/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilket DVD-format skal jeg vælge?
Fra : werter
Vist : 422 gange
100 point
Dato : 06-04-14 12:54

Hvis jeg vil brænde nogle videoer på DVD, som jeg vil sende til familie, hvilket formater kan jeg så vælge (FLV, MOV, MP4, HD-video... osv) for at være sikker på, at min brænding ikke blot kan afspilles på computere, men i flest mulige alm. DVD-afspillere koblet til et TV?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-14 13:45

Har dit brænderprogram ikke en funktion som hedder Brænd DVD? Det har de programmer jeg kender Ashampoo, Nero, CDBurnerXP og så videre, det vil være naturligt at vælge dit brænderprogram som selv omdanner til DVD format.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-04-14 14:18

Tak for svaret o.v.n. Jeg bruger et købt program, der hedder Toast på min mac. Jeg har fodret det med mange små films af forsk. formater og det ser ud til at brænde på livet løs. Men foreløbig ser det ud til at brænde i "real time" (Det har brændt uafbrudt i to timer og er kun kommet halvvejs!). Jeg har bildt mig ind, at det vil brænde meget hurtigere, hvis de videofiler, jeg smider ind i det er af samme format - og af et format det lader sig brænde meget hurtigere. Har du en idé? Vh Werter
Vil evt. prøve at downloade et gratis program. Ved du om det findes sådan nogle og hvad de hedder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 14:40

Efter at have klippet og klistret film stumper, skal filmen renderes (laves til færdig film), og det kan godt tage laaaaaaang tid alt efter din CPU og antal ram.
Film og tegnings rendering er noget som sætter en computer på arbejde.

Mpeg2 kan godt gå lidt hurtigere.

Du kan også klargøre uden samtidig at brænde filmen, og så er der mere kraft til rendering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-14 15:55

Den jeg bruger i øjeblikket og som kan omdanne til mange forskellige formater hedder Freemake, den er gratis men der følger en hel masse måske uønsket software med som du ikke kan undgå, det gør der tit og hvis du kan leve med det eller rydder op bagefter med Malwarebytes Antimalware så er den meget nem at bruge og på dansk, hent filmklippene ind ved at klikke på Video og vælge dem som skal med på DVD, der kan klippes i klippene uden at det ændrer original filen og til sidst klikker man på Til DVD:
http://www.freemake.com/free_video_converter/
Den anden som brugte tidligere hedder Ashampoo og er også gratis, den kunne sættes til dansk da jeg brugte men jeg ved ikke om dansk er med på den gratis nu:
http://download.cnet.com/Ashampoo-Burning-Studio-Free/3000-2646_4-10776287.html
den er også nem at bruge, i øjeblikket bruger jeg Freemake fordi den kan så meget
Begge programmer omdanner automatisk mens processen står på og det tager ikke ret lang tid at brænde en DVD

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-14 09:41

For at være sikker på at DVD'en kan afspilles i alle typer DVD afspillere, skal skiven brændes i DVD format, som indeholder flgn. biblioteker:

AUDIO_TS
VIDEO_TS

I VIDEO_TS bliblioteket ligger filmen som filer i flgn. formater:

*.BUP, *.IFO og *.VOB

Et program som CDburnerXP kan lave en sådan DVD ved at vælge menuen: Video DVD

http://cdburnerxp.se/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-04-14 12:47

Citat
Jeg har fodret det med mange små films af forsk. formater og det ser ud til at brænde på livet løs

Kender ikke til MAC, men der er mange måder at brænde på, selve programmet du bruger kan være sat til at ´fylde´ hele skiven ud, og så tager det altså lang tid, samt det er ganske unødvendigt at have / lave en dvd der aldrig kan blive bedre end det originale.
Så måske burde du overveje at konvertere filerne før du brænder dem eller justere dit brænder program til en mindre kvalietet.
Klip fra tuben er som regel så elendige at de ikke behøver en bitrate på mere 1000 og en bredde/højde der svarer til originalen, før det bliver godt på andre medier = og der kan det være at du brænder i bedste kvalitet.

Du kan også mangle codex
mpeg2 og vob er noget alle dvd maskiner kan afspille, samt de fleste kan også afspille avi/ xvid med mere, afhængig af hvilke codex de er kodet med

Kommentar
Fra : werter

Dato : 08-04-14 17:47

Tak MOLOKYLE. Desv. er jeg mac-bruger. Kan derfor ikke køre http://cdburnerxp.se/
BUP IFO og VOB er formater, jeg håber at kunne komme videre med.

Tak MIG-SELV for gode oplysninger min lange og resultatløse brændetid.
Ved ikke hvad codex er. Men du anbefaler, at det format, jeg skal konvertere til kanl være
mpge2 eller vob.

Tak for svar til Eyvind, der også peger på mpge2.

Og tak til o.v.n. Det ser ud til at Ashampoo kan køre på mac

Nu har jeg nok at experimentere med. Modtager gerne, med tak - yderligere tips;
vender i alle tilfælde tilbage. Bedste hilsner fra Werter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-14 01:12

Citat
Desv. er jeg mac-bruger
spørgsmålet er stillet i kategorien MS-Windows, det er en forkert kategori du spørger, svarene er til programmer som kan køre på Windows computere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 08:10

Codex/ Codec er filer der gør at du kan se/konvertere dine film og lyd klip, men kender som sagt intet til Mac, men mangler de på PC, så kan man enten ikke se eller høre visse fil typer og har helt sikkert besvær med at omkode dem.
Jeg kan ikke anbefalet noget, men tag et kig:
https://www.google.dk/search?hl=da&q=codec+for+mac&gbv=2&sa=X&as_q=&nfpr=&spell=1&ei=2eJEU8WTK4mn4ASVkYDQCg&ved=0CB4QvwU