/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
tager SKAT røven på os
Fra : slili
Vist : 1285 gange
100 point
Dato : 04-03-14 22:55

jeg fatter simpelthen ikke det nye skatte system..

hvad er det der sker, systemet giver ingen mening, jo flere penge du tjene jo større blive dit fradrag.

dette giver ingen mening..

hvad er meningen med at man får mere i fradrag ved at man tjener mere????

hvis man indtaster at man tjener mere end man gør, så får an en restskat, fordi ens fradrag bliver sat op.

hvis man taster de til mindre end man egentlig tjener, får man også en restskat.

hvad pokker gør man for at undgå en restskat???

jeg er ikke fast lønnet, nogle måneder kan jeg tjene 20.000 andre 8.000

så uanset hvad er jeg dømt til at skulle betale en restskat fremover

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-03-14 22:58

Det var noget usammenhængende og uoverskueligt, så det er umuligt at svare på.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 04-03-14 23:15

Hvad er usammenhængende og uoverskueligt.

Hvad mener du??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-03-14 23:50

Dit fradrag er statisk, det ændrer sig ikke, uanset hvor meget du tjener, så enten er der noget du har misforstået, eller også bruger du de forkerte begreber i dit indlæg

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-14 00:57

Det er en ordentlig gang vrøvl du skriver......

Citat
tager SKAT røven på os
Sikke en gang vås at spørge om

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-03-14 07:31

Ja de små indkomster skal ikke oven vande. Tænk på hvor høje indkomster de har som har lavet skattesystemet, de lever i en aristokratisk verden.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-03-14 08:24

Niks har ikke misforstået noget.

Det jeg skriver er korrekt.

Når du ændre på din selvangivelse og sætter din indkomst til et højere beløb stiger dit fradrag.
Prøv evt selv at ændre på det.

Så det jeg skriver er ikke vås.

jeg havde sat nin indkomst til ca 25.000 kr højere. Det gjorde at jeg midt på året fik en besked fra skat om at de havde ændret på mine tal så jeg fik 130 kr mere i fradrag.

Det ville jeg ik have. Fordk jeg vidste jeg så ville få en restskat.

Derfor ændrede jeg på min indkomst og satte den yderligere op. Men til min overraskelse steg mit fradrag med yderligere 80 kr.

SÅ JO. ENS FRADRAG STIGER JO HØJERE DJ SÆTTER DIN INDKOMST TIL

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 05-03-14 08:31

Dit fradrag stiger når du tjener mere så længe, at du ikke kommer over grænsen for beskæftigelsesfradraget. Grænsen er ca. 328.000 kr. Så når du tjener mindre end det beløb, så vil dit fradrag stige, hver gang du sætter indkomsten op. Modsat vil det falde, når du sætter indkomsten ned. Også fordi du samtidig ikke er ude over de grænser, hvor skatteprocenten stiger (progressionen) Beskæftigelsesfradraget kan du læse mere om her: http://www.curarevision.dk/?p=1102

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-03-14 09:34

Citat
jeg havde sat nin indkomst til ca 25.000 kr højere. Det gjorde at jeg midt på året fik en besked fra skat om at de havde ændret på mine tal så jeg fik 130 kr mere i fradrag.

Det ville jeg ik have. Fordk jeg vidste jeg så ville få en restskat.

SKAT har fået systemer der selv går ind og ændrer hvis der sker noget der betyder væsentlig efter- eller restskat.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-03-14 10:43

twitt

men hvis man sætter indkomsten lavere end den egentlig er, så får an jo også en restskat for at av oplyst en for lav indkomst, er dette ikke korrekt??

i så fald, hvad gør man så??

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-03-14 10:49

synes ikke det link forklare særlig meget om hvordan man undgår et restskat ud over at man selvfølgelig skal taske sin indkomst rigtig, men hvis man ikke kan gøre det pga svingende lønninger, hvad gør man så

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 05-03-14 11:13

Så længe din indkomst ikke er over grænsen for topskat (449.100 i 2014) så får du ikke en restskat, selvom du tjener mere end den indkomst, der står på dit skattekort. Det gælder altid når der er tale om lønindtægt. Det skyldes at der ikke er forskel på den skat du bliver trukket løbende hos din arbejdsgiver (trækprocenten) og den skat, der bliver beregnet på din endelige årsopgørelse. Og trækprocenten bliver altid rundet opad til næste hele procent.

Det er først når man tjener over grænsen på 449.100 kr., at hver krone du tjener vil give dig en restskat (på 15% af lønnen - 15% = topskatten).

Så længe du tjener mindre, så vil det, jf. det jeg har skrevet om beskæftigelsesfradrag, give dig et højere fradrag, når din indkomst stiger.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-03-14 12:13

jeg er lidt forvirrett over det du skriver.

når jeg sætter min indkomst op, stiger mit fradrag

når jeg sætter min indkomst ned, falder mit fradrag

så er mit storespørgsmål, hvad bliver konsekvensen, hvis jeg sætter min indkomst mindre end den egentlig er??

for 3 år siden, ville man have fået et ordentlig sakttesmæk,

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-14 12:25

Hvis din årsindkomst i 2014 er under 328.000 kr. så vil du få skat tilbage, hvis du sætter din indkomst lavere end den egentlig er (forudsat du er almindelig lønmodtager). Det er rigtigt, at det tidligere kunne være omvendt (eller i hvert fald ikke så markant), men da var beskæftigelsesfradraget heller ikke så stort, som det er nu. I 2014 er beskæftigelsesfradraget på 7,65% af indkomsten (max 25.000 kr.) og i 2011 var det på 4,25% af indkomsten (max 13.600 kr.).

Derfor vil man også få en temmlig stor restskat, hvis man på skattekortet står med en indkomst på 325.000 og så bliver arbejdsløs, så indkomsten kun er 150.000 i dagpenge. Så mister man jo hele sit beskæftigelsesfradrag. Man vil umiddelbart få et skattesmæk på omkring 7.500 kr., selvom man tjener markant mindre ved dagpenge end det, som står som indtægt på skattekortet (forskudsopgørelsen). Det er der ikke mange der tænker over.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-03-14 13:30

10000 tak.

du virker helt klart til at have styr på det.

så det vil sige jeg skal sætte min indkomst mindre end den er, hvis jeg tjener under 328.000 hvilket jeg jo gør.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 05-03-14 13:46

Det er helt korrekt. Hvis du vil have en "skatteopsparing", så skal du sætte din indkomst lavt - men det er stadig under forudsætning af, at din indkomst ikke kommer over grænsen for topskat (449.100 kr.).

Hvis du f.eks. sætter din indkomst til 100.000 kr. og reelt tjener 300.000 kr. vil du få tilbagebetalt ca. 5.000 kr., hvis vi samtidig forudsætter, at alle andre oplysninger om renteudgifter mv. er korrekte

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 06-03-14 09:00

Tak for svaret twitt.

det var fantastisk.