/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Veteran Jens Pedersen Svorbæk v/ Odder
Fra : lilian52
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 20-02-14 16:43

Er den nogle, der ved noget om min tipoldefar Jens Pedersen født 22.juli 1839 i Svorbæk
Med i krigen 1864. gift 103.marts 1865 St. Pouls kirke i århus med Christiane Mikkelsdatter.
Han var tækkemand og træskomand, hun syede hatte .
Hen døde 26. marts 1915 i Svorbæk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-14 21:54

Nej jeg kender ham ikke, og jeg finder hverken han eller hans kone i Odder sogn?

Men noget undrer mig, de må jo have haft børn, men hed de Pedersen eller Jensen?
Hvis det sidste er tilfældet har I været meget længe om at skifte og bevare efternavnet i Svorbæk??

Hvilke børn havde Jens og Christiane, hvad hed de og hvor er de født???

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 20-02-14 22:14

Mon ikke det er denne familie

Samtlige personer i husstanden

aarhus, Hads, Odder, Svorbæk By i Odder Sogn, 10 et Hus, 346, FT-1880, c9476

Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Jens Petersen 40 Gift Husfader Husejer Her i Sognet [Odder]
Kristiane Mikkelsen 36 Gift Hans Hustru Daugaard Sogn Veile Amt
Peter Petersen 9 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Odder]
Johannes Pedersen 7 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Odder]
Ane Hansine Pedersen 3 Ugift Deres Børn Her i Sognet [Odder]
Sufus!! Kristian Martin Pedersen Under et Aar Ugift Deres Børn Her i Sognet [Odder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-14 22:27

Jo, selvfølgelig er det dem, jeg fandt dem ikke,

så kan man jo se at det er vigtigt med de rigtige oplysninger,
her småting, som t og K i stedet for d og Ch.

Men jeg fandt flere børn med efternavn Jensen født efter 1865 med far Jens Pedersen.
lidt sent at skifte efternavn?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-02-14 23:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-14 18:40

Godt fundet og undskyld, så alligevel Pedersen og Christiane,

sjovt at se en folketælling hvor faderen og den ældste søn hedder Petersen,
og de tre yngre børn Pedersen.

Hvorfor mon er kun søn nummer to med hos højlund?

Kommentar
Fra : lilian52

Dato : 21-02-14 18:43

Hej Tak til RingeOne.
Det er den familie jeg søgte. Deres søn Johannes Pedersen er min oldefar og var møller i Randlev.
Ved du noget om Jens Pedersen og Kristiane Mikkelsens forældre?

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 21-02-14 19:31

lilian52
Nej desværre, jeg fik bare lyst til at slå op under folketællinger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-14 20:23

ifølge AO:

Jens Pedersens forældre er far gårdmand Peter Hansen og mor Hanne Pedersdatter
af Svorbæk mark…

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-14 21:17

Lidt værre med moderens forældre...
Der er lidt ombytninger der hvor hun stammer fra:
"
Daugård Sogn er et sogn i Hedensted Provsti (Haderslev Stift). Sognet ligger i Hedensted Kommune. Indtil kommunalreformen i 2007 lå det i Hedensted Kommune (Vejle Amt) og indtil kommunalreformen i 1970 lå det i Hatting Herred (Vejle Amt).
"
Men du finder Kristiane Mikkelsdatter, tilsyneladende med K. i AO,
født 28 feb 1843: Daugård, Hatting, Vejle, opslag 106,

Desværre kan jeg ikke læse hvad hendes forældre hedder, hvem kan??

Og lilian, det var ikke en kritik af dine oplysninger,
snarere af den der har tekstet folketællingen fra 1880...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-14 21:57

Der er stadig noget der ikke passer:

sammenligner vi folketællingen fra 1880 med denne fra 1890,
hedder Jens nu Pedersen, men fra Tvenstrup i stedet for Svorbæk,
din møller oldefar Johannes er flyttet hjemmefra, men alle andre børn hedder nu Petersen?
Og mor Kristiane fra Daugaard er stadig med K??

Aarhus, Hads, Odder, et hus, Svorbæk, Odder sogn, , 31, FT-1890,
Jens Pedersen 50 Gift husfader husmand Tvenstrup
Kristiane Mikkelsen 47 Gift husmoder Daugaard Sogn
Peter Petersen 19 Ugift søn Tvenstrup
Ane Hansine Petersen 13 Ugift datter Svorbæk, Odder Sogn, Aarhus Amt
Sofus Krestjan Martin Petersen 10 Ugift søn Svorbæk, Odder Sogn, Aarhus Amt
Petrea Jensine Petersen 8 Ugift datter Svorbæk, Odder Sogn, Aarhus Amt
Klare Petersen 3 Ugift datter Svorbæk, Odder Sogn, Aarhus Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 10:49

Her har Jens Pedersen med forældre og søskende

Aarhus, Hads, Odder, Svorbæk By, hus, 35, 1, FT-1845
Peter Hansen 38 Gift ernærer sig af sin jordlod Randlev, Aarhuus
Hanne Pedersdatter 36 Gift hans kone do
Peder Petersen 11 Ugift deres søn do
Hanne Petersen 9 Ugift deres datter do
Jens Petersen 5 Ugift deres søn Her i Sognet
Sophie Petersen 2 Ugift deres datter do

Bemærk forældrene og de ældste børn er født i Randlev...

Kommentar
Fra : lilian52

Dato : 22-02-14 11:42

Tusinde tak for hjælpen til jer alle.Især en KÆMPE tak til katekismus. Har fået svar på mange spørgsmål, om min slægt langt tilbage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 11:53

Jeg ser nu på et kort at Svorbæk og Tvenstrup ligger lige ved siden af hinanden,
så Svorbæk Mark kan være tæt på Tvenstrup, lige nord for Odder.

Randlev ligger lige syd for, og jeg har ikke fundet din tip tip oldefar Peter Hansen der,
kirkebørgerne fra Randlev først i 1800 tallet er næsten ulæselige,
ifølge folketællingerne fra 1801 har du 13 mulige tip tip tip oldeforældre der med fornavn:
Hans eller Hans Christian?

Ud fra alder, Peter Hansen er jo født ca 1807, kan vi udelukke nogen af dem,
men jeg kan ikke entydigt finde længere tilbage.

Svend, der også har en Veteran Jens i sin familie...