/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mellemnavn
Fra : Nordsted1
Vist : 942 gange
200 point
Dato : 19-01-14 18:56

Jeg kan ikke finde ud af at slægtsforske, så jeg håber nogle herinde kan hjælpe.

Spørgsmålet går på om min "farmor" havde et mellemnavn, jeg har ikke så meget at gå efter

Karla Christensen født 31.10.1899 - jeg ved ikke hvor, men formentlig i Nordsjælland.

Død 28.5.87, bisat 3.6.87 i Helsingør (Møllebakken, muligvis i Sct. Olai sogn)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-14 19:02

Det var ikke meget at gå efter

Du kender hverken konfirmation, vielse eller FT?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 19:08

Nej jeg kender intet til konfirmation eller vielse, (hun var gift to gange) hva er FT?

Da hun var barn, vogtede hun får på Heaterhill ved Rågeleje, og boede i Græsted

I 50'erne havde hun og hendes mand et gartneri i Horneby - en flække ved Hornbæk.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-14 19:13

FT=Folketælling

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 19:17

Desværre nej.

Jeg var så naiv at tro man kunne "gå baglæns" nu jeg kunne dødsdatoen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-14 19:24

Så prøv da at rende FT for Græsted sogn igennem for nogle af de år, hvor hun var ung.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 19:28

Det vil jeg gøre, hvis jeg vidste hvordan

Ligger der sådan noget folketællings halløj på nettet? Hvordan finder jeg det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-14 19:47

www.arkivalieronline.dk

Når ikke du kender sognet for dødsfaldet er det som at lede efter en nål i en høstak, og specielt, da det er efter 1960.

Kig også her, for at lære lidt mere om slægtsforskning: http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-01-14 20:01

Hej
Når man slægtsforsker starter man med det sikre,
i dette tilfælde din far, du må vide hvor og hvornår han er født, eller kunne finde ud af det,
så finder du ham i kirkebogen: www.arkivalieronline.dk
Der får du så din farfars og farmors navne og fødesteder, osv.
Derfra kan du så gå endnu længere tilbage Pøj-Pøj
Spørg endelig igen hvis du støder ind i vanskeligheder
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 20:23

Bille 1948... jeg er ret sikker på at dødsfaldet er i Sct. Olai sogn.. jeg vil prøve at se i dit link... tak for det.

Modersvilje, jo jeg ved hvornår min far er født, men jeg skrev "farmor" for det var det hun var for mig , men det var min fars plejemor og ikke biologiske farmor, og min far blev heller ikke adopteret af hende.

Så jow jeg har vanskeligheder .... også tak til dig for linket, jeg vil prøve om jeg kan blive klogere på det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 20:36

Jeg må vist opgive. Jeg har forsøgt at se i FT, men jeg kender ikke hendes ungpigenavn, eller navnene på hendes forældre, og når jeg ser på dødsdatoen, er den ikke opdateret endnu... øv troede lige jeg kunne få en afklaring.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-01-14 20:40

Jeg troede at Christensen var hendes fødenavn - man registrerer altis kvinder under deres fødenavn, og når ikke du kender det, så er det stort set umuligt.

Kig nu en ekstra gang under mit link til Statens arkiver om slægtsforskning.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 200 point
Dato : 19-01-14 21:05

I kirkebogen 1907-1914 Græsted sogn, Holbo Herred, Frederiksborg Amt opslag 135 nr 25
er der en
Karla Kristiane Hansen født 31 oktober 1899 i Sengeløse sogn, der bliver konfirmeret i oktober 1913.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-14 21:32

Den Karla, jeg har fundet, blev gift 14/8 1921 med Peder Theodor Olsen.

KB 1915-1927 Græsted sogn opslag 239 nr. 10

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 21:47

Tak for svaret vith.

Vith du er en sand detektiv... jeg mente jo nok hun hed Kristiane, og da hun blev gift første gang kom hun til at hedde Olsen og senere igen gift Christensen...

Tusinde tak til jer alle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-01-14 21:50

Held og lykke med slægtsforskningen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-14 21:59

Hov, jeg var ikke færdig ....

I 1957 bor der en Hdls. Gartn. Olaf Kristensen i Horneby, Hornbæk.

Du kan se det i de gamle tlf.-bøger her:

http://www.ptt-museum.dk/samlinger_bibliotek/bibliotek/digitale_boeger_registre/telefonboeger_fra_ktas/#1950

Fortsat god anejagt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-14 22:24

Jamen jeg er ovenud tilfreds med svaret.

Olaf Kristensen, er den mand der overtog gartneriet efter min "farmor" blev enke, og har som sådan ikke noget med hende at gøre.

Ih altså slægtsforskning kan da gribe om sig, jeg kan godt forså i kan blive bidt af det, men jeg stopper her, ville bare gerne have opklaret det med mellemnavnet.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-14 22:40

Ja, slægtsforskning kan hurtigt gribe om sig og det bliver hurtigt afhængighedsskabende og tidsrøvende - men spændende det er det. Derfor kan det være svært at stoppe