/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ambulancelyd v/opstart
Fra : lillelyst
Vist : 598 gange
25 point
Dato : 21-01-14 16:28

Hej. Jeg benytter windows 7 pro bit32+64.

En forholdsvis ny ekstern seagate harddisk (3 TB) har tidligere virket fint men nu kan den ikke længere genkendes af windows, hverken i stifinder eller i bios.
Den kommer med en alarm i ca. 15 sekunder svarende til en ambulancelyd. Den ene pc er helt ny så tror ikke der er problemer med evt. bundkort.
Hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-14 16:51

Kommer ambulancelyden fra selve disken eller pc'en?

Prøv også om du kan finde disken i Diskhåndtering. Du finder denne i Kontrolpanel/System og sikkerhed/Administration/Computeradministration/Diskhåndtering.

Bruger du USB eller ESATA.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 21-01-14 17:16

Lyden kommer fra harddisken og jeg bruger USB.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 21-01-14 17:17

Glemte lige at nævne at den ikke var at finde under diskhåndtering.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 12 point
Dato : 21-01-14 17:28

Prøv om du kan finde den med Gparted fra gparted.org. Ellers prøv med en anden pc, lån evt. en.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-14 17:30

Jeg glemte lige at sige at Gparted skal brændet på en CD/DVD og man skal boote på denne med disken tilsluttet og tændt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-14 19:52

Der er flere værktøjer til formålet.
Jeg bruger Ubuntu, som også har gparted, og så er der mulighed for at kunne hente filer ud..

Ubuntu hentes også og brændes som - isofil - image - billedefil

http://releases.ubuntu.com/lucid/
Hent denne som øge kan være på en cd:
PC (Intel x86) server install C

Start Comp med CD og sæt USB harddisken når Ubuntu kører.
Så er det muligt du kan se og hente fra den dårlige harddisk.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 21-01-14 20:04

Prøver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 07:24

Og du har vel brugt ´sikker fjernelse´ hvis du har taget den fra pc??

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 12:12

mig-selv> Øh lige for at være sikker: ´sikker fjernelse` hvad mener du lige helt præcis?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 12:29

Du klikker nede ved uret og vælger sikker fjernelse af usb enhed
http://www.gratisimage.dk/image-3BE1_52DFAB4B.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 12:30

Har kun betydning hvis din pc er startet igang og du vil fjerne disken.
Er den slukket er det lige meget.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 12:38

ok men problemet lige nu at jeg ikke kan få ubunto smidt over på DVD`en.
1) Har hentet programmet ned. (x64bit)
2) 7-zip pakker det ud.
3) Får fejlmelding vedr. parameterm.m. så vender lige tilbage når dette er løst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 12:39

Kom lige til at tænke på dette program, det kan søge efter din disk.
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm
læg programmet et sted det ikke generer og klik på det, det starter så nede ved uret - højreklik på ikonet og øverste linie = scan for hardware, kan også bruges til at lukke for dine usb enheder.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 12:43

Vi må se hvad hotswap siger til det. Er ved at scanne pc`en lige nu.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 13:02

Kan man ikke se hvor langt programmet er og hvad det reelt scanner? Jeg får ikke noget billede frem selv om jeg har sat programmet til at arbejde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 13:05

ok men problemet lige nu at jeg ikke kan få ubunto smidt over på DVD`en.
1) Har hentet programmet ned. (x64bit)
2) 7-zip pakker det ud. Det skal ikke pakkes ud
3) Får fejlmelding vedr. parameterm.m. så vender lige tilbage når dette er løst. Skal ikke løses

Den skal brændes direkte som isofil / image / billedefil

Hvilket brænderprogram har du.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 13:06

Tænker du på Hotswap? det er meget hurtigt og viser ikke noget, medmindre den finder noget.

Men har du scannet? (tager højest 10 sekunder) så prøv at gå til Computeradministration/ diskhåndtering - bare for at se om den skulle være kommet frem der.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 13:07

Citat
Den skal brændes direkte som isofil

Den kan du udpakke med 7Zip eller winrar, og bare smide samtlige mapper over på en skive

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 13:09

jeg kender ikke noget program der hedder "hotswap"

hotswap er ellers noget der bruges i forbindelse med harddiske i raidopstilling hvor hotswap betyder at harddiskene kan udtages mens computeren kører.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 13:11

Advarsel
hotswap er ellers noget der bruges i forbindelse med harddiske i raidopstilling hvor hotswap betyder at harddiskene kan udtages mens computeren kører.

Gør det ikke ...........................................................

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 13:50

Citat
Advarsel
hotswap er ellers noget der bruges i forbindelse med harddiske i raidopstilling hvor hotswap betyder at harddiskene kan udtages mens computeren kører.

Gør det ikke ...........................................................

Ok, man skal vel også lige kende programmet, det har flere funktioner, og bruges ikke udelukkende til at skifte diske i farten = men kan bruges til det, det har samme funktion som windows indbyggede - sikker fjernelse af hardware/ USB.
http://www.gratisimage.dk/image-8F40_52DFBDB0.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 14:22

Ikke helt det samme.
Den hotswap jeg taler om er ikke noget program men bare udskiftning af harddiske i raid opstilling.
Direkte monteret på Pata eller Sata kablet.
http://peecee.dk/upload/view/430073

Jeg bruger det dog ikke selv, men har bare skuffesystem hvor en af skufferne har denne mulighed.
Det er min gamle 3.0 GHz Asus med håndsving og spritforvarmer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 14:35

Prøvede selv det med at hotswappe, men for at få det til at virke rimeigt godt, skal der ændres i Bios samt man man skal ændre i regbasen, og så ville visse af mine programmer ikke vile spille med mere, så tilbage til det gamle.
Dog har jeg programmet liggende, da jeg til tider ikke kan finde mine diske, og der kan det være særdeles nyttigt - især når systemet ikke kan finde ud af det.
NB: programmet kan godt bruges til at skifte diske uden at genstarte - diskene skal dog være sat i uden at lukke for pc, ellers kommer der fejl.
http://www.gratisimage.dk/image-0212_52DFC8DA.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-C336_52DFC8DA.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 14:51

Ok - jeg erkender min manglende viden.

Vi må håbe at lillelyst finder sin harddisk - 3 TB er meget at miste.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 15:56

Citat
Vi må håbe at lillelyst finder sin harddisk - 3 TB er meget at miste.

Især hvis den er fyldt op...

Men mig bekendt yder alle der fremstiller harddiske 3 års garanti, også uden kvitering, men det står på deres hjemmeside - og så kommer fragt og alle mulige andre problemer oveni.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 16:06

Har nu installeret ubuntu men desværre finder den heller ikke disken. Ej heller gør hotswap - såååååå noget tyder på at det så var den harddisk :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 16:22

1.Altså - har du lavet en CD der selv kan starte computeren
2. Har du startet computeren op fra slukket med ubuntu cd og ventet til den er kørende
3. Valgt prøve uden at installere
4. Ventet med at sætte harddisken in i USB stikket til Ubuntu er kørende
5. Dukker der så noget op i venstreside som kunne ligne noget USB

6. Prøv så at klikke på ikonet øverste til venstre og på linjen skriver du gparted
7. Nu bør du kunne se et ikon som en harddisk - klik på den

8. Går alt vel kan du nu se din indbyggede harddisk i et vindue............se men ikke røre
Før vi har skrevet sammen.

Du kan bare svare ja og nej til punkterne, hvis du følger dem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 18:27

Citat
Har nu installeret ubuntu men desværre finder den heller ikke disken. Ej heller gør hotswap - såååååå noget tyder på at det så var den harddisk :(

Prøv lige denne? en klaudi engang har anbefalet???
http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool.shtml
OG - er der ikke garanti på den, så skild usb-fidusen af, og sæt den/disken direkte til bundkortet = du kan altid bruge stik fra dit dvd drev - men at afskrive den, er vel lige hirtigt nok.

Ellers ville jeg søge på disken´s hjemmeside om der ikke findes en eller anden form for rednings/program - alle de diske jeg har haft problemer med, kunne findes, på den ene eller anden måde (på nær et par stykker).

Prøv også om denne kan se din usb disk.
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-01-14 18:31

an du se disken med et af programmerne, så kan du altid hente filer tilbage med dette.
http://www.partition-recovery.com/?gclid=CJClyY-nkrwCFchY3godFHgAFA

Og så BARE en strøtanke, hvis den har virket for et par uger siden, så prøv at fjern dine USB DRIVERE og geninstaller/ opdater dem = pas på... hvis din mus og andet kører usb

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 21:54

Vender tilbage om nogle dage når jeg har haft tid til at arbejde med problemet og ået afprøvet nogle af jeres ideèr.
Foreløbig tak for info.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 24-01-14 10:41

Har nu prøvet jeres forslag af men lige meget hjælper det. Disken vil ikke ses så jeg må se i øjene at det var så den disk. Men I har gjort et ihærdigt forsøg så jeg takker mange for indsatsen.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 24-01-14 10:43

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen og i andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-14 10:48

Fik du afprøvet dette:
Citat
1.Altså - har du lavet en CD der selv kan starte computeren
2. Har du startet computeren op fra slukket med ubuntu cd og ventet til den er kørende
3. Valgt prøve uden at installere
4. Ventet med at sætte harddisken in i USB stikket til Ubuntu er kørende
5. Dukker der så noget op i venstreside som kunne ligne noget USB

6. Prøv så at klikke på ikonet øverste til venstre og på linjen skriver du gparted
7. Nu bør du kunne se et ikon som en harddisk - klik på den

8. Går alt vel kan du nu se din indbyggede harddisk i et vindue............se men ikke røre
Før vi har skrevet sammen.

Du kan bare svare ja og nej til punkterne, hvis du følger dem.

For du vendte aldrig tilbage og fortalte hvad der skete.