/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvis Kiev var København?
Fra : molokyle
Vist : 879 gange
200 point
Dato : 20-02-14 18:49

Folkeligt oprør mod den siddende regering.

Folkemængden besætter Rådhuspladsen og Christiansborg's Slotsplads!

Politi som skyder mod cvile demonstranter?

Dét er set før: Skyd efter benene! Skt. Hans Torv.

Militær indblanding i en civil konflikt?

Dét er også set før: Helikopter landsætnig af 'topper' på taget af Ungdomshuset; Jagtvejen 69

Har den Ukrainske regeringsmagt lært noget af os?

..og hvorfor truede de andre EU-lande ikke den danske regering med sanktioner ...dengang?

Javel... det er voldsommere i Ukraine og Kiev, men det er også et meget større land med en meget større befolkning: http://da.wikipedia.org/wiki/Ukraine

..men størrelse og indbyggertal burde jo ikke have betydning i den henseende?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 18:58

Citat
Hvis Kiev var København?

Som udgangspunkt???? ville jeg flytte til Rusland og så får du ikke mere fra mig.
MEN, der er sgu så skide kønt i Jylland for tiden - så kom du bare over til ´de tossede jy/ø´er´.
Citat
Politi som skyder mod cvile demonstranter?

Blev der forresten lavet andet end end TV udsendelser, af HVEM der gav ordrer til hvad og hvornår, tænk?? hvis det var en civilist der SKREG > SKYD/ eller bare træk stavene..= PASSWORD (det kunne måske være knippels-bro) hvis det var stavet rigtigt
De sidder stadig på MAGTEN og regerer - et land i krig?? som Danskere ikke må BO I..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-14 19:24

Generelt har jeg meget svært med at se lighederne ml Ukraine og Dk, selv når man inddrager den ikke imponerende politiadfærd i 1993.

Jeg husker "tagsagen" som betjente, der blev landsat, men derfor kan det da godt have været en militærhelikopter, der blev brugt.

Citat
..og hvorfor truede de andre EU-lande ikke den danske regering med sanktioner ...dengang?

Nok fordi det var under bagatelgrænsen, så kunne EU/menneskerettighedsdomstol ikke lave andet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-14 20:22

Og vi har jo ikke de samme store modsætninger,
heller ikke mellem ordens magten og enkelte af en anden mening/herkomst.

Og besætning af regerings bygninger og pladser flere nætter i træk,
herhjemme plejer demonstrationer at slutte når aftensmaden står på bordet...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-14 20:27

Sammenligningen er ikke relevant. Jeg har dog tænkt på de stakkels ukrainere, hvis det nu var her.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-14 20:41

molo, hvor har du det fra

Citat
Militær indblanding i en civil konflikt?

Dét er også set før: Helikopter landsætnig af 'topper' på taget af Ungdomshuset; Jagtvejen 69

Militæret var ikke indblandet i rydningen af ungdomshuset på Jagtvejen, men det var politiet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-14 21:45

Hvorfor uglen i hulen skal EU blande sin hakke i, hvad der foregår i Ukraine.
Det har jeg svært ved at se.

Hvad er argumenterne for, at EU skal blande sig..? Dem kunne jeg godt tænke mig at vide.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-14 21:52

Det er såmænd nok mere deres krænkelse af menneskerettighederne

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/04/30/112430.htm

Men Ukraine var jo i forhandlinger med EU om optagelse, indtil Putin "overbød".

Jeg er nu godt tilfreds med, at Ukraine ikke kommer i EU, og kunne snildt have undværet en del af de seneste medlemslande

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 20-02-14 22:03

hvis det skete i kbh, så har vi da hjemmeværnet så kan de for en gangs skyld lave andet end at gå og træde på dræbersnegle

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-14 22:21

Okay, jeg trækker mig stille og roligt ud af denne diskussion.
Jeg erkender blankt at jeg ikke ved nok om emnet.

Undskyld forstyrrelsen !

Mvh.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 21-02-14 00:16

Undskyld mig, men sammenligningen Kiev versus København forekommer mig helt ude i hampen, ja simpelthen respektløs over for Ukrainerne - men derudover skal jeg ikke gøre mig klog på konflikten - ja, lige indtil jeg læste flg. i Peter Krogstens indlæg i blog på JP:

"Når man som jeg, har rejst meget i Ukraine og har familiemæssige bånd dertil, er det meget tydeligt. Det undrer mig ikke at diverse udenrigsministre ikke fatter problemet, det skyldes deres meget sporadiske kontakt med almindelige mennesker, og deres passion for magtspil.
Faktisk er Ukraine næsten delt i fire. Vestpå, indtil Lvov der tidligere hed Lemberg og var polsk, vil man vist egentlig helst være polakker. Nord for Dnepr og i den østlige del taler man russisk og kalder sig russere. Den østlige del er lige så industrialiseret som Ruhr. Syd for floden taler man, og har altid talt, ukrainsk. Den ukrainske del er primært landbrug på verdens bedste jord. Der går mange måneder før vi sætter tænderne i en dansk tomat når vi kommer hjem. På Krim har man altid haft meget vidtgående selvstyre, og de vil egentlig helst være sig selv. Stalin behandlede (også) Krims befolkning brutalt. 200.000 krimtartarer - hele befolkningen - blev tvangsforflyttet til Uzbekistan og andre fjerne egne, hvor man i forvejen havde spredt rygter om at de var sygdomsbefængte og kriminelle. Russisk og ukrainsk forstås af alle, men det er mere forskelligt end dansk og svensk. Der foregår en voldsom "ukrainificering" i landet, alle dokumenter, vejskilte o.s.v omskrives fra russisk til ukrainsk, helt ned til at navnet Alexander nu skrives på ukrainsk som Olexander. Jeg kan kæmpe mig gennem en russisk tekst, men ukrainsk er umuligt.

Ukraine er meget stort, som Spanien og Frankrig tilsammen, det har altid været mere velstående end Rusland, og har en meget grum historie. Man udstod verdens eneste kunstigt skabte hungersnød Holodomor, hvor Stalin sultede 8-9 millioner mennesker ihjel over 2 vintre.

Man skal ikke tage fejl og tro at Ukraine er et underudviklet land. Næsten alle taler engelsk, byerne ligner vores, skolesystemet er bedre end vores, man har avanceret industri - men man slæber stadig rundt på de store generelle problemer fra sovjettiden med gamle fabriksanlæg, massiv forurening, små og dårlige lejligheder og en helt manglende demokratisk tradition.

Man skal også huske at Victor Juschenko der med sin orange revolution var helt i Vesten, var styret og financieret af Soros og andre vestlige organisationer. Julia Timoschenko, der givetvis er blevet behandle hårdt, er viklet ind i Gazprom. Hvem er, og hvem styrer "demonstranterne" nu?

Sæt det i dansk perspektiv: Hvad ville vi gøre, hvis en bevæbnet mængde besatte Rådhuspladsen og Rådhuset i København, og ved våbenmagt forlangte at regeringen gik af? Demonstration eller statskup?"

Som sagt fra JP 20.2. http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2014/02/19/den-ukrainske-tragedie/

Jeg skal ikke kunne sige, om dette blogindlæg er SANDHEDEN, men det lyder troværdigt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-02-14 01:48

lgs, tak for et meget flot indlæg. Jeg blev godt oplyst. Personligt føler jeg med befolkningen, selv om jeg ikke har nogen relationer der, udover jeg har været med til nødhjælp og missionsvirksomhed. Jeg har ikke besøgt landet. For øjeblikket ser jeg det sådan, at netop den vestlige halvdel vil mod vest til EU og den østlige til Rusland. De fleste søger vel nok økonomisk og stabil tryghed til øst eller vest. Selvfølgelig er der flere perspektiver i dette forhold.
Så EU har en umiddelbar interesse i at indlemme Ukraine på længere sigt, når omstændighederne taler for det. Nu lokkes der kun, men selvfølgelig med en bagtanke, som rusland også selvfølgelig har gennemskuet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-14 02:24

Citat
Hvis Kiev var København?
enhver form for oprør ville stoppe når det blev frokosttid, vi danskere er form dovne til revolution

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-14 04:54

Citat
Men Ukraine var jo i forhandlinger med EU om optagelse, indtil Putin "overbød".

Det var kun handelsaftaler.

Jeg er selv imod alle de udvidelser så længe EU i sig selv kører ad helvede til med en abnorm pengeødsel i Bruxelles, f.eks. koster præsidentens palads 17-19 milliarder at opføre, imens at medlemslandene får besked på at skære ned på de offentlige budgetter så folk må sulte.

LUK grænserne og lav EU om til en ren toldunion, man får ikke den ønskede konkurrence mellem medlemmerne ved at harmonisere og ensrette alt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-14 05:07

Dansk politi ville hurtigt trække sig under væbnet selvforsvar, og danske soldater får man aldrig til at skyde mod egne.

Kommer det så vidt ville politi og militær også stå på folkets side i løbet af timer, det har man set under adskillige revolter verden over.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 09:06

Jeg skal nok lade være med at kloge mig på konflikten i Ukraine, men oplysningen om militærets indblandig i rydningen af ungdomshuset er korrekt:
Citat
Bygningen blev indtaget blandt andet fra luften af folk fra AKS dels ved hjælp af en helikopter fra forsvaret, dels via containere, der blev løftet op af kraner, medens der blev sprøjtet skum ind i huset og brugt tåregas. Det er efterfølgende kommet frem, at ikke alene militært materiel, men også militært personel blev brugt under aktionen[48]. Justitsministeren har oplyst at der var militært personale i de militære helikoptere og køretøjer samt personale fra ammunitionsberedskabet[49] (der foretog gennemgang af Ungdomshuset for for våben og bomber, med bistand fra Beredskabsstyrelsens kemiske beredskab med rådgivning og analyser

http://da.wikipedia.org/wiki/Ungdomshuset

Såeh... i en eskalerende konflikt er det altså et magtredskab som indgår i politikernes overvejelser ..også i Danmark!

Politiet i Kiev kan vel også dække sig ind under at de skyder i selvforsvar, således som det danske politi med sikkerhed ville gøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 09:16

Jeg ved ikke om man kan kalde Jagtvej for en bagatel?
Citat
Nok fordi det var under bagatelgrænsen..

Når man betænker at aktionen satte hele Danmark på den anden ende i forsvar for den private ejendomsret og religionsfrihed for Fadderhuset. Nyhedsdækningen var massiv.

Var det folk med 'bind for øjnene' der blåstemplede begivenhederne? Og var det den folkelige opbakning til situationen som gjorde at andre EU-lande ikke gjorde indsigelser? At forsvare den private ejendomsret med militær er uhyggelig tæt på, hvad vi bebrejder totalitære stater og diktaturer for at gøre.

Skal man ikke feje for egen dør inden man blander sig i andre suveræne staters interne anliggender?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-02-14 10:08
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-14 10:21

Citat
Skal man ikke feje for egen dør inden man blander sig i andre suveræne staters interne anliggender?

Jo, det var vel bl.a. det de andre EU-lande tænkte på, der er vist ikke mange lande, der ikke har oplevet værre situationer end Jagtvej og 1993!

Ukraine ligger i hvert fald milevidt fra vores småbataljer, men nu forlyder det at der er forhandlinger i gang om at præsidentens magt indskrænkes, mens parlamentet får mere magt.

Jeg håber det lykkes, men vi se det før jeg tror på det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 10:45

vagnr ->
Citat
..der er vist ikke mange lande, der ikke har oplevet værre situationer end Jagtvej og 1993!

Skal jeg forstå det derhen og deraf slutte, at du mener man i Danmark er parat til at bringe yderligere magtmidler i anvendelse ved folkelige opstande? F.eks. indsætte søværnet mod aktionerende fiskere? Kampvogne ved getto-opstand? Kampstyrker ved rydning af pladser?

Ingen andre lande vil jo blande sig af frygt for selv, at blive skudt de samme metoder i skoene?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 11:15

svendgiversen ->
Citat
..vi har jo ikke de samme store modsætninger

Næeh... det tror pokker, hvis 'pøblen' kan forvente at blive skudt ned på åben gade eller tromlet ned af kampvogne.

Det er princippet ..og accepten af affyring af skarp ammonition mod civilbefokning og militær indgriben ved selv mindre 'oprør' jeg frygter kan blive virkelighed.

I et scenario omkring f.eks. rydning af Christiania kan jeg nemt forstille mig at den alm. dansker ville tænke:

Tjaeh... det var jo oprindeligt et militært område som de ulovligt besatte, så hvorfor skulle det ikke være iorden at militæret tager det tilbage?

Ved nedkæmpning af ghetto uroligheder? Tjaeh... de render jo selv bevæbnet rundt til hverdag. Så ka' de lære det ..ka' de!
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-14 12:03

Molo,jeg tror du er udsat for en,ikke ringe grad,af proportionsforvrængning.

De "episoder",du henviser til,kan overhovedet ikke sammenlignes med tingene i Ukraine. Balladen her,var foranstaltet af en flok uopdragne bøller.(Autonome). Der troede at man bare kunne overtage andres ejendomme,efter forgodtbefindende.

Når det er sagt,er jeg da ikke i tvivl om,at det samme kan/vil ske her,og i resten af Europa. Nemlig når muslimerne føler,at de er mange nok,til at "ta`over". Det eneste gode: EU vil falde fra hinanden,som det gamle Romerrige.

N.B.: Jeg forstår ikke,at EU ministrer absolut skal blande sig i en suveræn stats indre anliggende....og dog,selvfølgeligt for at liste dem til at komme med en optagelses ansøgning,til EU.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-14 12:14

Citat
Jeg ved ikke om man kan kalde Jagtvej for en bagatel?

Var der ikke tidligere på Jagtvej en rydning af bulen hvor de via en kran anbragte en container med stormpoliti foran en af de øvre etager ?

Det der også tirrede beboerne var det omfattende svineri i sidegaderne, skraldespande var jo no go blandt beboerne.

I dag er det nyttejobbere med gode uddannelser der skal rydde op efter unge mennesker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-14 13:41

Citat
Skal jeg forstå det derhen og deraf slutte, at du mener man i Danmark er parat til at bringe yderligere magtmidler i anvendelse ved folkelige opstande? F.eks. indsætte søværnet mod aktionerende fiskere? Kampvogne ved getto-opstand? Kampstyrker ved rydning af pladser? /

Næ, tværtimod.

Det du skal slutte, for at det skal svare til det jeg mener/skriver, er at den slags problemer i Dk er meget små og bagatelagtige i forhold til hvad der er sket i de fleste andre EU-lande (og EU-landene formodes at være "the good Guys").

Eks., Frankrig, 1986, Malik Oussekine blev dræbt af fransk politi, der var en demo på Sorbonne universitetet, han kom ud af en natklub, blev forfulgt af politiet, flygtede ind i en lejlighed, hvor to politifolk tævede ham ihjel med knipler! De blev dog dømt for uagtsomt manddrab, og fik disciplinærstraffe.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Affaire_Malik_Oussekine

UK, 2009, mand dræbt af politiet i forbindelse med en demo, han deltog ikke i den, gik med hænderne i lommen da han blev slået ned, betjenten frifundet for drab, fik disciplinærstraf, politiet betalte dog erstatning
http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Ian_Tomlinson

Jeg kunne, hvis jeg orkede, finde masser af tilsvarende sager fra de fleste EU-lande, så i forhold til det er de danske sager de rene bagateller!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-02-14 18:41

Jeg ser meget op til Politiet. Utroligt at samfundet stadigvæk kan hyre nye folk,til dette job. Må være verdens mest utaknemmelige. Skal være så afbalanceret,at de kan finde sig i,at blive svinet til på alle måder.

For ikke at nævne,de tilfælder hvor de sætter liv og lemmer,på spil. I en verden,hvor kriminaliteten,bliver hårdere og mere udspekuleret,er det bemærkelsesværdig så få "overgreb" der sker,fra Politiets side. Ære og respekt til dem. Uden dem,ville der herske anarki.

Så sent som inat,måtte en Politimand springe for livet,nede i Sønderjylland,på grund af en fuld bilist. For min skyld,må de gerne være endnu mere "håndfaste". Udviklingen kræver det nærmest.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-02-14 18:54

Skal måske lige pointere,at Politichefer,har jeg det knap så godt med. Synes efterhånden,de ligner vores politikere,lidt for meget.

Men her er så alligevel,een der har "set lyset":

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article2222182.ece

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 19:40

vagnr ->
Citat
tilsvarende sager fra de fleste EU-lande, så i forhold til det er de danske sager de rene bagateller!

Det er Ukraine altså også !

Hvis man sammenligner med f.eks nogle afrikanske stater ..både før og nu !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 19:43

Mosebaek ->
Citat
Utroligt at samfundet stadigvæk kan hyre nye folk,til dette job.

Ja. Magt korrumperer. ..og der er ALTID nogen ..som vil magten
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 19:52

LuffeA ->
Citat
..de via en kran anbragte en container med stormpoliti foran en af de øvre etager ?

Næeh... det var Allotria: http://www.information.dk/77163
Jeg boede ikke langt derfra ..og kendte de nogle af 'implicerede'
Præcis som ved Sorte Hest ..kvor det gik en smule mere voldsomt til: http://www.dfi.dk/ftp/bz/7.htm
Jeg boede i kollektiv med 'ugerningsmanden' ...men jeg skal love for han fik tæsk !!!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-14 20:00

Tak for svaret Mosebaek. Påæng:
Citat
N.B.: Jeg forstår ikke,at EU ministrer absolut skal blande sig i en suveræn stats indre anliggende

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-02-14 23:58

Selvtak molokyle. Hyggeligt.

Vh. M.