/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ok PC men er passe' efter XP-udgår.
Fra : grow
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 05-04-14 19:53

Jeg har i mange år hjulpet familie og venner med deres pc. Når de skifter til nyt efterlader de deres gammel pc ved mig. Jeg er så gammel, at jeg er opdraget efter reglen "Noget der virker skal ikke smides ud" Hvad nu? Er der nogen af jer som kender et sted hvor "gamle pc'er" kan gøre nytte, eller er det bare på elektronikskrot? Dette spørgsmål er nu blevet mere aktuel efter at XP-styresystemet ikke mere bliver opdateret og desværre også Officepakken fra 2007 og ældre.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-14 20:00

XP og Office 2003 virker fortsat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-14 20:06

Måske kunne de gamle XP maskiner bruges med linux styresystemerne.
Der snakkes om at bruge XP systemet fortsat, bare på sådan en måde så et er en frisk PC hvergang den startes op.
Molekyle har snakket om det, men jeg har endnu ikke selv afprøvet systemet.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-04-14 20:33

Bille1948. Det er sandt, men du ved at alt opdatering stopper den 8. april.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-04-14 20:40

Eyvind.
Du har helt ret i at de kan bruges med Linux. Min familie/venner tør ikke forsøge dette.
Min naive tanke er at der findes et sted hvor de "gamle PC" kunne gøre nytte og måske sammen med alternativ styresystem i Linux-familien. Brillebrancen har været inde på noget med at vores gamle briller blev sendt til ulande. Hvad med vores gamle pc'er?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 21:58

Hvem gider at hacke en gammel XP, det er mere smart med alt det nye + samt hvad de/du har i ´skyen´. jeg ville ikke være bange for at have en XP kørende.

Men det var sikkert ikke spørgsmålet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 22:00

Hvis bare den skal kasseres = så smid disken gennem en HAMMER og ´rammene´ ligedan.
Eller brug et program der sletter alt = Killdisk.
Selv en printer ligger inde med følsomme oplysninger - men hvem tænker på det = kun en PRINTER

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-14 22:13

Citat
Hvem gider at hacke en gammel XP

Eftersom der stadig er uhyggelig mange XP-maskiner både hos private og firmaer, vistnok 1/3 i hele verden, er det et oplagt mål for angreb.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-14 23:11
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 00:32

Der er jo mange, både unge og ældre som kunne have brug for en computer til det nymodens --------- e-post
Nok bedst med en bærbar som ikke fylder, og er nem at transportere hen til nogen som kan hjælpe.......og så lige en billig mobil internet adgang eller hjælp til brug på bibliotekerne.

Flere kommuner og deres biblioteker, er ved at bygge noget hjælp op.

Donerede computere bør efter min mening ikke foræres væk men bare lånes ud gratis.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 06-04-14 08:02

Prøv at spørge i Ældresagen. Der er mange datastuer rundt omkring, hvor ældre kan få gratis hjælp og vejledning. Der kommer også ældre, der aldrig har brugt en computer, og som lige vil se, hvad "det er for noget".
Her kan en gammel bærbar gøre god gavn. Den er ikke for hurtig, den har ikke det håbløst besværlige Windows 8, så den skræmmer ikke livet af nybegyndere.
Min ældgamle bærbare med XP har givet mange ældre i min lille by blod på tanden. Jeg har dog installeret Open Office på den, og henter nu Office Libre ned på de ældres maskiner - for ikke alle har råd til Microsofts Officepakke.
Vi har nu 3 gamle bærbare. De to andre har vi fået foræret af folk som dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-14 17:03

Hvorfor er det så svært at smide en gammel computer ud? Alt andet i husholdningen bliver skiftet med mellemrum også selvom tingene stadig virker, TV, radio, kaffemaskine, støvsuger og så videre.
Ødelæg harddisken på den oldsag efter at have flyttet personlige filer over på den nye computer og aflever den så på genbrugspladsen.
Windows XP har levet alt for længe og mange har vænnet sig til at en computer = Windows XP, de nye versioner får sikkert ikke så lang levetid at brugerne knytter sig alt for meget til dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 20:13

Måske burde vil samle computere sammen, og hjælpe mennesker i vores nærhed.
Nogle af de kirkelige formidler ikke computere til trængende, men laver dem om til penge - som jeg er orienteret,

De gamle XP maskiner kan godt laves til noget brugbart - og lånes ud.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-04-14 07:59

Med tak for alle de gode råd er det svært at finde pointmodtageren. Jeg lader lige "tråden" være åben lidt endnu.