mint 16

Der er en iso fil som hentes og den skal brændes på CD/DVD som en iso /image /billedefil alt efter hvilket brænderprogram du har.

Når du har brændt denne CD/DVD skal den ligge i skuffen når du starter computeren op.
Den installerer ikke noget før du selv vælger det, og du kan afprøve programmerne men dog ikke gemme noget, fordi den kører i din ram, og forsvinder bagefter.

Din computer skal stå til CD/DVD som første boot eller du kan måske under opstart klikke på F12 inden den begynder på at starte windows op.

Ps. XP kan sagtens bruges fremover, men bliver nok lidt svag overfor hackere.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-14 13:34

Citat
Nogle steder har Linux været nævnt. Men er det en realistisk mulighed

Jeg benytter selv en linux maskine (Mint 15)

Jeg har også installeret Mint til venner, bekendte og kunder.
Jeg har også installeret Ubuntu til folk men de er alle sammen skiftet til Mint.
En af grundene er at Mint er mere stabil og ikke bare ændrer alt muligt i tide og utide, noget Ubuntu er slem til.
En anden grund er at en Windows bruger kan få en computer med Mint i hånden og tingene ligner noget de kender.

En anden linux distro jeg benytter meget er CentOS
Personligt benytter jeg den mest til servere men den er også en god desktop.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-14 16:16

Jovist er Linux en mulighed, den er gratis og ret nem at lære at bruge og så har den den fordel at du kan afprøve live uden at installere, om din computer kan klare den valgte distro og om din hardware virker sammen med den Linux du har valgt at prøve.
Linux Mint ligner lidt de ældre Windows men Ubuntu er altså heller ikke umulig at bruge, jeg begyndete med Ubuntu, skiftede til Linux Mint men lige nu bruger jeg igen Ubuntu, der kommer en ny distro som kan opdateres i 3 år her sidst på måneden så hvis du vil prøve Ubuntu så vent lige nogle dage:
http://www.ubuntu.com/download/desktop
sidst i april bliver Ubuntu 14.04 LTS automatisk vist når du går ind på siden
Citat
Nogle steder har Linux været nævnt. Men er det en realistisk mulighed...og hvordan bærer man sig ad med at finde ud af det
du spørger bare her på Kandu, som du kan se er vi flere som bruger Linux, UbuntuDanmark er en meget god og seriøs forum, måske den største og mest aktive Linux forum, hvis du vælger Ubuntu:
https://ubuntudanmark.dk/forum/
Linux Mint support er på engelsk men det er jo heller ikke noget problem:
http://forums.linuxmint.com/
Citat
Jeg bruger min PC meget til tekstbehandling og regneark, men er det let at skifte over til Linux?
helt sikker JA Libre Office er allerede med på den DVD du brænder og lige klar til at bruge både live eller efter installering af Linux styresystem:
http://www.libreoffice.org/ så hvis der ikke absolut skal stå Microsoft på din Office pakke så gå bare i gang, den kan også hentes og bruges på Windows computere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-14 16:22

Citat
Jeg tænker mest på Tune-Up programmel og Firewall/Antivirus-programmer
tune up behøver du ikke bekymre dig om på en Linux computer, det samme med antivirus som ikke bruges på Linux desktop computere og der er en udmærket firewall indbygget i alle de Linux distroer jeg kender så det bliver heller ikke noget problem

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-04-14 07:38

Foreløig tak, jeg vil gå videre og undersøge im de programmer er noget for mig.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 26-04-14 15:24

Tak for svaret Eyvind.