/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus ved motorvej
Fra : nielsymer
Vist : 872 gange
50 point
Dato : 13-02-14 08:53

Hej

Vi er på udkig efter hus, og vi har fundet et hus vi synes enormt godt om. Det har alt det vi skal bruge, samt en rigtig fin have.

Det eneste minus er, at huset ligger ret tæt på motorvej. - den kan høres. Ejendomsmægleren siger (naturligvis) at det er markant værre i vinterhalvåret (våde veje, vinterdæk, ingen blade på træerne) end om sommeren, hvor man jo også bruger en have mere.

Hvordan finder vi ud af om vi kan holde ud at bo i den lyd? Har I nogen erfaringer med den slags? Mon man vender sig til det?
Selvfølgelig er støj og tolerance over for støj meget individuelt, men vi vil meget nødigt fortryde, fordi der er støj fra en nærliggende motorvej.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-02-14 09:20

Det er der jo kun en der kan svare på.

Vi har alle sammen forskellige tolerancetærskler, så enten må du vente med at købe huset til sommer, så du kan høre om det er for meget, eller også må du tage chancen.

Hvor meget træerne kommer til at dæmpe lyden kommer jo helt an på hvor mange træer, hvordan de er placeret, hvor store og tætte de er.

Der er i det hele taget mange faktorer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-14 09:34

Jeg ville kigge på den detaljerede ejendomsvurdering for at se, om og hvor stort nedslaget pga støjgener er, som fx denne

http://www.vurdering.skat.dk/Ejendomsvurdering?&KMNR=223&sideNavn=vliste&EJDNR=25250&POSTNR=2970

Selv om I vel ikke køber hus for at sælge det hurtigt igen, er det også værd at tænke på, at selv hvis støjen ikke generer jer, kan det være svært at sælge et støjplaget hus til en fornuftig pris for jer, hvis det skulle blive aktuelt.

Huset pris ved købet skulle gerne være væsentligt lavere end tilsvarende huse i området, der ikke er støjramte, hvis I ikke skal risikere at tabe på det.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-02-14 10:21

Hold hellere snitterne fra skidtet - heller ikke købe end gå hen og forkøbe sig og siden ikke kan slippe af med det igen...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-14 10:57

Jeg boede i en del år i en stue-lejlighed, som ligger lige ud til en meget befærdet vej og jeg vænnede mig aldrig til det.

Jeg kunne godt sove for det, men hvis jeg ville se en film på TV uden undertekster, så var jeg nødt til, at lukke døre og vinduer for at kunne høre lyden fra TV'et.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-14 11:20

Hvis der er naboer, så tal med dem om deres erfaring.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-14 12:04

Hvis I er i tvivl, så bliv fra det.

Og tro ikke på den der med at generne er værst om vinteren.
Og m.h.t vinterdæk, så er det de færreste der kører på "ægte" vinterdæk. De kører på det der kaldes helårsdæk, men som faktisk kun dækker over sommerdæk med et lidt mere robust mønster, så forvent ingen reduktion i støjplager grundet bilernes dæk.

Trafikken kører for det første stærkere om sommeren = mere støj.

Og om sommeren er det man får lydene "tættere på", fordi man som regel har vinduer åbne i længere tid og færdes mere udendørs på sin grund.

Og nu ved jeg ikke om det er på land eller i by, men støjen "høres" mere hvis det f.eks er på landet med spredt bebyggelse hvor der ikke er andre støjkilder.

Helt anderledes var det såfremt I kom og kiggede "nå ja, trafikstøj, det er vi sgu så vant til, piece of cake"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-14 13:48

Veje kan virkelig høres langt væk, især hvis der ikke er andre lyde i nærheden.

Mine forældre boede 1 km fra en motorvej, beplantning slugte meget af lyden så man kun hørte udrykning, ekstra store lastvogne eller en motorcykel, men lige der havde man valgt at lave vejbanen ru på et lille stykke for at "vække" sløve bilister, det hørtes især om natten.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 13-02-14 14:48

Hvis huset ligger øst-nordøst fra motorvejen bliver lyden meget højere især lastbiler om natten
og motorcykler der kører over 200Km kan høres langt væk og med vinden bliver det meget være.
Du får også luftforureningen med og inden for 100m må erhversgartnere ikke dyrke grønsager.
Fid et hus i rolige omgivelser med frisk luft.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-14 15:57

Mit råd........ Glem det..!!!

Boede tæt på trafikert vej i et par år... Stod i første sal på balkon og kunne knap høre hvad der blev sagt nede på plænen...
At det er så meget bedre om sommeren kan så være...Men vent til motorcyklerne kommer ud og " brøler" forbi ...
Jeg vil tro at du langsomt men sikkert kommer til at irritere dig mere og mere over støjen..
En anden ting jeg lagde mærke til da jeg boede tæt på trafikert vej ,var at alting blev meget mere støvet ???!!

Mvh

Sverola

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-14 16:24

Venner se på Danmarks kort.......

Jeg mener jo,vi er blevet total støj-fikseret. Hvor går vores motorveje. F.eks. det nordlige Randers. Har en nevø,der bor der. Måske 200 m. fra den. De hører det aldrig. I Trige kan man høre en svag summen. På ingen måde noget der generer. Hvad med folk,der bor i centrum af de store byer,med skrig og skrål,fra fulde mennesker om natten.
Vores datter boede i Ørestaden. Ikke meget trafikstøj,højst lidt fra Metroen. Men så var der til gengæld en skydebane,med høje knald.
Jeg er kommet en hel del på Christianshavn. Selv deroppe,kan man høre flyene i Kastrup......vil det sige,hele Amager ligger i et støjhelvede??
Møller.....uhauhauha.......hvis man bor nærmere end 50 km. fra en mølle,er man klar til en indlæggelse på det psykiatriske. Flyt til Sibirien......der er der nok fred og ro.

Som det måske antydes,mener jeg vi er ovre i noget hysteri,angående støj. Jeg har en nabo,der starter motorsaven,næsten hver dag,jeg skal ha`min middagslur.

Det vil jo altid kunne høres,hvor der er mennesker. Det må man indrette sig efter.

M.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 13-02-14 17:38

Jeg glemte alle diesel partiklerne,støvet fra dækkene og fra bremsebakker og bremseskiver.
Der er så mange huse til salg for 68 generationen skal af med huset for at få pengene
ud hvis der er flere tilbage.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-14 17:53

Citat
Jeg glemte alle diesel partiklerne,støvet fra dækkene og fra bremsebakker og bremseskiver.

Du glemte lak der bliver slidt af i modvind.

Hvor meget asbest fra bremsebakker kan man liiiige finde i jorden langs motorvejene, og hvem lægger sig på maven i grøfterne for at trække vejret og dermed få en smule støv i lungerne ???

Dieselpartiklerne kommer kun fra den ældre park, så det forsvinder også

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-14 18:56

Citat
Jeg glemte alle diesel partiklerne,støvet fra dækkene og fra bremsebakker og bremseskiver.

Skal vi nu ikke,bevare en grad af jordforbindelse. Hva`med risikoen for at blive ramt af en isklump,når ruteflyene tømmer deres toiletter.

Sidder i med ørebeskyttelse på,når i er ude at køre i dieseldunkeren. Er i også afskåret fra at høre musik i radioen,eller på CD-anlægget. Det er netop nogle farlige lydelementer,der kan gi`varigt tinnitus.

M.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 15-02-14 12:44

Citat
Jeg glemte alle diesel partiklerne,støvet fra dækkene og fra bremsebakker og bremseskiver.
HahahahahaHahahahahaHahahahaha
Skal vi nu ikke,bevare en grad af jordforbindelse. Hva`med risikoen for at blive ramt af en isklump,når ruteflyene tømmer deres toiletter.

Og så høre det med at de fine partikler er man ved at blive klar over kan øge risikoen for sukkersyge. Der er forhøjet antal af Dm, blandt beboere tæt på tæt trafikeret vej, end andre steder.
Så spørgsmålet, om det er alene partiklerne, eller kombi af lav social indkomst og dermed dårligere livsvilkår. Som skodmad og ingen motion.

Der er jo lavere grundværdi, sådanne steder, end som i hellerup-ghettoen. Som har mindre støj-forurening og beboerne har større obs på maden de hælder i mavsen og motionen der helst skal få bildækket væk?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-02-14 13:37

Spørgsmålet drejede sig vel i udgangspunkt om,hvad vi mente om at købe hus tæt ved motorvej...
Som det ser ud i spørgsmålet ,er der en del støj som mægleren prøver at negligere med diverse undskyldninger..
Køber spørger så om diverse erfaringer /meninger,,,,Nu har dette så udviklet sig helt vildt
Der er mange faktorer -hvor længe har det stået til salg?? Er der solgt mange huse i området i de seneste år?? Hvad er prisen der ,kontra andre steder osv osv..
Jeg vil mene at ,skal du først investere en masse penge -kan du lige gerne gøre det i et sted hvor der ikke umiddelbart er nogen ting som forstyrrer.. Det ville jo være ærgerligt at sidde i haven til sommeren og så sige " den forbandede trafik" da er det noget enklere at gå hen til naboen med et par kolde ,og bede ham skrue lidt ned for musikken...

Godkendelse af svar
Fra : nielsymer

Dato : 03-03-14 10:16

Tak for svaret sverola.

Vi holdt nallerne væk, og fandt et andet hus istedet!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-03-14 15:48

Selvtak Nielsymer..

Jeg tror...nej jeg ved at i har gjort det rigtige valg... Når man sidder ude om sommeren og hygger sig ,er det ikke støj man er mest interessert i..
Held og lykke med jeres nye bolig

Sverola