/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
saltpeterudslip
Fra : kissanO1
Vist : 1090 gange
500 point
Dato : 15-01-14 20:09

Jeg bor i lejlighed hvor der er skimmelsvamp her og der
Udlejeren mener at det er på grund af manglende udluftning,
og nævner i en mail at det skyldes Saltpeterudslip ??
Har Googlet det og synes det lyder farligt ??
Vi bor i en ejendom med 6 lejligheder hvor de fleste har svampe problemer i hjørnerne...
Har brug for et svar som vi kan bruge til noget..
mvh
kissan

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-01-14 21:09

Hvad vil du have svar på?

Lejlighederne er jo direkte sundhedsfarlige og det skal udlejeren se at få noget gjort ved...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-01-14 21:10

SALPETERUDSLIP? Der er også udlejerens ansvar i øvrigt...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 15-01-14 21:31

Det er nok ikke Saltpeterudslip, men salpeterudfældninger han mener.
Det ses tit på murværk, altså "rå" mursten, specielt ved fugerne, det er ufarligt og kan børstes væk. Og ligner til forveksling svamp.
Rigtig svamp sætter sig på mure/vægge hvor der er koldt og stillestående fugtig luft.
Kolde ydermure hvor der er dårlig isolering, er typisk i hjørner, hvor murværket er bundet sammen.
Kan pensels med en kloropløsning, men vil komme igen hvis problemet stadig er der, og der ikke udluftes tværs gennem rummene flere gange dagligt.
VH Palle

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 15-01-14 23:15

Hej igen.
Det er Saltpeter udslip som han skriver !! Det er det som jeg vil have svar på !!
mvh
Kirsten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-01-14 23:20

Så skal du bo opad en utæt beholder med saltpeter.
VH Palle

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-01-14 23:27

Citat
Hej igen.
Det er Saltpeter udslip som han skriver !! Det er det som jeg vil have svar på !!
mvh
Kirsten

Det blev jeg ærlig talt ikke klogere af? Hvad vil du vide angående det "salpeterudslip" som jo angiveligt er noget salpeter-udfældning på væggen.

Du må udtrykke dig tydeligere om hvad du egentlig spørger om og vil have svar på!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-14 06:24

Som Palle skriver i sit svar til dig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-01-14 07:10

Citat
Det er Saltpeter udslip som han skriver !!

Din udlejer udtrykker sig sikkert forkert, måske fordi han blander nogle begreber sammen.

Send ham en mail og spørg om han mener "salpeter-udfældning", og beskriv så i mailen hvad salpeter-udfældning er, og hvordan man agerer overfor dette (du kan sikkert finde noget om det ved hjælp af googl, ellers er pallebhansen sikkert leveringsdygtig i nogle guldkorn).

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-01-14 15:59
Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 16-01-14 18:47

Man kalder det salpeter udslet inden for byggeri, det er som regel noget der kommer når man har muret i regnvejr eller meget fugtigt vejr,så det er udvendigt på muren , og er ikke farligt.
V.H Sigfrid.

Godkendelse af svar
Fra : kissanO1

Dato : 20-01-14 21:05

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-14 22:56

Hej, og hvad var der så galt med svaret ?
VH Palle