/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Pære springer konstant
Fra : BlasterM88
Vist : 396 gange
50 point
Dato : 21-01-14 21:38

Har fået en lampe i julegave og så sprang pæren forleden så vi købte en ny i weekenden men nu er den også sprunget. Kan en stik kontakt få en pære til at springe eller er det bare en dårlig lampe der skal ombyttes. Det skal siges at lampen bruger 2 pære og det er den samme der er sprunget begge gange.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-01-14 22:10

Der kan selvfølgelig være en fejl på lampen.

Prøv at sætte den pære der ikke er sprunget over i lampen hvor pæren springer.
Så får du måske et svar på om lampen er defekt.

Kommentar
Fra : BlasterM88

Dato : 21-01-14 22:12

Hvad så hvis den pære ikke springer?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-14 22:30

En fejl på lampen kan aldrig få en pære til at springe. Kun hvis der er tale om halogenpære som forsynes med en lille transformer, som kan være defekt.
Tit er den ikke sprunget men har mistet kontakten i bunden, og skal feks. bare skrues fastere i.
Hvis det er en halogenpære, må den jo ikke røres med fingerne på glasset, for så springer den.
Spændingen altså volt i installationen kan også være for høj, specielt hvis du bor tæt til en transformerstation. Der er regler for spændingsafvigelserne, og forsyningsværket stiller gratis en spændingsmåler op.
VH Palle

Kommentar
Fra : BlasterM88

Dato : 21-01-14 22:33

Er det noget en elektriker kan måle sig frem til sådan rimelig nemt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-01-14 22:57

Er det 12 Volt, 24 Volt eller 230 Volt´s pære der skal bruges i lampen og er de ens Watt og spænding/Volt?

Citat
Kan en stik kontakt få en pære til at springe
Nej en stikkontakt med 230 V i, kan ikke få en 230V pære der er ny og ok til at springe.
Når / årsagen til at en pære springer er at:
den er opslidt og glødetråd brænder over.
der er kommet luft ind i den = springer med det samme.
den sidder i en lampe hvor den ikke kan komme af med varmen > så holder den ikke så længe.
den får en højre spænding7volt end den er beregnet til.

Årsagen til at den ene pære springer altid er hvis nu det eks. er to stk. 12 volt pære der bliver forsynet fra en transformer af dårlig kvalitet, vil der når kun den ene pære er tændt være en lidt højre spænding/volt på denne pæren og den springer der for hurtigere end hvis begge pære er tændt hele tiden.

Kommentar
Fra : BlasterM88

Dato : 21-01-14 23:02

Det er en halogen pære der er sat i men rørte den med fingrene rimelig meget. Kan det være årsagen?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-01-14 23:30

Citat
Det er en halogen pære der er sat i men rørte den med fingrene rimelig meget. Kan det være årsagen?

JA det er med til at den springer alt for hurtig. Når du skifter pære så tør den af med en tør klud inden du tænder, tør også den anden pære af for den har du nok også rørt ved.

Men er de altid tændt begge to på samme tid.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-14 23:32

Ja det er forklaringen.
Ja, den må ikke røres, da fingerne afsætter fedt som isolerer.
Hvis det sker kan den aftørres med sprit.
Sådan en pære bliver flere hundrede grader varm.
Det er derfor at sådanne pærer altid ligger i en "plasttube", så man kan montere uden at få fedt på.
VH Palle

Kommentar
Fra : BlasterM88

Dato : 21-01-14 23:35

Ja de er begge 2 tændt samtidig men der er jo gået 2-3 dage før den er sprunget. Prøver at købe en ny

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-01-14 23:54

Citat
Ja de er begge 2 tændt samtidig men der er jo gået 2-3 dage før den er sprunget. Prøver at købe en ny

Ja den springer jo ikke her og nu, fordi du har rørt/sat fedtet finger på den, men den bliver varmer og der ved springer den lettere, så køb en ny og tør den af så den er ren og tør inden du tænder for den.

PS. Der er jo også forskel på fabrikat og kvalitet af den samme type pære.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-14 01:06

Hold nallerne fra halogenlamper. Håndter dem med et stykke papir (køkken- eller toiletrulle-), når de skal sættes i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-14 05:49

Og kontroller så også at det er den rigtige reservepære du har købt.
halogenpærer fås ofte i en 12 eller 24v udgave.
Hvis din lampe er med 24 V og du sætter en 12V i , vil den ikke holde ret længe.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-01-14 13:19

... og det samme gælder pærer til bilen - nul fingre på glasdelen!