/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos fjerner
Fra : axelbjarne
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 13-03-14 12:19

Jeg kan se, at Aldi har en mos fjerner til 139,- kr. - er den fem potter værd...

http://www.aldi.dk/aldi_mosfjerner_48_5_4108_14142.html

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 12:33

Den er sikkert mere behagelig end en rive - om den kan holde, må være et andet spørgsmål

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 12:33

NB til prisen, kunne jeg godt finde på at købe en.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-14 12:58

Hvis din græsplæne er påstørrelse med et "frimærke",så er den måske anvendelig. En mosfjerner med "rugbrødsmotor" kan jeg ikke anbefale.

Sidste år fjernede jeg mos sammen med min svigerdatter i deres have. Græsplænen er på ca. 1.000 m2.
Med en eldreven vertikalskærer tog det os 20 timer og vi fik fyldt 32 sække med mos.
Det er et hårdt arbejde.
Du kan enten købe eller leje en vertikalskærer, men brug ikke opsamleren, den bliver fyldt efter 2-3 meter.
God arbejdslyst

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-14 12:59

påstørrelse = på størrelse

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 13-03-14 14:15

Gødning med jernvitriol er godt at bruge. Slå græsset efter ca. 4 dage. Når der så er gået ca. 14 dage er mossen blevet sort "død" og du kan fjerne det ved brug af en vertikalskærer. Det tager meget lang tid, så du skal forberede dig på at være meget tålmodig. Brug en rive til at samle det døde mos sammen med, når vertikalskærereren har flået det op af jorden.
Ammitz

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-14 14:28

Og så den naturlige måde at fjerne mos på, riv plænen grundigt her til foråret,
køb og udstrø en god gang NPK plænegødning, og du må snart slå plænen 2-3 gange om ugen.

Der er intet der som græs tåler at få kappet hovedet af mange gange, så,
med mindre du har ekstreme vilkår med dårlig jord, klima og for megen skygge,
vinder græsset over mosset...

Under ekstreme vilkår hører at du måske må fælde et par træer,
hvis det er naboens, brug kobbersøm når hyn ikke se det...

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-14 15:22
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-03-14 15:24

Du kan også leje i f.eks. Silvan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-14 16:23

Hvad med at nyde mosset? Det er lækrere at gå på med bare fødder end det meste plænegræs.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 13-03-14 19:04

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 19:36

Citat
Hvad med at nyde mosset? Det er lækrere at gå på med bare fødder end det meste plænegræs.

Enig. Det er jo en evig kamp. Og bliver det fjernet,uanset metode,varer det resten af sommeren,inden plænen er "hel" igen. Og næste sommer....om igen.

M.