/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
For lidt mavesyre
Fra : Troldepige
Vist : 4086 gange
300 point
Dato : 04-04-14 11:03

Jeg er ikke interesseret i en længere debat om for lidt mavesyre contra for meget mavesyre, den kan evt. tages i en anden tråd. ;)

Men, for lidt mavesyre kan behandles med betainhydroklorid (saltsyre i pilleform), de forhandles under navne som "Betaine HCL", "PB compleks" m.m.

Disse piller må ikke sælges i DK, dette kan jeg læse mange steder, men jeg har ikke haft held med, at finde ud af hvorfor de ikke må sælges i DK.

Jeg kan se rundt om på nettet, at mange mennesker benytter denne behandling, med stor succes.

Er der nogen af jer der ved, eller kan finde noget om, hvorfor betaindhydroklorid (med pepsin) ikke må forhandles i DK?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-04-14 11:11

Din læge ved det....

Også om der er alternativer for dig..

Måske du kan finde noget på sundhed.dk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-14 11:28

Citat
Din læge ved det....

Også om der er alternativer for dig..

Måske du kan finde noget på sundhed.dk

Hmmm, synes du, at det besvarer mit spørgsmål?

Når jeg stiller mit spørgsmål herinde er det jo netop fordi, at jeg ikke har kunnet finde svaret ved hjælp af googl.

Jeg er ikke interesseret i alternativer, som iøvrigt (så vidt jeg kan se) kun findes i helsekostbutikker og alternativ behandling.

Jeg kan købe medicinen fra udlandet, så det er ikke det der er problemet.

Jeg undrer mig blot over, at et præparat, som tydeligvis hjælper mange mennesker, ikke må forhandles i DK.
Det er s'gi da tosset, at vi skal lægge pengene i udlandet i stedet for, at lægge dem i vores eget land.

Men vi er selvfølgelig med til, at holde PostDanmark i sving.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-04-14 11:32

Nu er du næsvis, jeg forsøgte...
holder mig ude af tråden...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-14 11:43

Det er jeg ked af, at du synes, det var ikke min hensigt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-04-14 13:22

Jeg kan heller ikke finde svaret???
http://www.vitaminbutiken.se/betainehydroklorid-hcl-pepsin-saltsyra-tabletter-kosttillskott.html

Det nærmeste jeg kommer, men stadig lige vidt!
En gængs og hurtig måde at skaffe sig mavesyre på er at indtage den som tabletter sammen med maden i form af betain. Betain- hydroklorid eller trimetylglycinhydroklorid eller betainHCl - i daglig tale betain - kunne tidligere fås i håndkøb på visse apoteker og i helsekostforretninger (37),(26),(38), og vender måske senere tilbage på markedet.
http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF/Erik_Kirchheiner/Erik-Kirchheiner-Ny-effektiv-naturhelbrdelse-bd1.pdf

(kender du forøvrigt denne side http://www.mayday-info.dk/solstraalehistorier.aspx)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-04-14 16:00

Uvist af hvilke årsager forhandles Betain HCL ikke i Danmark, men kan købes i øvrige EU-lande.
Eksempelvis fra Douglasdenmark på www.douglasdenmark.com

http://www.madforlivet.com/bloggen.html?start=210

Jeg har mailet til flere helsekost, men de aner det ikke

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-04-14 16:07

Kode
http://www.kernesundfamilie.dk/bloggen/article/her-er-min-kosttilskudsguide/

Kan dette bruges?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-04-14 16:37

Visionen er, at der kun skal eksistere GM afgrøder og kun lavdosis kosttilskud.
http://www.lnsnatur.dk/pdfVHM/CodexAlimentarius%20Artikel%20nh3-11-10175.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-14 17:35

Spis Rucola salet og glem alt om at indtage saltsyre tabletter, der selvfølgelig har bivirkninger,
bl. a. hæmmer betain din organismes naturlige forsyning af mavesyre.

Når de ikke sælges i Danmark er det risikoen for at et overforbrug kan ødelægge tarme og mavesæk.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-14 23:35

Citat
Jeg kan heller ikke finde svaret???
http://www.vitaminbutiken.se/betainehydroklorid-hcl-pepsin-saltsyra-tabletter-kosttillskott.html

Det er lige præcis dem jeg fik leveret med posten i mandags.

Citat
Det nærmeste jeg kommer, men stadig lige vidt!
En gængs og hurtig måde at skaffe sig mavesyre på er at indtage den som tabletter sammen med maden i form af betain. Betain- hydroklorid eller trimetylglycinhydroklorid eller betainHCl - i daglig tale betain - kunne tidligere fås i håndkøb på visse apoteker og i helsekostforretninger (37),(26),(38), og vender måske senere tilbage på markedet.
http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF/Erik_Kirchheiner/Erik-Kirchheiner-Ny-effektiv-naturhelbrdelse-bd1.pdf

Den har jeg haft liggende på min pc siden januar 2013, sad og kiggede i den tidligere i dag, inden jeg kapitulerede og skrev mit spørgsmål her.

Citat
(kender du forøvrigt denne side http://www.mayday-info.dk/solstraalehistorier.aspx)

HTTP Error 404.0 - Not Found Linket så ellers interessant ud.

Citat
http://www.madforlivet.com/bloggen.html?start=210

Jeg har mailet til flere helsekost, men de aner det ikke [Meget forvirret]

Interessant side, men ikke noget om mavesyre, som jeg ikke har læst andre steder.

Jeg havde ikke lige tænkt på, at maile til div. helsekostbutikker, men det er da min plan, at spørge min lokale helsekostbutik næste gang, hun virker til, at være både dygtig og erfaren, hun overtog butikken efter sin far, så hun er jo nærmest vokset op i "miljøet".

Citat
Kan dette bruges?

Der står mange interessante ting i dit link, men desværre ikke noget jeg ikke har læst andre steder, og ikke noget om hvorfor det ikke må sælges i DK.

Citat
Visionen er, at der kun skal eksistere GM afgrøder og kun lavdosis kosttilskud.
http://www.lnsnatur.dk/pdfVHM/CodexAlimentarius%20Artikel%20nh3-11-10175.pdf

Jeg skimmede det og det er helt sikkert noget jeg skal se nærmere på en anden dag, men der var vist ikke noget om hvorfor betainhydroklorid ikke må sælges i DK.

Citat
Spis Rucola salet og glem alt om at indtage saltsyre tabletter, der selvfølgelig har bivirkninger,
bl. a. hæmmer betain din organismes naturlige forsyning af mavesyre.

Siden august 2013 har jeg taget nogle bitre dråber til hvert måltid, som skulle være mere effektive end det vi kan få normalt via kosten (Boldocynara), de har haft en effekt på nogle af mine symptomer, men langtfra nok.

Nogen påstår, at det hæmmer organismens naturlige forsyning af mavesyre, men når man vælger at tage tilskud af betain hcl, så er det jo netop fordi man ikke har nok mavesyre, og lider under det.

Og andre har erfaring med, at betain hcl sætter gang i organismens egen produktion af mavesyre, så man hen ad vejen kan skære ned på tilskuddet.

Citat
Når de ikke sælges i Danmark er det risikoen for at et overforbrug kan ødelægge tarme og mavesæk.

Jeg er fuldt ud klar over, at det ikke er bolsjer der er tale om og, at for meget kan ødelægge rigtig meget, men sådan er det jo med mange ting, især mange former for medicin.
F.eks. kan jeg forestille mig, at det også kan gå galt hvis man tager for meget morfin, men alligevel er der rigtig mange mennesker, som dagligt tager morfin, det forbydes ikke i DK selvom en overdosis kan være katastrofal.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-04-14 23:57

Jeg har haft det mere eller mindre skidt i min. 10 år. Der er jo noget der er kommet snigende, så det er svært, at sige hvornår det er startet.

I flere år gik jeg rundt og havde det som om, at jeg aldrig fik mere end nogle få timers søvn hver nat.
Jeg skar mig i fingrene når jeg lavede mad.
Jeg havde ikke overblik over ret meget.
Jeg havde ikke engang overskud til, at smile til folk jeg mødte når jeg var ude og handle.
Jeg følte mig stresset og vrissede af mine børn, og alle andre.
Jeg havde mere eller mindre konstant ondt i baghovedet. Jeg troede det var fordi jeg spændte
i nakken, men nu ved jeg, at spændinger i baghovedet oftest hænger sammen med
fordøjelsen.
Jeg havde oplevede tit nogle diffuse smerter omkring mine tænder.
Og sikkert mange flere ting, som jeg ikke lige tænker på nu.

Af helt anden årsag opsøgte jeg for et par år siden en dygtig zoneterapeut og hun gav mig jo nærmest mit liv tilbage.
Alle de ovenfor beskrevne symptomer forsvandt efter et par måneder, min mave fungerede bedre end nogensinde før.
Jeg havde en pokkers masse energi, jeg var helt klar i hovedet, jeg var glad hele tiden, ingen stress eller vrissen.

Men i første omgang, og fordi effekten først kom et par måneder efter zoneterapi-behandlingerne, satte jeg det ikke i forbindelse med zoneterapien, så jeg har været omkring nogle forviklinger og har forsøgt med mange ting. Nogle ting har haft en effekt på enkelte symptomer.

Jeg har i mange år haft en mistanke om, at jeg har for lidt mavesyre, jeg har også engang nævnt det for min daværende læge, men det var ikke noget han rigtigt gik ind i.
Og jeg havde aldrig forestillet mig, at alle mine ovenfor beskrevne symptomer hang sammen med for lidt mavesyre.

Men efterhånden som jeg har forsøgt med forskellige ting (bl.a. de bitre dråber) har jeg gransket min krops reaktion på tingene og hver gang er jeg endt ved, at det har noget med manglende mavesyre at gøre.

Tanken om, at forsøge med betain hcl har strejfet mig i flere år, men først nu er jeg hoppet ud i det, efter at have læst både for og imod.

Som foreskrevet alle de steder jeg har læst om det er jeg startet meget langsomt op, med et mildt præparat, netop for ikke, at lave nogen skader.
Det jeg oplever nu er, at jeg begynder at blive mere klar i hovedet (som efter zoneterapien), smiler og er glad, har overskud, ingen smerter omkring tænderne, kan multitaske o.s.v. o.s.v.

Jeg synes jo bare, at det er underligt, at jeg skal lægge mine penge i udlandet, når jeg lige så godt kunne lægge dem i DK.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 00:03

Citat
(kender du forøvrigt denne side http://www.mayday-info.dk/solstraalehistorier.aspx)

Jeg tror problemet er opstået fordi du ikke har lavet et mellemrum før den sidste parentes, for jeg googlede og fandt den her: www.mayday-info.dk/solstraalehistorier.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-14 01:39

Jeg har opgivet at forstå hvad der er årsag til fødevarestyrelsens / lægemiddelstyrelsens holning til forskellige kosttilskud. Gode virksomme præparater som sælges alle andre steder i verden må ikke sælges i Danmark mens man godt må sælge baljer med panodil i håndkøb. Man kunne mistænke nogen for at være i lommen på lægemiddelindustrien.

De præparater som jeg taler om er ikke enzymerne men saltsyre / Mavesyre - HCI. Det kan købes i England og Tyskland som kosttilskud.
http://helseforum.netspiren.dk/default.aspx?g=postmessage&t=60&f=27&q=3260

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/1925320/1925320/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-14 02:13
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 11:45

Citat
http://www.heste-nettet.dk/forum/1/1925320/1925320/ [Blink]

Skræmmende.

Jeg synes ofte, at jo mere man graver i et eller andet, jo mere korrupt finder man ud af, at det er.

Citat
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=13891

I denne tråd er der et link til en vejledning i brugen af HCL hvoraf det fremgår, at man skal tage pillerne ca. 45 min. efter et måltid.
Alle andre steder jeg har læst (og det er mange) står der, at man skal tage dem midt i et måltid.

I stedet for, at forbyde salg af HCL i DK burde man, efter min mening, gøre dem receptpligtige.
Ikke kun for, at jeg, som forbruger, kan få tilskud, men allermest fordi, at man på den måde bedst kan sikre, at de bliver brugt rigtigt.

Så længe man er nødt til, at købe dem fra udlandet og finde informationerne om korrekt brug på nettet, så er risikoen for fejlagtigt brug meget større end hvis de var lægeordineret.

Jeg kan meget nemt forestille mig, at mange ikke læse lige så godt på "lektien" som jeg har gjort.
F.eks. har jeg med vilje købt et mildt produkt, som indeholder det halve af hvad de fleste andre tilsvarende produkter indeholder, netop fordi, at jeg på den måde bedre kan finde frem til den rette dosis.
Hvis den rette dosis, med det milde produkt, så er f.eks. 6 piller, så vil jeg fremover kunne købe et stærkere produkt og tage 3 piller.

Jeg har for nylig fået ny læge (den gamle stoppede), så jeg har ikke vendt dette med hende endnu, men i forrige uge ville jeg prøve at snakke med hende i telefonkonsultationen. Men nu er der ændre på nogle ting i lægehuset, så det er tilfældigt hvilken af lægerne man kommer til, at tale med i telefonen, så jeg fik fat i en nyere mandlig læge i stedet for min egen.
Da jeg begyndte at snakke om mine problemer med forstoppelse fik jeg en længere smøre om menneskets fordøjelse, det var mit klare indtryk, at han simpelthen lirede af hvad han havde lært om fordøjelsen.

Da jeg spurgte ham, om der var noget der talte imod, at jeg forsøgte med HCL sagde han: "hvis man tager noget der dæmper mavesyren ........".
Jeg afbrød ham og sagde, at "hvis jeg har ret i min teori om, at jeg har for lidt mavesyre skal jeg dælme da ikke have noget, der dæmper mavesyren".
Derpå sagde han: "nååeh, du mente det modsatte".

Uanset hvor meget jeg læser om HCL, så har jeg endnu ikke mødt noget om, at det skulle kunne dæmpe mavesyren.

Så jeg sad tilbage med en klar fornemmelse af, at denne læge overhovedet ikke lyttede og kun lirede af hvad han havde lært om fordøjelsen helt generelt.
Han forholdt sig på ingen måde til min situation, han tjekkede f.eks. ikke, om jeg tager medicin, som påvirker fordøjelsen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 11:48

Citat
Jeg har opgivet at forstå hvad der er årsag til fødevarestyrelsens / lægemiddelstyrelsens holning til forskellige kosttilskud. Gode virksomme præparater som sælges alle andre steder i verden må ikke sælges i Danmark mens man godt må sælge baljer med panodil i håndkøb.

Du ved det sikkert allerede, men man kan ikke længere købe "baljer med panodil i håndkøb", kun små pakker med (tror jeg nok) 20 styks.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-14 12:30

For lidt mavesyre – hvad så? … Det finder du blandt andet i rucolasalat, artiskok og mælkebøtteblade.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-14 12:37
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-14 14:53

læs fra side 87, http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF/Erik_Kirchheiner/Erik-Kirchheiner-Ny-effektiv-naturhelbrdelse-bd1.pdf

En gængs og hurtig måde at skaffe sig mavesyre på er at indtage den som tabletter sammen med maden i form af betain. Betain- hydroklorid eller trimetylglycinhydroklorid eller betainHCl - i daglig tale betain - kunne tidligere fås i håndkøb på visse apoteker og i helsekostforretninger (37),(26),(38), og vender måske senere tilbage på markedet.
Nogle læger advarer mod brugen af betain, som de siger hæmmer den naturlige dannelse af mavesyre, så den helt ophører. Det samme argument kunne man bruge til at fratage diabetikere deres insulin! Og for det første: Hvad hvis syren slet ikke dannes? Kan den så hæmmes meget mere? Samt for det andet: Er det nu også korrekt, at regelmæssig betain-indtagelse hæmmer den naturlige funktion?
Naturlæger, der har brugt betain i årevis siger: "Nej, - tværtimod!" (5),(6). Man har nemlig set, at under naturopatisk behandling samtidig med betain har tilstanden normaliseret sig, og maven er igen begyndt at udsondre sine naturlige sekreter.
Men én ting er væsentlig: Betain tages under måltidet - ikke før eller efter!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 15:45

Citat
For lidt mavesyre – hvad så? … Det finder du blandt andet i rucolasalat, artiskok og mælkebøtteblade.

Nej, man finder hverken mavesyre eller saltsyre i de ting du nævner.
De ting du nævner stimulerer mavesyren, ligesom alle andre bitre ting.

Men det er altså ikke altid, at det er nok, at indtage bitterstoffer.

Citat
Her nogle af mange begrundelser:

http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2014/01/01/mavesyre-for-lidt-2
http://www.naturli.dk/brevkassen/carsten/svar/8619-for-lidt-mavesyre
http://www.naturli.dk/brevkassen/carsten/svar/10643-svar-pa-rodbedeproven
http://madgudinden.blogspot.dk/2013/02/kylling-pa-bund-af-quinua.html
http://www.sundfokus.dk/?p=1

Hmmm, begrundelser for hvad?

Du startede med at skrive:
Citat
Når de ikke sælges i Danmark er det risikoen for at et overforbrug kan ødelægge tarme og mavesæk.

Det bad jeg om begrundelse for og nu kommer du med links til begrundelser, som støtter op om mine udsagn.
I dit første link skriver radiodoktoren (Carsten Vagn Hansen) bl.a.:
Citat
Mavesyre er nødvendig for en ordentlig fordøjelse. Mange med refluks/halsbrand har i virkeligheden problemer med for lille produktion af mavesyre, især ældre. De kan få en bedre fordøjelse, hvis de får tilskud af fx betain hydroklorid med pepsin, der hjælper med nedbrydning af proteiner, før de yderligere fordøjes i tyndtarmen.

Altså præcis det samme, som jeg hele tiden har skrevet.

I dit næste link står bl.a.:
Citat
Mavesyre er nødvendig for en ordentlig fordøjelse. Mange med refluks/halsbrand har i virkeligheden problemer med for lille produktion af mavesyre, især ældre. De kan få en bedre fordøjelse, hvis de får tilskud af f.eks. betain hydroklorid med pepsin, der hjælper med nedbrydning af proteiner, før de yderligere fordøjes i tyndtarmen.

Men det er da rigtig pænt af dig, at komme med dokumentation for mine påstande.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 15:56

Citat
læs fra side 87, http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF/Erik_Kirchheiner/Erik-Kirchheiner-Ny-effektiv-naturhelbrdelse-bd1.pdf

Jeg læste noget af det i går, og printede de sider ud (om fordøjelse), og så er jeg ikke nået længere.

Men han skriver stort det samme, som jeg har læst mange andre steder.

Kun i det ene link, som er i tråden på Sonja's stofskifteforum, står der, at pillerne skal tages efter måltidet.

Jeg er nu oppe på 6 (af de milde) piller til hvert af de større måltider, jeg er mere klar i hovedet end jeg kan mindes at have været før, jeg har et helt andet overblik og jeg er mere afslappet i mave- og skulderregion end jeg kan mindes at have været før.
Samtidig fornemmer jeg, at hvis ikke dette er den rette dosis, så er det tæt på.

De milde piller, som jeg bruger nu indeholder 324 mg betain hydroklorid.
De fleste andre præparater indeholder ca. 650 mg betain hydroklorid.
I går så jeg et sted (sikkert via et link her fra tråden) at man også kan få nogle stærke nogen med 972 mg betain hydroklorid.

Hvis man ikke har prøvet dem før, så vil jeg mene, at det er klogest, at starte med de milde, så man bedre kan spore sig ind på hvor meget man har brug for.

Men stadig kan det undre mig, at det ikke er til, at finde noget om hvorfor det er forbudt, at sælge dem i DK.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-14 16:43

>begrundelser for hvad?

Ikke indtagelse af Betain men Rucola salat...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-14 19:05
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 21:06

Uden ? lige at læse alle indlæg efter , har du tænkt på bivirkningerne ved for megen mavesyre?

De GANGE jeg har haft brug for meget MAVESYRE - fra lever/ andet - med dertil medfølgende mavesår, har jeg taget en TREO - eller andet Salesalsyre (stavefejl kan forklomme ) produkt, men kun min erfaring med for lidt mavesyre, og ikke noget jeg vil anbefale, med mindre man vil skade sig selv.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 22:09

Citat
>begrundelser for hvad?

Ikke indtagelse af Betain men Rucola salat...

1. Mit spørgsmål var, om nogen vidste, eller kunne finde ud af, hvor betainhydroklorid (med pepsin) ikke må forhandles i DK.

2. Dit svar hertil var, at det ikke må sælges i DK fordi et overforbrug kan ødelægge tarme og mavesæk.

3. Så påstår du, at mavesyre findes i bl.a. rucolablade og mælkebøtter.

4. Så kommer du med nogle begrundelser for, at betainhydroklorid med pepsin afhjælper fordøjelsesproblemer begrundet i manglende mavesyre og, at artiskok, mælkebøtte og Marietidsel, kan også stimulere mavesyreproduktionen.

D.v.s. at du kommer med nogle begrundelser som støtter op om mine udtalelser.
Men det var måske også din hensigt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 22:18

Citat
har du tænkt på bivirkningerne ved for megen mavesyre?

De GANGE jeg har haft brug for meget MAVESYRE - fra lever/ andet - med dertil medfølgende mavesår, har jeg taget en TREO - eller andet Salesalsyre (stavefejl kan forklomme [Blink] ) produkt, men kun min erfaring med for lidt mavesyre, og ikke noget jeg vil anbefale, med mindre man vil skade sig selv.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dig korrekt.

Men ja, jeg er klar over, at det heller ikke er sagen med for meget mavesyre.

Derfor har jeg med vilje valgt, at starte med et mildt præparat.

Jeg citerer lige fra et par af mine tidligere indlæg:
Citat
Som foreskrevet alle de steder jeg har læst om det er jeg startet meget langsomt op, med et mildt præparat, netop for ikke, at lave nogen skader.

Citat
De milde piller, som jeg bruger nu indeholder 324 mg betain hydroklorid.
De fleste andre præparater indeholder ca. 650 mg betain hydroklorid.
I går så jeg et sted (sikkert via et link her fra tråden) at man også kan få nogle stærke nogen med 972 mg betain hydroklorid.

Hvis man ikke har prøvet dem før, så vil jeg mene, at det er klogest, at starte med de milde, så man bedre kan spore sig ind på hvor meget man har brug for.

Så vidt jeg ved, så er for meget mavesyre ikke nødvendigvis ensbetydende med mavesår.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 22:38

Citat
ikke nødvendigvis ensbetydende med mavesår.

NEJ - men der følger desværre en MASSE følge sygdomme med, som kan/er særdeles ubehagelige
Kender vi ? galdesten, svigt/ forstørrelse af Bugspytkirtlen/ og Milten kan også få sig et par anfald.
Og så er der Hjernen, der sikkert heller ikke kan lide for meget af både det ene eller andet

Personligt har jeg døjet med for megen syre i 50 år, og det kan virkeligt mærkes = engang imellem, især tænderne har taget skade på mig, samt sprængt mavesæk - med ba´bu bil.
Så hvad du kan købe udenlands og ikke herhjemme = kan aldrig blive godt.
Men som andre sikkert har skrevet, spørg din Læge - hvis det er alvorligt.

Men det er kun min mening/ erfaring, og den skal andre selvfølgelig ikke rette sig efter, ved kun, at det kan gøre særdeles ondt, og man er totalt hjælpeløs, når det gør SÅ ondt = mindre end 5 dage siden sidste anfald i maven, hvor man kan SE at MAVEN stritter ud - og det er ikke mad.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 22:58

Citat
især tænderne har taget skade på mig,

Jeg har en kraftig mistanke om, at mine problemer med for lidt mavesyre har været skyld i nogle af de problemer jeg har haft med mine tænder (ikke syreskader).

Citat
Så hvad du kan købe udenlands og ikke herhjemme = kan aldrig blive godt.
Men som andre sikkert har skrevet, spørg din Læge - hvis det er alvorligt.

Problemer er jo bare, at lægerne ikke kan behandle det, og måske er det derfor de ikke interesserer sig for problemet.

Under min søgen på internettet læste jeg bl.a. om en kvinde, som havde mange forskellige symptomer, hun var opgivet i lægesystemet.
Ad omveje kommer hun på sporet af betaine hcl og køber det fra udlandet.
Ved et senere besøg hos hendes læge fortæller hun ham, at hun er begyndt, at tage betaine hcl og, at de har afhjulpet hendes problemer.
Lægen fortalte, at han godt vidste, at betaine hcl hjalp på hendes problemer, men hvis han havde fortalt hende det ville han blive halshugget, så han var rigtig glad for, at hun selv havde fundet ud af det.

Jeg er på ingen måde ude på, at nedgøre problemerne med for meget mavesyre, men det er altså heller ikke rart, at have for lidt mavesyre, ka' jeg hilse og sige.

Her er en liste over nogle af de symptomer, som for lidt mavesyre kan give:
Citat
Symptomer på for lidt mavesyre

Luft i maven, oppustethed, som om maden bliver gæret i stedet for fordøjet.

Træthed og ubehag efter et måltid.

Hårtab

Flossede fingernegle

Osteoporose

Diarré eller forstoppelse

Tendens til allergier

Kvalme af vitaminpiller eller andre kosttilskud.

Astma

Svien

B12 vitaminmangel

Tendens til candida eller overvæskt af bakterier i tarmen.

Accelereret aldring på grund af malabsorption.

Jernmangel

Hvad angår træthed og ubehag, så var det hos mig ikke kun efter måltiderne, det var hele døgnet, jeg følte mig invalideret.
Jeg gik i flere år rundt og havde det som om, at jeg kun sov få timer hver nat.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 23:01

Hovsa, jeg glemte link til min kilde.
http://naturopati.dk/mavesyre.html

Og eftersom stofskifteproblemer også kan være et symptom på for lidt mavesyre, så er det jo nærliggende, at tænke, om mine stofskifteproblemer også kommer af for lidt mavesyre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-14 23:18

Men det allerværste er faktisk, at både min moster og min mormor, og så vidt jeg er fortalt, også min oldemor og tipoldemor, havde problemer, som kan sammenlignes med mine.

Min moster, min mormor og min oldemor døde af cancer i leveren.

Ved obduktion af min tip-oldemor fandt man atypiske celler i leveren.

Citat
Mangler forårsager en kædereaktion
Dr. Turkeys undersøgelser løste mange problemer: »Hos alle pati­enter med hel eller delvis mangel på saltsyre fandt vi altid en spastisk phloris (åbning af tyndtarmen). Det er ikke noget, vi har gættet på. Vi har demonstreret det Klinisk 100 gange ud af 100«. Når åbningen til tyndtarmen er i en tilstand af krampetrækning og ikke udtømmes rigtigt, kan den normale mængde galde ikke udtømmes i den, og uden den rigti­ge mængde galde opstår der en træg fordøjelse eller forstoppelse. [B]På den anden side fyldes nu leveren med den galde, som skulle flyde ud i tyndtarmen, en ekstra byrde lægges på bugspytkirtlen, hvis hoved dermed forstørres[/B] - og sådan fortsætter komplika­tionerne, opstået af en simpel mangel på saltsyre/beatinklorid (PB-Complex).

http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=5280/sprog=1/grp=8/menu=3/