/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP - i brug over alt, men hvor længe?
Fra : Oldboston
Vist : 630 gange
50 point
Dato : 12-04-14 06:56

Mange kan huske dramatikken da vi nåede år 2000. Ville de fleste af verdens computere bryde sammen, fordi de ikke kunne klare årstallet. Det brugte aviser og medier meget plads på. Måske er der lidt den samme slags "drama" om XP. Meget salg af nye styresystemer presses måske igennem, fordi vi forbrugere tror, at vi er nødt til at købe.
Men prøv at læse artiklen nedenfor om Portugal, hvor 40 % af alle PC'er kører på XP. Domstolene har 10.000 og har ikke planer om at ændre styresystem.
http://www.theportugalnews.com/news/courts-not-affected-by-microsoft-xp-shutdown-union/31200
Men millioner af XP-brugere i hele verden, er det da ikke mest sandsynligt, at der vil blive udviklet programmer, der kan servicere XP-brugere i fremtiden? Måske kender nogen af jer programmer, der allerede nu med fordel kan anskaffes? Under alle omstændigheder bør man vel råde over programmer som Tune-Up eller tilsvarende samt god antivirus og firewall som AGV Internet Security el. lign. Men er der andet programmel, I vil anbefale til XP brugere?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 08:29

Mht. til antivirus og firewalls kan du bruge de 'sædvanlige' gratis aktører: AVG, Avast!, Zonealarm, SuperAntisyware, mfl.

Sammenlign dem her: http://www.anti-malware-test.com/

Hvis man er nervøs for ændringer der evt. måtte komme fremover? Så foreligger muligheden for at 'dybfryse' sin XP version, således at der, hver gang computeren slukkes/tændes, genstartes, logges af/på, vil rulles tilbage til en selvvalgt standard konfiguration ..og alle ændringer, indstillinger og opsætninger lavet under brug vil nulstilles, næste gang maskinen tændes. Opdateringer og Downloads af programmer (samt; virus, trojanere, malware, spyware, osv.) hentet ved alm. brug vil blive slettet, når maskinen genstartes, således at maskinen altid starter fra den forvalgte konfiguration. Det betyder; at vil man opdatere sit antivirus program, så skal 'dybfryseren' først slukkes. Når man har opdateret, så tændes den igen. Dette kan gøre brugen af en 'dybfryser' en smule bøvlet, men det er altså den mulighed man har.

NB: Det skal dog siges, at hvis man under brug bliver lænset for personlige oplysninger via et system-/browser exploit, så kan dette 'tyveri' naturligvis ikke rulles tilbage!!!

Til gengæld kan malware ikke 'lægge sig på lur' til næste genstart. Det vil blive fjernet!

Programmet hedder ...rigtig gættet: DeepFreeze

http://en.kioskea.net/download/download-1000-deep-freeze

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 08:36

Ps. Det ovenstående link til til DeepFreeze er godt nok, men der forsøges, som ved så mange andre gratis 'ting', at liste andre programmer/tjenester med. Disse skal du holde godt øje med under installation (takke; Nej, fjerne flueben osv.). Ellers kan de såmen godt fjernes igen bagefter ..hvis man finde dem og ved hvordan?...inden installation af DeepFreeze.

Du kan sikkert google dig til andre downloads, som er mindre 'agessive' i deres markedsføring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-14 09:52

Deep Freeze rydder alt rub og stub ved genstarten, nok derfor det bliver brugt flere steder hvor der er mange brugere på maskiner der bliver brugt til alt muligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-14 10:47

molo

min søn siger:

Citat
så skal man vente 15-20 minutter ved hver opstart

så geninstallerer den i princippet hver gang man starter
dvs alt man har installeret, programmer og dokumenter osv forsvinder hver gang

med mindre man har sine dokumenter på en anden partition

ved brug af "dybfryse"

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-14 13:15

Citat
så skal man vente 15-20 minutter ved hver opstart

Løgn, jeg har benyttet DeepFreeze på ca 300 computere i mange år. Når du har lavet din Xp installation og optimeret den og derefter frosset maskinen tager en opstart inklusiv login under 1 minut og 30 sekunder. (med mindre man skriver M E G E T langsomt)
Hvis maskinen ikke er frosset tager det ca det samme.
Hvis der ikke kræves login tager en opstart lige under 1 minut.

Den skal ikke geninstallere noget som helst, den ændrer bare ikke på eksisterende filer men skriver derimod ændringer på ubrugt plads på disken og laver en midlertidig filtabel hvor ændringerne står i.
Når computeren genstartes starter den så igen med de oprindelige filer og laver en ny midlertidig filtabel og skriver igen ændringer på ubrugt plads.
Den ubrugte plads forsvinder ikke. Når man starter med en tom filtabel er pladsen jo ubrugt, og da filtabellen er midlertidig oprettes der en ny tom filtabel ved hver start.

Citat
dvs alt man har installeret, programmer og dokumenter osv forsvinder hver gang

Det er jo hele idéen

DeepFreeze har også mulighed for at lave en partition på disken den ikke låser (Drev T:) hvor du kan gemme dokumenter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-14 13:47

Jeg er lige igang med den dybfryser.
Den vil have en licenskey.......................
så'n en har jeg da ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-14 16:35

Ja put XP i dybfryseren og lad den bliver der , det er slet ikke så svært at skifte til et styresystem som kan opdateres.
Det er vist sjældent at der er samme jammer over en 12 år gammel bil som skal udskiftes, som der er over at Windows XP er forældet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-14 17:31

Citat
Det er vist sjældent at der er samme jammer over en 12 år gammel bil som skal udskiftes, som der er over at Windows XP er forældet

Jeg elsker da også min XP, det var jo et skønt skift fra W98 og over til den endnu værre ME.

Jeg har dog sikkert ikke råd til ny maskine i år, den jeg har er 8 år gammel, så hvis det viser sig at XP bliver gennem-hacket om nogle måneder vil jeg da klare det fortrolige med NemId osv hos nogle venner jeg ser næsten hver dag.

Og nej, du får mig ikke over til Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-14 17:54

Hvem snakker om en ny computer? Min egen computer som kørte med XP kunne opgraderes til Windows 8, cirka 500 kr. så er i kørende en del år frem på den samme computer, hvis altså den kan opgraderes, prøv først om den er kraftig nok og drivere og så videre passer:
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=321548
og så en række butikker hvor i kan købe styresystemet Windows 8.1 Pro for eksempel:
http://www.edbpriser.dk/operativsystem/windows-8-pro-dansk-versionsopgraderingspakke-id-6977529.aspx Windows 7 er dyrere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-14 18:09

o.v.n. -> Du har vist ikke prøvet at 'opgradere' en Dell OPTIPLEX GX260 fra XP Pro til Win7 ..8 ..9 ?

Intel Pentium 4 vil ikke rigtigt være med ...selvom MAX RAM = 2Gb. er installeret og der er ca. 100 Gb. fri diskplads. Grafikken levereas af en 828445G/GL/GP/PE/GV/ GPU-kontroller.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-14 18:14

Dear o.v.n.

Jeg gider slet ikke rode mer med min gamle der endda også kun har IDE porte, og faktisk er det en Compaq som jeg har fået forærende, og havde besvær med at finde drivere til, den afløste et nyere tower hvor bundkortet futtede af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-14 17:08

http://www.computerworld.dk/art/230612/hackere-foer-xp-dommedag-nu-skal-vi-have-sjov-i-gaden
jeg ville ikke turde bruge en Windows XP til noget som helst der har med personlige oplysninger eller nethandel eller netbank - tør i?
Hvis dommedagsprofetierne kommer bare i nærheden af hvad der er skrevet om så bliver der sikkert hurtigt lukket så XP ikke kan benyttes til NemID, bankerne vil ikke synes at det er sjovt at dække alle de penge som en hacker kan overføre fra en privatkonto, er man som jeg erhvervsdrivende med CVR nummer så hænger man selv på regningen, bankerne dækker kun for private.
Citat
Mange kan huske dramatikken da vi nåede år 2000
af samme grund købte jeg min første computer efter år 2000

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-14 19:29

Microsoft fortæller, at i samarbejde med software og hardware fabrikanterne vil der blive lukket ned for opdateringer til XP.
Altså gøre klar til et større salg. ..............

Det er også svært - den ene dag er XP det eneste rigtige - så er linux det der er rigtigt - og så er vin 7 super - og nu er der ikke andet end win 8 ....... Jeg mener win 8.1 som duer.
Måske er det skiftet mens jeg skrev.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-14 20:16

Med XP 'dybfryst' på mit 10 Gb. c: drev
..og Ubuntu på d: drevet 40 Gb.
Dualboot naturligvis...

https://help.ubuntu.com/community/How_to_dual-boot_Ubuntu_and_XP_after_installing_them_separately_on_two_HDs

..så føler jeg mig 'rustet' til, hvad der måtte komme. DATA ligger på 500 Gb. og 250 Gb. drev, så mon ik' jeg burde købe et 1 Tb. drev også ...bare for en 'sikkerheds' skyld?
Skulle et af de 2 BOOT drev gå i udu? ..så holder jeg bare fysisk flyttedag ..or retter BIOS
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-04-14 23:29

Kør upgradeadvisor fra Microsoft's hjemmeside, og du vil se de fleste XP makiner kan køre Windows 7, bortset fra at de ældre grafikprocessorerer ikke understøtter Aero, men hvad betyder det med gennemsigtige titellinjer osv. , det er kun til for at stjæle computerkraft. En OEM windows 7 koster i omegnen af 700 kr. så hvis man absolut vil holde liv i sin gamle makine er det vel OK.
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=20

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-04-14 07:35

Der er flere gode forslag indtil nu, tak for dem, - nogle af dem fortjener at blive undersøgt nærmere. Desværre er mine erfaringer med Deepfreeze ikke gode. Jeg installerede programmet, som lyder ret lovende. Men efter installationen skete der hver eneste gang, jeg tændte for maskinen, det samme, nemlig at der efter de indledende set-up og boot-skærmilleder, viste sig Deepfreezes skærmillede. Det kørte så i 10 sekunder, så lev skærmen sort. Jeg slukkede og tændte mange gange, måske 25 gange, for maskinen i de følgende timer og næste morgen. Jeg prøvede også at indstille rækkefølge i set-up menuen og lade pc'en vælge CD først, idet jeg lagde min XP originale CD ind. Intet lykkedes. Men efter yderligere en del forsøg kom det normale skærmbillede frem, på uforklarlig vis. Jeg må tilstå, at jeg ikke turde andet end at slette Deepfreeze igen. Måske kan exterminator - som må have meget stor erfaring med programmet - fortælle, hvad jeg har gjort galt.
Men nu vil jeg prøve nogle af jeres andre forskal i de næste dage.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 08:32

DeepFreeze har kørt upåklageligt i 10 år på Hovedbibliotekets IT café, så jeg forstår ikke rigtigt jeres problemer.

Fordelen ved DeepFreeze ...som nogen har svært ved at se; er at ikke blot hvad brugeren ændrer/gemmer/downloader under en session rulles tilbage ved genstart.

UDEFRAKOMMENDE ændringer ..rulles OGSÅ tilbage !

Jeg gætter på, at hvis man skifter til Win7, så vil man om et års tid stå i samme situation, som med XP. Nu har Microsoft (..og hardwarefabrikanterne) jo fundet 'fidusen' som kan føre til mérsalg. Hvis ikke der kommer en lovændring, så er der intet til hinder for at de kan gentage 'succesen', når Windows 9 rammer gaden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 14:23

Iøvrigt anlægger jeg den betragtning mht. 'trusler' ..udefra:

I 99% af tilfælde, hvor 'folk' har fået virus/malware:
Er årsagen en FEJL 40 : http://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40
Eks. Vil du.... [JA] [NEJ] ..for; at gå videre/installere/køre ??? [JA] ..for dælen da !
De sidste 0.5 % deles fifty-fifty mellem:

1.) Ikke opdaterede versioner af XP
2.) Manglende Antivirus/Firewall
..resten? 0.5 % ..skyldes 'ny' virus
..såeh, jeg slår koldt vand i blodet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 14:29

Alle ALVORLIGE trusler jeg har hørt om de sidste par år, drejer sig hovedsageligt om I-net-server exploits.
Men jeg benytter heller ikke netbank, spiller eller handler 'det store' på nettet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-14 14:40

..og hør nu godt efter ...
EKS. Tag nu bare den igangsigværende polemik om openSSL exploiten:

http://www.version2.dk/artikel/alvorligt-sikkerhedshul-i-openssl-opdaget-efter-aar-57209
..og læs for Gud's skyld endelig videre i relaterede links nederst på siden

Alverdens opdateringer af MAC, Microsoft, Unix, Linux ..og hva' har vi af operativsystemer?
..samt, Firewall's, Antivirus, Antispyware, Anti-.. dit & dat...
...ville ikke for den private bruger af internettet, have kunne forhindre denne kompromitet !
*IMHO* </MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-14 23:58

..og når man så læser dommedagsanalyser/artikler som denne:

http://www.version2.dk/artikel/antivirusfirmaer-lokker-med-loefter-om-kunne-beskytte-windows-xp-brugere-57211

..så tænker jeg ved gennemlæsning af :
Citat
Problemet er, at selv den bedste antivirusløsning til Windows-pc'er er afhængig af en håndsrækning fra styresystemet. Hvis et sikkerhedshul kan udnyttes til at få kørt et ondsindet program, før antivirussoftwaren kan forhindre det, så er spillet ude

..og:
Citat
Selvfølgelig er det vigtigt at bruge opdateret antivirus, som kan tage nogle af forsøgene. Men jeg er af den holdning, at antivirus ikke kan dække de sårbarheder, der vil kunne opstå.

..samt:
Citat
antivirus ikke kan dække de sårbarheder, der vil kunne opstå. Min anbefaling er, at man skifter væk fra Windows XP, for man kan ikke vide sig sikker, selvom man køber antivirusprogrammer

SÅ tænker jeg ..for mig selv:
Gælder det ikke ALLE versioner af alle operativsystemer?
Joeh.. I ska' se der kommer såmen nok også virus til Win7, Win8.1 og Win9
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 26-04-14 15:27

Tak for svaret molokyle.