/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskinemotor rpm
Fra : johnvernerFar
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 09-04-14 18:25

Jeg skal lave en fræser til træ. Har brug for 6000 rpm eller lidt mere.
Kan jeg tage en vaskemaskinemotor? Vil helst slippe for gearing.
Andre forslag til billig løsning?
mvh john

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-04-14 18:29

Umiddelbart nej, med mindre du kan finde en af de nye. De gamle 2/16 polede rendte max 3000 o/min. Men hvorfor ikke en vinkelsliber. De plejer at rende 6000 o/min.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 18:30

Tror den har for få rpm ´r - men mig bekendt kan du købe en NY for ikke mange hundrede kroner, med fræsejern.
Så hvorfor dog lave en hjemme?lavet, du skal alligevel have `borepatron´ samt diverse EL dele før du overhovedet får gang i at fræse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 18:32

Købte selv en ved H Nyborg, til omkring 400.- og den er over 10 år gammel og virker endnu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 19:42

Citat
Jeg skal lave en fræser til træ

Når du skriver TRÆ?? er det almindelig træ eller en TRÆ-ROD der skal fræses væk?
Du skal altså op i nogle hidsige omdrejninger, hvis almindelig træfræsning skal se bare rimeligt pænt ud =15,000rpm og altid arbejde med årene ikke imod.

https://www.youtube.com/results?search_query=tr%C3%A6fr%C3%A6ser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-14 19:44

Du kan bruge remskive gearing, med den fordel at evt. slag afbødes lidt i remmen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-14 20:13

Asynkronmotorer fra f.eks. vaske- eller opvaskemaskiner kan ikke ved alm netdrift køre over cirka 2950 rpm, så hvorfor ikke smide penge ud på en ganske ordinær overfræser fra Harald Nyborg, Bauhaus, silvan eller et af de andre steder? vaskemaskinmotoren er ganske vist gratis, men det er en løs spændetang til 6 eller 8 mm fræseaksel slet ikke, så du ender samme sted prismæssigt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 09-04-14 20:17

Jeg skal udhule nogle skåle, der skal sidde en rundsavsklinge på den. Den skal skære med siden.
Når jeg kigger på min vaskemaskine, så er den gearet ca 10:1, og centrifugerer med 1000 rpm.
Dvs motoren må køre ca 10.000 rpm?
Hvordan udhuler man sådan nogen skåle professionelt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-14 20:33

Man limer en en træklods i bunden af emnet med et lag køkkenrulle. Klodsen spænder man så op i en trædrejebænk og drejer eller fræser. Bagefter skiller man så i papirlaget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-04-14 21:37
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-14 21:40

Nogle vaskemaskiner har haft børstemotorer, så de 10 tusind rpm er en teoretisk mulighed, men usandsynligt. de 2950 jeg nævnte er i ubelastet tilstand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-04-14 21:41

Prøv lige at regne lidt på periferi-hastigheden på klingen inden du prøver (jeg ville ikke turde være i rummet, hvis du kører en standard klinge op på +6000 o/min. Den kommer sateme til at fløjte noget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-14 21:54

Nej, 3773 har ret, sådan et bæst er farligt at være i stue med. Jeg synes de er slemme nok ved 2800 rpm omgivet af metal det meste af vejen og med en dummerikbøjle over.

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 09-04-14 23:07

"Når jeg kigger på min vaskemaskine, så er den gearet ca 10:1, og centrifugerer med 1000 rpm.
Dvs motoren må køre ca 10.000 rpm? "

Kan I ikke forklare mig hvor hurtigt en vaskemaskinemotor kører?
Min håndrundsav kører 6500 rpm, så det er ikke raketvidenskab det her

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-04-14 23:12

Nå, det er lige pludselig meget simpelt. Så må jeg hellere smutte!

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 10-04-14 20:28

http://www.axminster.co.uk/axcaliber-carving-shaping-cutter

Skiven her viser hvad jeg tænkte jeg kunne med rundsavklinge. Tåler 13.000 rpm.
Tag briller på

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 11-04-14 08:15

Tyrolit har korn 16 på sliberondel til 125mm, og større, vinkelsliber. Billig og den tar ved.