/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Norges olje
Fra : alimak
Vist : 796 gange
200 point
Dato : 05-01-14 23:06

Jeg har hørt flere gange,blandt andet på mit arbejde ,at en gang i 60. så skulle Norge og Danmark forhandle om olie rettighederne i Nordsøen.Og det er noget med at Norge skænket den danske minister fuld og så fik Norge de bedste oliefelter.Derfor er Norge så rigt land i dag,og Danmark gav sine oliefelter til Mærsk.......Passer dette? Eller hvordan er den rigtige historie?
alimak

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 210 point
Dato : 05-01-14 23:18

Det er en myte. DR's program "detektor" behandlede den i programmet 10. Oktober 2013: http://www.dr.dk/tv/se/detektor-tv/detektor-114

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-14 23:28

Du kan læse her:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/myte-foraerede-haekkerup-nordsoolien-vaek-i-en-brandert

Per Hækkerup var dansk Udenrigsminister. Og gik ikke af vejen for en Whisky...eller to. Samt en go`cigar. Men at han var beruset,og gav det hele væk,er en folke myte. Der var flere forhandlinger,og at han skulle være fuld hvergang,tror jeg ikke på. Endeligt har han da også haft en stab af embedsmænd,med sig.....som forhåbentlig,var ædru.

Han "gav" det heller ikke væk til Mærsk. De betaler store summer,til den danske statskasse. Det er så heller ikke gratis,at lave olieindvinding. Min søn er på en oliebore platform,og jeg kan fornemme lidt om,hvor dyrt det er i drift. Også rent Offshore mæssig.

Nu er det nok ikke bare Nordsøolien,Norge er blevet rig på. Mig bekendt arbejder Statoil over det meste af verden.

M.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 05-01-14 23:52

Det er helt korrekt opfattet
at Per Hækkerup - i en stor brandert - slog ud med armene
nordmændene grinede og klappede og holdt gejsten helt i top
og Hækkerup forærede store dele af Nordsøen til Norge

Naturligvis er den officielle forklaring en anden
ingen nation kan have sådan en skamplet siddende på sig
uden i det mindste at forsøge at vaske den væk

Det er også korrekt
at han derefter nærmest forærede resterne af Nordsøen til Maersk
afgiften var blot få procent af nuværende
selv Maersk kunne senere se det var forkert

Men
til forsvar for både Hækkerup og Maersk
ingen anede den gang OM der var olie derude
og der skulle bruges ufatteligt mange penge for at undersøge det

Mvh - SEM

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard

JapanskeDanmark GmbH ug
www.japanskemoebler.dk
www.japansktoilet.dk
www.japanskte.dk
www.sushikursus.dk
www.japanskedanmark.dk

kontoret -at- japanskedanmark.dk
Tlf 3529 4200

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-14 23:59

Citat
Min søn er på en oliebore platform

Det kan ikke passe.
Hvis din søn virkelig er i branchen , ville du også vide at man ikke borer fra en platform.

"olieboreplatform" er et fejlagtigt folkeligt udtryk, som også bruges af uvidende journalister.

Der er i Nordsøen indvindings-, beboelses- og behandlingsplatforme.

Boring foregår fraa en rig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-01-14 06:24

Det er en myte, men som så mange andre er den sejlivet, Bo Lidegaard gentager den fx i en af sine bøger, så vidt jeg husker biografien om J. O. Krag.

Men dels blev aftalen IKKE indgået under det møde, hvor Hækkerup sikkert var fuld, men flere måneder senere, dels fulgte aftalen med Norge det midterlinieprincip, som Danmark ønskede at følge i forhold til Norge som i forhold til Tyskland, forhandlingerne foregik samtidig.

Tegning af Dks "udvidede økonomiske zone".

http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/Images/Politik-og-diplomati/Fred-sikkerhed-og-retsorden/Havret%20DK.jpg?w=517&h=326&as=1

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-14 10:46

Citat
Det kan ikke passe.
Hvis din søn virkelig er i branchen , ville du også vide at man ikke borer fra en platform.

Ja,jeg forenklede nok tingene lidt. Han er på en beboelses platform.
Det kommer sig nok af,at jeg har kigget på denne:

http://peecee.dk/upload/view/428927

Jeg kalder jo det hele for en platform. Men i virkeligheden er der jo stor afstand,mellem dem.

M.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-01-14 19:12

Nu er så spørgsmålet om tilsvarende ikke er ved at gentager sig igen..... bare med Grønland.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-14 19:52

Danmark forærer vist lidt til Norge
Og resten til Mærsk
Og kulturen til muslimerne
Og hjælper bankerne efter de har tømt borgerens lommer
Og lader plattenslagerne gå fri
Og lader som om det er til landets bedste
Som jeg er orienteret

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 06-01-14 20:51

Tak for svaret jqb. Og tak for alle gode og interessante svar fra alle.
alimak