/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 08-03-14 13:49

Hvilket mærke giver en mest havetraktor for pengene når budgettet siger max 16000, når man ikke har brug for opsamler og når holdbarhed er vigtigste parameter.

Den skal slå en græsplæne på 1500-2000 kvm uden ting der er svære at komme ind under

vh

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-03-14 14:23

Jeg købte i 1996 sommerhus, der fulgte en brugt jonsered lr 12 med. Den fungerede fint de næste 13 år, med kun et årligt olieskift, og en enkelt ny kilerem.

Så knaldede jeg den ind i en træstub, skjoldet blev slået skævt og var ret dyrt som reservedel, så jeg købte mig en brugt magen til, den har virket ligeså godt siden da!

Begge er blevet udstyret med rigtig anhængerknop, og trækker (hvis det ikke er for vådt) båd på anhænger (250-300 kg) op ad en ret stejl græsplæne!

MEN, når jeg kigger på de fleste plænetraktorer, er de så ens at kun farven og logoet er forskellige, så jeg tror ikke der er den store forskel!

Hvis jeg ikke lige havde brug for angængertræk til båd mv., ville jeg kigge mig om efter en baterridreven plænetraktor, ingen larm, mindre vedligeholdelse og meget billigere i drift.

Jeg var i efterteråret inde hos min lokale mand i Skibby, han havde bestilt en batteritraktorhan regnede med at kunne sælge for ca 15K, prisen var ikke beregnet endnu. Det savlede jeg lidt over, men hvad med båden?

http://www.spla.dk/have-park-materiel.html

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 08-03-14 14:33

Jeg har selv denne og kan anbefale den
http://skovhavehuset.dk/produkter/12-havetraktorer/184-havetraktor-husqvarna-lth-126/

ellers

http://skovoghavespecialisten.dk/havetraktorer-44/jonsered-47/jonsered-lt-2213-a-673.html

Ovenstående to mærker går du aldrig galt i byen med.

Hvis det skal være en frontklipper er Stiga et godt bud f.eks. http://www.bahn-larsen.dk/produkt/frontklipper/stiga-villa-320-hst.htm men noget dyrere

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-03-14 18:04

Bentjuul

Hvorfor kun Stiga som Frontklipper ?

Der hvor jeg selv oplever der er stor forskel på mærkerne er holdbarhed i forhold til rust i klippe aggregat hvor jeg er enig i at Jonsered klarer det rigtigt fint og så er det holdbarhed i forhold til transmission.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-03-14 19:30

John Deere er udmærket

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-03-14 19:30

Jeg havde tidligere en Husqvarna rider på 13 Hk med bio klip og hydrostatisk gear og den var jeg meget glad for, men da den skulle udskiftes blev det den jeg linkede til p.g.a. prisen.

Og da du skriver at du har et budget på max 16000 kr. så jeg ingen grund til også at omtale den.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 08-03-14 20:24

Skal du ud i hjørner er en frontmonteret bedre end de andre.
En havetraktor kan holde længe, hvis man er god ved den, det har jo noget med vedligehold at gøre også, det gælder alle mekanisk og arbejdende maskiner.
Har du ikke andre opgaver til traktoren når du nu skal have en. Rive gårdspladsen, feje osv.
Jeg klipper græs et sted med en croftmann, den er jeg da sikker på kan holde rigtig længe, jeg tror en er syv år pt. Den klipper ca. 3000 kvm. hver sommer. Jeg tror du skal prøve nogen for at kunne vurdere hvad der er bedst at køre, og høre tilbudene. Det kommer jo også an på hvordan du kræver af sidde komfort, den behøver vel ikke at koste så meget til så lille en opgave.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-03-14 22:09

Komfort er ikke vigtig

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-03-14 22:26

Nå det ender med at blive et valg mellem en Jonsered LT 2217 A og en Stiga Estate Grand Tornado HST 19

Efter at have brugt de råd der blev givet her og ellers selv set hvad der var muligt at få for pengene to jeg ud til en mekaniker der havde næsten 50 brugte der stod og skulle klargøres og når man kiggede dem igennem var det tydeligt at se hvilke mærker der havde en god holdbarhed og hvilke der rustede hurtigt.

Det var noget overraskende at se at de billige Stiga maskiner var så meget dårligere kvalitet end de dyrere

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-03-14 22:27

Tak for svaret bentjuul.