/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
nedrivning af hus/opsigelse?
Fra : Thornlei
Vist : 400 gange
20 point
Dato : 15-02-14 09:23

Hej alle. Har et par spørgsmål som jeg håber nogen af jer kan svare på.

Står i den situation at det hus vi bor til leje i skal rives ned til fordel for nogle nye store butikker. Vores hus er det eneste på vejen som skal rives ned. Vi flyttede ind 1 juli 2013, og har altså ikke boet her længe. Vi overtog lejemålet efter et vennepar som skulle flytte og vi stod dengang og manglede en bolig på grund af skimmelsvamp i den lejlighed vi boede i. Vi vidste dengang godt at det var på tale at huset skulle nedrives til fordel for butikker, udlejer havde siden købet af huset 6 år tidligere ligget i forhandlinger med dem som ville købe, en aftale var kommet på plads men det blev udskudt hvert år. Så da vi flyttede ind var intet sikkert der heller. Men nu er den nye lokalplan så vedtaget, vi har fået et brev om dette, som det eneste, fra kommunen. Udlejer har fra start fortalt os at hvis dette blev vedtaget og det blev en realitet at huset skulle rives ned, ville vi have 1 års opsigelse samt at dem som købte ville have det ansvar at finde noget tilsvarende til os, altså samme størrelse bolig med have i samme prisklasse som det vi har nu. Så vi har hele tiden følt os "trygge" i og med at der nok skulle blive taget hånd om os hvis det var.
Nu står vi så i første halvår af 2014, det eneste vi har hørt er det brev fra kommunen om at lokalplanen er vedtaget. Vi ved jo så at det er gået igennem og huset skal nedrives på et tidspunkt, men altså intet andet! Får så her i morges tilsendt et link til en avisartikel af en bekendt hvor det står beskrevet hvilke butikker der skal ligge her og at det hele vil stå åbent i det første halvår af 2015.
Men mit spørgsmål er jo så, har vi et års opsigelse som udlejer fortalte os, for det kan vi jo regne ud ikke kan lade sig gøre da de da snart skal påbegynde byggeriet hvis det skal stå klart om ca 1 år? Og har de til ansvar at finde noget tilsvarende til os? Vi har jo intet hørt fra nogen som helst? Vi står og bliver en smule nervøse da vi venter vores andet barn til maj og ikke aner hvad der kommer til at ske med bolig osv... Er der nogen der kan svare på noget af dette, det ville være meget rart at vide om det udlejer har fortalt os holder stik eller om vi igen står og skal finde en bolig hvilket var svært nok sidst hvor vi så måtte tage den nødløsning og så bare håbede på at aftalen ikke faldt på plads de første par år... Hjælp!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 15-02-14 09:41
Kommentar
Fra : poten

Dato : 15-02-14 09:45

Opsigelse og ophævelse af lejemålet :
Udlejers opsigelse

Som lejer er man beskyttet mod opsigelse. Dette indebærer, at der kun kan ske opsigelse af en lejer af en beboelseslejlighed eller et klubværelse i særlige tilfælde. Bor du til leje i et tofamilieshus, hvor udlejeren selv bebor den anden bolig, kan du opsiges uden begrundelse, dog har du krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år.
For lejere, hvor lejemålet er indgået uden tidsbegrænsning, er der principielt uopsigelighed i boperioden. Det vil sige, at en lejer normalt kun kan opsiges med den begrundelse, at udlejeren selv ønsker at bo i lejemålet. I sådanne situationer har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år, og det er som sagt en betingelse, at ens udlejer selv personligt flytter ind i lejemålet.

Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Såfremt lejeren gør indsigelse, skal boligretten bl.a. tage hensyn til, hvor længe udlejeren har ejet ejendommen, og lejerens mulighed for at finde anden passende bolig.

Er man opsagt efter denne bestemmelse, og der inden for opsigelsesfristen eller 3 måneder efter lejerens fraflytning bliver en anden lejlighed ledig i ejendommen, skal udlejeren tilbyde lejeren at overtage denne.

Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes. Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en af disse.

Opsiges du, fordi ejendommen skal byfornys, har du krav på genhusning efter særlige regler.

Endelig kan udlejeren opsige lejemålet, hvis du trods udlejerens påmindelse ikke iagttager god skik og orden og overholder de regler, der er i husordenen. Her er opsigelsesvarslet ligeledes 3 måneders varsel.

En opsigelse fra udlejers side skal altid være skriftlig og indeholde oplysning om grunden til opsigelsen. Endvidere skal det fremgå, at du har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger efter, du har modtaget denne. Hvis opsigelsen ikke opfylder disse betingelser, er den ugyldig.

Hvis du får en opsigelse, er det vigtigt, at du kontakter den lokale afdeling af Lejernes LO i så god tid, at man kan nå at gøre indsigelse indenfor 6 ugers fristen.

Når lejeren har gjort indsigelse skal udlejeren indbringe sagen for boligretten, hvis udlejer ønsker at fastholde opsigelsen.

Bliv medlem af Lejernes LO - støt arbejdet - og få nærmere hjælp til at bruge dine rettigheder

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-14 10:48

D.v.s. at det er dette, som er relevant i denne sammenhæng:

Citat
Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes. Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en af disse.

Opsiges du, fordi ejendommen skal byfornys, har du krav på genhusning efter særlige regler.

Kommentar
Fra : Thornlei

Dato : 15-02-14 12:21

Så det vil sige der er 3 måneders opsigelse og de skal finde noget andet til os at bo i??

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 15-02-14 12:36

"Bliv medlem af Lejernes LO - støt arbejdet - og få nærmere hjælp til at bruge dine rettigheder "

Større amatøre skal man lede længe efter.
Jeg har måtte sige farvel til to gange indskud i lejet lejlighed, to steder i landet.
Første gang kunne jeg ikke få fat i den lokale amatør, før EFTER at boligselskabet havde afsluttet sagen. De kunne ikke finde ud af at aflytte deres tlf svare. Og tumberne på "hovedkontoret" ville eller var ikke i stand til at få fat på den mand. Så bare sur røv at have betalt til de tosser.

Anden gang fik jeg dog fat i dame, der skrive ET brev til udlejer om at jeg skulle have mit indskud.
Derefter sagde damen at da det var en privat udlejer. Så var det for besværligt.
Igen tåbeligt betalte penge til den flok amatører LO.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-02-14 12:47

Din udlejer har forhåbentlig hørt fra kommunen!!

Se her pkt . Genhusning ved nedrivning
http://dklf.dk/index.php/brevkasse/#5179

Kommentar
Fra : Thornlei

Dato : 15-02-14 13:28

Udlejer ved ikke meget mere end os. Vi ringede idag og fortalte ham og artiklen, han blev noget overrasket og vred faktisk. Han havde indgået en aftale som skulle have været afsluttet i sidste måned, men det skete ikke. De prøvede at købe sig til en udsættelse, tilbød 50.000 men udlejer afslog. Så lige nu ved ingen noget.. andet end at dennye lokalplan er vedtaget og hvad avisen har skrevet idag... Ikke rart at stå i den uvished.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-02-14 14:54

Der er 3 måneders opsigelse og ingen genhusningspligt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-02-14 18:39

Hej.

Jeg bor til leje på 4. år i en ældre ejendom på en helt almindelig lejekontrakt uden særlige noter. Ejendommen rummer 5 lejemål i alt.
Jeg ved at ejer, som er en kæmpe koncern/aktie selskab, har planer om snarligt at nedrive ejendommen for at bygge nyt stort lejlighedskompleks.

Jeg har hele tiden regnet med som en selvfølgelighed, at jeg ville blive genhuset når huset skulle rives ned, men er nu blevet i tvivl efter at have læst følgende på LLO´s hjemmesides A-Z:
"Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes. Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en af disse."
Vil det sige at vi kan opsiges med 3 måneders varsel uden genhusning?

Mvh. Maja

SVAR:
Jakob Lindberg
Sv: Genhusning ved nedrivning
Normalt kan en udlejer ikke få lov at nedrive ældre ejendomme blot fordi de genr vil bygge et nyt lejlighedskompleks. De skal have tilladelse hertil af kommunen, og kommunen giver sjældent tilladelse, med mindre ejendommen står tom.

Noget andet er, hvis der er tale om et byfornyelsesprojekt. I dette tilfælde skal kommunen/udlejeren sørge for genhusning.

I der bor i ejendomme bør melde jer ind i en lejerforening og få råd og vejledning.

Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

http://dklf.dk/index.php/brevkasse/#5179

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-14 22:32

Som der står i det link Katekismus har lagt:

Citat
Noget andet er, hvis der er tale om et byfornyelsesprojekt. I dette tilfælde skal kommunen/udlejeren sørge for genhusning.

så skal i genhuses hvis nedrivningen er en del af et byfornyelsesprojekt.

Som jeg forstår det, så har i ikke ret til genhusning, i jeres situation.

Kommentar
Fra : Thornlei

Dato : 15-02-14 23:19

Hvad hører ind under byfornyelse? Kommunen er med på det for at gøre byen mere attraktiv og holde flere her i stedet for at tage til større byer for at handle, samt for håb om flere arbejdspladser. Det er 2 store kæder som skal til byen...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-14 23:32

Citat
Hvad hører ind under byfornyelse? Kommunen er med på det for at gøre byen mere attraktiv og holde flere her i stedet for at tage til større byer for at handle, samt for håb om flere arbejdspladser. Det er 2 store kæder som skal til byen...

Nu ved jeg/vi jo ikke hvilken by i DK du bor i, men prøv at google "byfornyelse+bynavn" (indsæt navnet på din by).

Hvis det kvarter du bor i har et navn eller en betegnelse, så prøv evt. at sætte det ind i stedet for bynavnet.

Hvis du ved hvornår det er besluttet er det også muligt, at du kan finde noget på din kommunes hjemmeside, under "dagsordener".