/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kommasætning eller ej?
Fra : lgs
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 23-01-14 00:02

Som tilhørende generationen, der "gik i den stråtækte" rynker jeg nok lidt på brynene over den afslappede holdning til kommasætningens betydning for den rette forståelse af en tekst, f.eks.:

"et mindre pænt hus" er vel det samme som
"et mindre, pænt hus"

Flueknepperi vil nogen sige - sproglig dovenskab vil jeg sige.

Hvad siger du?

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 23-01-14 00:09

Rigtig tegnsætning kan være livsvigtig,

en mand blev engang hængt pgr.a. en kommefejl, dommeren havde sat kommaet forkert,

der skulle have stået -- hænges ikke, benådet
men dommeren kom ved en fejl til at skrive -- hænges, ikke benådet

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 23-01-14 00:26

Citat
"et mindre pænt hus"

Her er der tale om et hus, der ikke er så pænt.

Citat
"et mindre, pænt hus"

Her er der tale om et hus som er lille men dog pænt.

Så: Nej det er efter min mening ikke det samme.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-01-14 01:23

Citat
Flueknepperi vil nogen sige - sproglig dovenskab vil jeg sige.

Hvad siger du?

Absolut ikke...

Er selv i den fine alder 65+ - jeg vil bestemt ikke påstå jeg er nogen ørn til det med grammatiske kommaer, men sætter dem som jeg synes det lyder fornuftigt.

Det kan til tider være en pestilens at læse aviser, med alle de stave og tegnsætningsfjel...

(Kommafejl kan forekomme i teksten)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-14 07:02

Citat
Absolut ikke...

Er selv i den fine alder 65+ - jeg vil bestemt ikke påstå jeg er nogen ørn til det med grammatiske kommaer, men sætter dem som jeg synes det lyder fornuftigt.

Det kan til tider være en pestilens at læse aviser, med alle de stave og tegnsætningsfjel... [Hahahahaha]

(Kommafejl kan forekomme i teksten)

Dette gælder også for mig, bortset fra alderen.

Jeg krummer så også tit tæer p.g.a. avisernes stavefejl. De burde ansætte nogle korrekturlæsere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-14 09:22

Jeg sætter komma ved opremsninger, hvilket jo også er tilfældet med; 'det mindre, pæne hus'.

Dernæst sætter jeg pausekomma(-er). For ikke at komme til at lyde stakåndet ved oplæsning.

De 'nye' kommaregler kan jeg ikke find ud af og de 'gamle', med usagnsled, grundled og genstandsled, har jeg for længst glemt alt om.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-14 09:27

Ps. ..en opremsning med kun 2 led, som i 'det mindre, pæne hus' ville jeg dog skrive:

Det mindre og pæne hus.

Kun ved mere end 2 led benyttes opremsningskomma(-er).

Eks.

Det mindre, røde, gamle og pæne hus.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-14 10:14

Fejlen og uforståeligheden kommer også af den forbandede tilbøjelighed til at skrive mindre, når man mener lille.

Det lille pæne hus. Kan ikke misforstås.

Hvis man skriver" et mindre hus" giver det kun mening, når der er et andet større at sammenligne med.

Det er ikke kommasætningen der er forkert. Det er ordvalget.

I øvrigt skulle I lade være med at kritisere andres kommasætning, når I selv laver så mange fejl med kommaerne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-01-14 10:57

Citat
"et mindre pænt hus" er vel det samme som
"et mindre, pænt hus"

Nej, det er det ikke.

"et mindre pænt hus" = et mindre hus, der ikke er så pænt.

"et mindre, pænt hus"

Det er en "sætning", der ikke kan stå alene. Hvad er den følgende tekst?

Hvis der er tale om et mindre hus, som er pænt, ville jeg skrive: "Et mindre, men pænt hus"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-01-14 11:22

Jeg sætter også komma,med spredt elegance= Min egen bedømmelse.
57 år siden,jeg modtog boglig indlæring.

Men jeg har en konflikt,med mig selv: Mener vi fik indskærpet,at der aldrig måtte være et komma,før et "og". Men idag virker det som nødvendigt,at gøre det.

Nogen der har en løsning,på det problem??

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-14 14:19

Selv har jeg, i den gamle stråtægte, lært at sætte komma mellem selvstændige sætninger
med udsagnsled og grundled,
men jeg ved nu (,) at man ikke behøver komma (,) når en bisætning følger efter en hovedsætning

nu (,) når jeg ikke kan finde ud af det (,) begynder jeg på en ny linie...

Jeg husker ikke det manglende komma foran og, men lærte at sætte komma foran men,
og i dag bruger jeg i udstragt grad pause kommaer,
og jeg deler tit ord, også for at fremme forståelsen...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-14 16:46

Nu må I da holde op med det ævl.

Hvis man er helt privat, kan man da stave og sætte tegn , som man vil. Så må man bare ikke forvente at andre kan forstå det rigtigt.
Hvis det er det offentlige, en skole, eller offentlig støttet institution, er man ved lov forpligtiget til at følge Sprognævnets retskrivningsregler. Der er ganske bestemte regler for hvordan kommaer skal sættes. Kun er der en lille frihed med hensyn til komma foran ledsætninger. Men man skal være konsekvent i hele skrivelsen med princippet.
I kan se reglerne her
http://www.dsn.dk/retskrivning/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-45-51

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-01-14 19:44

Jeg har også gået i en stråtækt skole.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 24-01-14 00:04

Tak for svaret transor.