/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Mobilt bredbånd hvad koster det egentlig
Fra : Eyvind
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 16-03-14 10:44

Hej.
Jeg blev lidt nysgerrig da jeg så et spørgsmål om mobilt bredbånd.

Hvis man har disse behov for brug af internetforbindelse:
Hente post fra kommunen.
Gå i banken og flytte lidt rundt på penge.
Sende og modtage lidt mails.

Evt. skype lidt.

Hvad kan man så nøjes med af mobilt bredbånd.......................CBB til 49 md. med 1 GB ???????

Ps. Det er ikke til mig selv, for jeg skal bruge lidt fart på. 20/2 Trådført.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-03-14 10:48

Jeg har lavet en aftale med telia der hedder 79 kr i måneder
for 4 gb kunne ikke finde den billiger og de bruger
TDC net der har den bedste dækning .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-14 10:55

Du ka' da bare bruge mobilos

De fleste mobiltelefoner kan sættes op som hotspot for din PC via Wi-Fi.

Så betaler du bare over dit mobil-abonnement.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 10:57

Ok - men jeg tænker på nogle pensionister som nu skal til at bruge E-boks (med mindre de får lavet en anden aftale med kommunen), og så ville det være godt med noget billigt.
Men jeg tænker på hvad der er behov for af GB og hvad det reelt koster, og hvis forbruget bliver større, om det så koster meget ekstra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 11:19

Jeg havde nu forestillet mig noget der er lidt nemmere for brugeren Molo.
Altså noget med en USB dimmer ind i computeren og så kører det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-14 11:40

Citat
Så betaler du bare over dit mobil-abonnement.
ikke bare, det kan nemlig blive en meget dyr fornøjelse hvis ikke der er dataforbrug med i abonnementet, typisk 1 - 2 eller 3 GB pr. måned, 1 GB er ikke ret meget og det koster kassen hos nogle udbydere hvis man bruger mere + at hastigheden bliver sat væsentlig ned, der er billeder på næsten alle hjemmesider så 1 GB er for lidt hvis det er mere end 1 gang om ugen at brugeren vil tjekke mail og E-Boks.
TDC har en pak selv pakke hvor der kan vælges 4 timer snak og 5 GB data for 199 kr/måned, det lyder meget rimeligt, eller 8 timer snak og 5 GB data for 249 kr/måned

Jeg sidder selv i næsten samme situation med at skulle vejlede en enlig pensionist som meget overvejer at købe sin første computer og jeg ved ikke om jeg tør anbefale at bruge mobilen som modem eller det skal være med usb modem og 3 GB forbrug til 129 kr/måned

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 11:44

OVN - Husk at pensionister kan søge om at blive fri for E-post hos kommunen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 12:03

OVN - hvis du bruger mobilen og der ikke holdes øje.......................kan forbruget blive stort.
Jeg tror det bedste vil være at sætte en USB dims ind når der skal snakkes med internettet.
Der følger jo standard spil med windows som kobler sig på nettet. (hjerterfri osv)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-14 12:58

Prøv at se oister http://www.oister.dk/mobilt-bredband/ jeg bruger selv 3, noget dyrere, men så har jeg også 4G.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-14 13:08

Vi betaler ca 1000 kr om måneden for home trio hos TDC, og det synes jeg er for dyrt,
det omfatter så både TV med ca 50 kanaler fordi jeg gerne ser golf, PC net, og min kones telefoner, hun har mobil og vil også gerne bevare sin fastnet.
Selv har jeg skippet fastnet, men har telmore ved siden af, nu også TDC og stiger prisen jo sikkert...

Der er hurtig fiber net her i nærheden, nu Stofa, men det kan vi ikke få her, O Æ Tangsti,
så jeg følger spændt med, afventer frit digitalt TV valg på alle kanaler...

Og så har vi ipad, og i stedet for skype bruger vi nu gratis telefonering til venner også med ipad.
Så ser vi også hinanden, og omgivelserne hvor vi er på ferie, uden at det koster noget...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-14 13:42

Må jeg spørge i spørgsmålet?
Kan i finde noget om hvad en MB data koster efter at de GB man abonnerer på er brugt på en måned?
Der var engang det blev oplyst, det er TDC som bliver valget hos ham jeg omtaler og han kan sikkert ikke blive fri for den digitale tidsalder, manden er aktiv og har cvr nummer selv om han er 78

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 13:43

Svendgiversen - det er da godt du ikke bestyrer min og pensionisternes økonomi, med de kæmpe udgifter......................... 50 kanaler og man kan kun se een ad gangen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-14 13:59

Ja Eyvind, det er for dyrt og vi er begge pensionister, men TDC har jo ordnet TV modtagelsen
i grupper, og her via sat med via sat golf i den dyreste.

Vi ser højest 5 af de andre 50, så hvis nogen kan fortælle, hvor vi kan se golf uden alt det andet?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-14 14:30

Citat
OVN - Husk at pensionister kan søge om at blive fri for E-post hos kommunen.

Gælder også den anden vej, man skal vel hovedsalig selv kontakte kommunen skriftligt via E-post hvilket man allerede kan sætte op i E-boks.

Skulle ikke undre mig at skal en pensionist begå den "forbrydelse" at henvende sig personligt på Borgerservice vil personalet straks give en påtale om at bruge nettet hvis folk ser ud til at være "fit for fight".

Vi andre er jo kommet ind i systemerne forlængst, men den tid kommer også hvor vi begynder at miste de små grå oppe i hovedet.
Jeg brugte 20 minutter på at forklare min tante på 78 at hun skulle fortælle kommunen at hun ville have papir, hun tør ikke trykke på nogen knapper overhovedet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-14 14:48

Eyvind ->
Citat
lidt nemmere

..intet er da nemmere end at benytte den smartphone man i forvejen har ..og betaler til ..oftest med et dataforbrug som de fleste ældre aldrig får udnyttet maksimalt.

Desuden er det nemt at sætte op ...og slå fra igen ..når man er færdig med det man nu skal lave:

EKS. Android: http://mobileoffice.about.com/od/phonesformobileworkers/a/How-To-Use-Your-Android-Phone-As-A-Portable-Wi-Fi-Hotspot.htm
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 14:56

Al snak om billig internet og e-post ........ kan postes her.

Luffe:
https://www.borger.dk/Sider/Post.aspx
Ned til > Hjælp og fritagelse

Så kan du læse om mulighederne.

Husk altid at få skriftligt afslag.............................De "glemmer" så hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 15:06

Bentjuul - den østers ser ellers billig ud .................er den det også i virkeligheden.

Molo - for nogle mennesker mellem 65 og ............ kan godt have meget meget svært ved at trykke på knapper eller på en lille glasrude (smartphone), så den mobilos-løsning er for svær.
Husk at ældre enlige og især kvinder, har måske haft en mand som altid tog sig af teknikken.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-14 16:42

@Eyvind

Tjaeh, det begrænser mulighederne.......folk skal jo være en grønsag og mangle det halve af hjernen for at blive fritaget.

Allerede nu kan man dog i Danske Bank give andre adgang, og også på E-boks.
Min ældre veninde havde givet mig koden til hendes dankort det sidste halve år inden hun døde i december, hvilket politiet stillede ret nærgående spørgsmål om
Men hun havde ikke givet mig NemId-koden, den tastede hun selv ind på den bærbare i sengen når jeg hjalp hende med bankforretninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 17:03

Luffe > der står da dette som argument for at få alm. post:
Citat
Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-14 20:25

Luffe >
Min kone er det absolutte modstykke af en computernørd.

Vi har så oprettet en gmail, som er tilsluttet hendes NemId / e-post
Den er så sat til at videresende til min gmail, så jeg får alle adviseringerne.
(Det er så også mig som åbner hendes konti, med NemId, mens hun hænger på ryggen)
Hvem tror du for resten er finansminister her.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-14 09:49

Man får det nok ikke billigere en til 49 kr. med 2GB eller 99 kr. for 10GB hos Oister. Vores venner har haft det i næsten to år nu og det funger godt.
De har to ab til henholdsvis 2GB og 10GB.

http://www.oister.dk/mobilt-bredband/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-14 10:15

Alka >
Har de haft udgifter udover de 49/md. (+ evt.USB modem)
Og hvad sker der, hvis der "overtrækkes" på antal MB

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-14 10:54

Citat
Og hvad sker der, hvis der "overtrækkes" på antal MB

http://shop.tdc.dk/TDC-Mobilt-Bredb%C3%A5nd-1-GB/BB2GO_1MBIT_ikke_bundle,default,pd.html

Meget interessant at klikke på denne linje (den åbner i en popup så jeg kan ikke linke)

""Er du i tvivl om, hvor meget data du skal vælge? Se eksempler på dataforbrug""

Tidligere kunne man se på mobilabonnementer hvor meget det kostede at gå over, det var faktisk 2-3 kr/mb , men det kan man ikke mere, der står blot at downloadhastigheden bliver sat ned.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-14 11:02

At hente post fra kommunen:

Man har vel kun brug for at hente posten ned hvis man skal printe, i princippet kan man jo bare lade den ligge på E-Boks.

For en måned siden ryddede jeg selv op i min boks, der lå bankopgørelser helt fra 2003, det er der jo ingen der kan bruge til noget som helst i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-14 11:06

Jeg bruger livrem og seler:
Henter og printer og lægger i mapper hos E-boks

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-14 13:10

E-boks ..hva´det?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-14 14:22

Aner det ikke, men der er mange som har sådan en.
Ude hos jer hedder det måske en A (Amager-kasse) boks.
I har jo også jeres egne hylder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-14 14:58

Citat
E-boks ..hva´det?

Du er oprettet på E-boks og skal blot logge ind via NemId og sætte den op til at modtage, også fra banken, teleselskaber m.m.

Der vil komme et brev til alle borgere om det på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-03-14 23:44

Dit spørgsmål om forbrug.

Hvis der er tale om et forbrug som det skitserede er du mere end dækket ind ved et abonement på 1 GB.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 08:20

Thomas.Haugaard -> ..også min pointe:

Har man i forvejen et mobilabonnement m. data vil man (iflg. min erfaring med ældre) ofte have data nok til at dække behovet. Mange ældre (60+) bruger kun deres mobil til; tale, sms og så måske lidt nyheder og vejrudsigt. De ældre som har iPad eller anden tablet surfer mere (bank, læge, email, FB <--> børn, børnebørn, familie og venner) og har derfor større dataforbrug, men har tilgengæld har da som regel også en mobilløsning der i forvejen er gearet til dette.

"Min erfaring med ældre" dækker over jeg ofte laver support (undervisning/vejledning, installation og konfiguration) på både mobil, tablet og på pc, som en del af mit frivillige sociale arbejde hér på Ama'r.

Min kommentar om E-boks tidligere ...var en joke

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-14 10:47

Eyvind - jeg har aldrig hørt noget om, at de er sat ned i hastighed eller er kommet af med mere i betaling. det kan jo også skyldes, at de aldrig har nået loftet for brug af GB. De bruger nettet til aviser, mail, netbank osv. og ikke til download af film osv.

De skulle dog købe to USB modem - men det skal man jo alle steder!

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-14 10:52

Tak for svaret alka. Det lyder fornuftigt, til begrænset pensionist brug.
Det må så være det jeg kan anbefale, uden at blive hængt bagefter.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-03-14 11:52

Selv tak Eyvind. Det tror jeg ikke der er noget forgjort i