/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tortur med indendørs kat?
Fra : Flemsen
Vist : 1376 gange
38 point
Dato : 10-02-14 22:33

Jeg elsker katte, men jeg bor på 3 sal. En af mine venner siger at det at have en inden dørs kat svarer til at et menneske ikke kan gå ud. Der er ingen forskel, det er ren tortur.

Så nu har jeg fået lidt overvejelser. Er det ondt at have en kat der aldrig kommer uden for?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-14 22:39

Hvis du får den fra unge af - så kender den sikkert ikke meget til det Danske vejr og vind.
Og når dét så er skrevet, så skal det ikke være en 12m2 værelse du bor i, samt den har brug for meget omsorg og aktivitet, kan du ikke dét så hold fingrene fra ´dyret´.
Kender mange der har kat i lejlighed, og de har det SGU godt, der imod har mange mennesker hund i under samme vilkår, og gider ikke lufte den - ud på en altan = se DET er plageri.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-14 22:43

NB: mange katte har det med ´kun´ at gå uden for katte lemmen og direkte ind sidde på ´herskeren´ for a blive kælet for / samt skælde ud over den mærkelige verden der er udenfor den lille lem- andre katte, kommer ikke hjem efter første besøg uden for døren = men det må vist være ejeren der ikke kender til dyr.
Good Luck.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 48 point
Dato : 10-02-14 23:01

Det må bero lidt af hvilken race du har og hvad den tidligere har været vant til.
Er det f.eks. en typisk natur-kat som Norsk Skovkat, så skal den i hvert fald have en masse plads samt nogle rigtig gode kradse- og klatre miljøer fra gulv til loft, og aller helst en løbegård at kunne boltre sig i også udstyret med kradse- og klatremuligheder, som går gulv til loft.
Er det f.eks. en huskat eller en magelig racekat, så kan de bestemt holdes i lejlighed uden dårlig samvittighed. Dog skal det pointeres, at de ikke tidligere har prøvet udelivet.
Det kræves også her, at katten får rige muligheder for hylder og kradse- klatremiljøer at kunne tumle rundt i, så den kan udfolde sig og få brugt noget af sin energi. Ligeledes skal man lege og beskæftige sig med katten når man er hjemme.
Det aller bedste, og meste underholdende, er at have to katte sammen, som kan holde hinanden med selskab når man selv ikke er hjemme.
Er de fleste af disse betingelser opfyldt, skal du ikke have dårlig samvittighed, men nyde din kat mens du har den.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-02-14 23:04

Nogle katte vænner sig aldrig til ikke at kunne komme ud. Men hvis de aldrig har været ude, helt fra små, kan de fleste godt klare ikke at komme ud. Du skal bare sørge for at aktivere den, så den ikke keder sig. Hvis du anskaffer dig to, kan de underholde hinanden. Men de skal stadig aktiveres. Katte er kloge (de fleste af dem), og jo klogere de er, jo mere aktivering kræver de.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 11-02-14 11:48

Jeg ved ikke hvad jeg skal mene, men hvordan mon vi ville have haft det i vores unge dage især, hvis vi var spærret inde.
Hvis jeg kiggede ud af bagdøren, vinduet, og så en lækker ung dame, da ville jeg nok få dårlig nerver hvis der stod en hersker og hev i halsbåndet, råbte og skreg, gå nu hen og læg dig.
Dyre velfærd kan altid give stof til eftertanker, os mennesker skal jo ikke fejle meget før vi pyldre afsted til psykiater, eller lignende.
Der er sikkert også psykisk forskel på, om man lever i et frit område (pacelhusområde/på landet) eller i en papkasse (etagelejlighed) inde i byen. Det må mennesker da også kunne blive syge af hvis de ikke sørger for at holde sig aktive i det øvrige samfund.
Mit budskab er hvis man har dyr så behandel dem så godt som muligt, det samme gælder for Zoo dyr, fødevare dyr, pelsavler dyr. osv. Kan man ikke behandledyrene ordentlig så lad være at avle dem til fangenskab.
Det var lige nogle strøtanker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-02-14 17:54

Læs dette fra Inges Kattehjem, der er gode råd at hente

http://www.inges-kattehjem.dk/indekat

Husk nu, hvis katten først har været "ude" , så vil den ikke egne sig til at være en indekat. Du kan måske vænne den til det, men ikke uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : Flemsen

Dato : 11-02-14 17:55

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-02-14 23:24

Det var så lidt.
Håber du får glæde og udbytte af det.