/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Konsekvenser ved ikke at betale gæld?
Fra : Mågen
Vist : 893 gange
100 point
Dato : 30-03-14 20:29

Jeg har en ven der har rodet sig ud i gæld op over begge ører.
Han skylder omkring 300.000 og har flere udgifter end indtægter.
Han er så desperat at han overvejer ikke at åbne flere kuverter og bare skide det hele et stykke.

Men hvad vil konsekvensen være af det? Han skylder til banken og til diverse lånefirmaer.
Han bor til leje i et socialt boligbyggeri og har et normalt fuldtidsjob.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-03-14 20:37

Det dummeste, som din ven kan gøre, er, ikke at gøre noget, d.v.s. ikke at åbne kuverter, og ikke at forsøge at betale.

Det er virkeligt dumt, og det bliver dyrt med inkasso.

Kr. 300.000 er såmænd ikke så meget nu til dags.

Prøv at få samlet gælden så få steder som muligt, og få så lavet nogle afbetalingsaftaler, som er realistiske.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-03-14 20:40

Citat
http://gaeld.taenk.dk/gode-raad-om-gaeld/rettigheder

- der er ingen, der må tage så mange penge fra din ven, at han intet har at leve for.

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-14 21:39

Prøv at kikke på denne:

http://www.gaeld.com/

Hvis du ikke selv kan overskue det, så prøv at tage kontakt til dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-14 08:08

Ved ikke at åbne kuverter eller svare på kreditors henvendelser (anbefalet post) kan han/hun beskyldes for, at have stiftet gæld uden at have til hensigt at betale og så er der tale om bedrageri, hvilket er stafbart. Desuden vil han/hun komme i RKI ...hvis ikke han/hun er der allerede og så er det slut med at låne fremover.

Følg derfor rådet om at få samlet gælden og få lavet en holdbar afbetalingsordning.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 31-03-14 14:58

man kan også vælge at prutte på det hele.også bare tage de 5 år i rki og så er den ged barberet.

og man kan starte på en frisk igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-14 15:15

Citat
og man kan starte på en frisk igen.

Hvis du tænker på gældssanering er der lukket for lån selv om folk kommer helt ovenpå.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-14 16:10

Citat
Hvis du tænker på gældssanering er der lukket for lån selv om folk kommer helt ovenpå.

Det var noget delvist schludder

Man kan kun få een gældssanering.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 31-03-14 17:35

Man får ikke gældssanering, hvis man har et job, og kan betale sin gæld helt eller delvis (hvis der laves en afdragsordning) over en årrække, og det kan være mange år, ikke kun 5 år.

Lav en oversigt over alle lån, og tag fat i samtlige kreditorer, og prøv at få lavet en afdragsordning ud fra et fornuftigt budget (rådighedsbeløb til dig)
Du skal indrette afdrags ordningen således at alle kreditorer bliver tilgodeset procentvis ud fra deres del af den samlede gæld.

Send forslaget til samtlige kreditorer, med budget og kreditorliste, som et forslag, og bed dem overveje, du skal selvfølgelig gøre dem opmærksom at afdragsordningen kun bliver til noget hvis samtlige kreditorer acceptere dit foreslag.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 31-03-14 17:37

Citat
man kan også vælge at prutte på det hele.også bare tage de 5 år i rki og så er den ged barberet.

og man kan starte på en frisk igen.

Krditorerne kan sagtens forlænge registreringen i RKI, når de 5 år er gået.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 31-03-14 17:43

Citat
man kan også vælge at prutte på det hele.også bare tage de 5 år i rki og så er den ged barberet.

og man kan starte på en frisk igen.

Sandsynligheden for at blive trukket i fogedrette er 100% sikker hvis man blot ignorere div. inkasso henvendelser.

Hvis fogedretten sandsynliggøre at du har evne til at betale din gæld, bliver du tvunget ud i en betalingsordning som du måske ikke bryder dig om, derfor er det 100 gange bedre at indgår forlig med kreditorerne inden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-14 18:22

Der ser ud til at foreligge en misforståelse tidligere i debatten.

Når 5 år nævnes ifbm. gæld, er det sikkert fordi:

Gæld der ikke er fordret inden for 5 år er forfalden.

Hver gang man får en 'rykker' eller anden skrivelse/opgørelse over gældsposten, så forlænges forældelsesfristen for fordring på gælden med 5 år.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-14 18:29

UPS... der er kommen nye regler på området

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=83

..og selve lovteksten :

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 31-03-14 22:40

Det er vel kun godt at være i RKI så han ikke kan tage flere dumme lån.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-14 14:23

Citat
Krditorerne kan sagtens forlænge registreringen i RKI, når de 5 år er gået.
Du står der til gælden er betalt = så kan du anmode om at blive slettet, DE gør det ikke for dig.
Havnede selv i RKI for et år siden - ved en misforståelse, og kontaktede RKI om at blive slettet og det blev jeg inden for en uge, godt man selv har styr på hvad andre ikke har - det var der imod mig der havde betalt dobbelt og det kunne deres regnskab åbnbart ikke lide og smed mig i RKI..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-14 14:25

Citat
Det er vel kun godt at være i RKI så han ikke kan tage flere dumme lån.

Ikke alle låne - haj´s firmaer stiller krav om ikke at være registreret, så han kan sagtens få nyt lån, det kan dog blive mere besværligt, men hvad.

Godkendelse af svar
Fra : Mågen

Dato : 03-04-14 08:11

Tak for svaret Falcham.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 03-04-14 18:39

Selv tak