/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hvilket DVD-format??
Fra : werter
Vist : 262 gange
100 point
Dato : 06-04-14 12:53

Hvis jeg vil brænde nogle videoer på DVD, som jeg vil sende til familie, hvilket formater kan jeg så vælge (FLV, MOV, MP4, HD-video... osv) for at være sikker på, at min brænding ikke blot kan afspilles på computere, men i flest mulige alm. DVD-afspillere koblet til et TV?

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 06-04-14 14:12

Al video på en 'video-DVD' er i MPEG-2 (PAL eller NTSC) format, lyden kan være både PCM og Dolby Digital Professional og endelig skal det hele være pakket ind på en ganske særlig måde. Den nemmeste metode til at skabe en 'video-DVD' (der kan afspilles på alle almindelige DVD-afspillere) er at benytte et program, der både kan formatere indholdet, transkode lyd- og billede-side, danne de nødvendige menuer til navigation på disken og endelig brænde hele balladen på en DVD-R disk. Der findes flere programmer til Mac OS X som kan løse opgaven, f.eks. "Final Cut Pro X"(DKr. 1.999,-), "Toast"(US$ 80,-/DKr.436,-). eller "DVDStyler"(gratis). Du kan læse mere om programmerne her: https://www.apple.com/dk/final-cut-pro/
http://www.roxio.com/enu/products/toast/default.html
http://www.dvdstyler.org/en/

Kommentar
Fra : werter

Dato : 08-04-14 16:14

Tak, UlrikB for dit udførlige svar.
Jeg HAR "Toast", på min mac. Jeg har fodret det med mange små films af forsk. formater og det brænder på livet løs. Men det er uendelig lang tid om at brænde. Jeg har bildt mig ind, at det måske vil brænde meget hurtigere, hvis de videofiler, jeg smider ind i det er af samme format - og af et format det lader sig brænde meget hurtigere. Har du en idé? Vh Werter
Vil evt. prøve at downloade DVDStyler, som du anbefaler. Mon dette program kan kollidere med Toast - og mon det er hurtigere?.
Måske skal jeg forinden konvertere alle de filer, jeg smider ind til det samme format.
Er det her, du foreslår et format, der hedder MPGE-2. Er MPGE-4 bedre?
På forhånd tak for endnu et svar. Vlh Werter

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 09-04-14 00:12

Det er rigtigt at du kan få processen til at gå hurtigere i Toast hvis du i forvejen har transkodet dine videoarkiver, til et format det passer til 'video-DVD' standarten.
Og det vil altså sige MPEG-2 video og lyd i PCM eller Dolby format. Der ud over skal videoen være PAL eller NTSC, enten i det gamle 4:3 format eller som anamorph 16:9. Men altså under alle omstændigheder i PAL- eller NTSC-format, både med hensyn til opløsning og med hensyn til frame-rate.

Det er og bliver en CPU-intensiv opgave, at transkode videoarkiver til MPEG-2 format. Så uanset om du lader Toast eller et andet program om opgaven, så kommer det til at tage lidt tid. Jeg foretrækker selv Apple's "Compressor", hvor jeg har detaljeret kontrol over kvaliteten der transkodes til.

MPEG-4 egner sig ikke til fremstilling af 'video-DVD'. Du skal bruge MPEG-2 video og PCM eller Dolby lyd.