/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Metallisk lugt fra Tørretumbler...?
Fra : Sorenzoo
Vist : 394 gange
20 point
Dato : 17-02-14 11:53

Vi har en Bosch Maxx 6 Sensitive kondens tørretumbler, som er begyndt at lugte metallisk når den kører... Som om man lige har skåret med vinkelsliber agtigt.... Og nu stoppede den helt den anden dag, men nu kører den igen, men lugter stadig... Alle filtre er tjekket og renset... Hvad kan dette mon være.?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 11:59

Kunne være et hovedleje, som behøver smøring eller udskiftning. Eventuelt andre steder, hvor metal gnider på metal.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 12:00

Kan også være leje(r) i motoren. Samme kur, smøring eller udskiftning.

Kommentar
Fra : Sorenzoo

Dato : 17-02-14 12:15

Lyder bøwlet....? Synes måske også tromlen går lidt stramt når man drejer på den, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet tidligere så har nok ikke rigtig noget at sammenligne med...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-14 12:20

Jeg tror mere på at et eller andet har sat sig ved varmelegemet og nu bliver brændt af.
Du bruger vel ikke Såkaldt "blødgører" i skylningen af tøjet. Det grisseri kunne være årsagen.

Du må ikke tørre noget me gummibelægning. Det kunne også være årsagen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-02-14 12:33

Ev nedslidte kul i motoren.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-02-14 12:43

ERGOdu må have en reparatør til at kigge på skidtet eller købe en ny

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-02-14 12:53

Eller smide den ud.

Kommentar
Fra : Sorenzoo

Dato : 17-02-14 13:16

Ja skilte den lige lidt ad og der sad ikke et leje bag på den som jeg havde regnet med, og varmelegeme med mere så fint ud, så det er nok motoren der er ved at være ovre det. Det bliver nok bare til en ny så.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 13:23

Et par nye lejer, så er motoren som ny, medmindre den er blevet overhedet (branket lugt)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 13:24

Hvis der ikke er hovedleje bagi, så må tromlen jo glide på et eller andet. Tjek lige det, noget kan have brændt sig fast i filtbelægning eller lignende.

Kommentar
Fra : Sorenzoo

Dato : 17-02-14 13:24

Tror desværre det er ud over min rimelig sparsomme hvidevare forstand...

Kommentar
Fra : Sorenzoo

Dato : 17-02-14 13:34

Jamen den gled bare ind i en messing bøsning, med lidt fedt i, og rensede det, og den kører nu men det lugter stadig. Lugter sådan lidt af det lugt der kommer ud af en boremaskine....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 15:18

Kunne godt være noget med overhedet motorvikling. Hvis du tager remmen af, skulle motoren gerne kunne løbe friløb en 5-10 sekunder, hvis du spinner akslen med fingrene. Kortere hvis det er en med kul, men det sidste anser jeg for usandsynligt. Hvis ikke motoren løber let, er det dens lejer, du skal have fat i. Eller en ny motor, hvis den lugter meget af varm lak.
Hvis motoren, mod forventning, har kul, skal den måske have nye.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-14 16:37

Tørretumblere støttes fortil af noget filt af en slags og når det er slidt, så kører tromlen jern mod jern og kan måske give den lugt.