/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nilan Comfort 300 EC
Fra : Prebz
Vist : 523 gange
20 point
Dato : 28-12-13 19:58

Hej.
Jeg har et velfungerende Nilan anlæg stående på mit loft, men er kommet på den tanke, at jeg må kunne få noget varme ud af anlægget også. Der er en passiv varmeveksler i anlægget - tror at det hedder en modstrømsvarmeveksler(?).
Jegvil spørge om nogen har erfaring med en varmeflade (el) koblet til anlægget. Jeg ser det som et tilskud til radiatorvarmen fra gasfyret, men er meget i tvivl om hvorvidt det er en dyr løsning. Den er forholdsvis billig at montere, men får man et ordentligt varmetilskud til en fornuftig pris - eller er det en dårlig ide?
På forhånd tak for svaret.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 28-12-13 21:35

Hvorfor flyttet opvarmningen fra varmeanlægget til ventilationsanlægget???? Kanalerne er forventelig ringere isoleret? Hvorfor flytte fra gasfyret varme til eldrevet (prisforskel tæt på en til to). Og hvis tingene købes hos Nilan bliver man jo flået. Sagerne lader sig skaffe af andre kanaler til andre priser.

Fordele ved el = ingen frostfare - nemt at lave. Dyrt at bruge.
Fordele ved vandbåret = billig at køre med. Frostfare. Sværere at lave ordentlig. Kører gasfyret intemiderende og/eller brugsvandprioritering er det noget skrammel og kan give dårlig komfort.

Langt bedre er det at bruge ordentlige ventiler i stedet for markedets billigste.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-13 09:39

"Radiatoren" set til små 5.000 kr. her:

http://www.multikoeb.dk/varmegenvinding-1068/nilan-vandvarmeflade-til-comfort-300-p111103?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Da vi i sin tid - 1996 - fik install. Bosch gasfyr, skulle vi også på et tidspunkt have install. ventilation. VVS'eren den gang viste os en beregning, hvor det var en luksus, at install. "radiator" i anlæget. Den varmeeffekt der kom via ventilationsanlæget, have minimal indflydelse på rumtemp. men det var godt for anlæget, som i kolde perioder kunne undgå kondens - når/hvis der ikke var/er kondensudløb på anlæget. Vi har ikke kondensudløb på som du har.

Så set fra et økonomisk synspunkt får du ikke varme for pengene og investereingen, ja det er en engangsudgift.

Godkendelse af svar
Fra : Prebz

Dato : 29-12-13 10:04

Tak for svaret 3773.
Jeg forstår hvad du skriver. Havde bare set at det var en mulighed for tilskudsvarme, men kan godt se, at det måske bliver dyrt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-12-13 10:37

Det lader sig lave. Og jeg ville så lave det med el, hvis jeg var dig, og være meget forsigtig med hvordan jeg bruger det. Kræver en kanalvarmeflade, og så vidt huskes et printkort der laves ved LS Control. Begge dele særdeles meget billigere at købe ved en ventilationsentreprenør, end ved Nilan.