/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken luft til luft varmepumpe er beds
Fra : axelbjarne
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 14-12-13 06:50

Hvilken luft til luft varmepumpe er bedst? Nogen med erfaring.

Jeg har en ven, som købte en luft til luft varmepumpe til omkring 5000, - kr. - og så kostede nær ved 5000,- kr. for at få den installeret. (Varmepumpen var købt i Bilka). Han bruger for omkring 6000,- kr. el om året.

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : Sunnyman

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-13 10:46

Hejsa,

Jeg købte sidste år Panasonics nordiske model 2013 til mit sommerhus, og jeg har været fantastisk glad for den. Den er med fjernstyring, så kan reguler overalt hvad den skal.
Den kører hele vinteren på frostsikringsprogrammet ved 8 grader, så er huset totalt fugtfrit konstant, og tager ikke længe at varme op når der ingen fugt er.
Den er dog lidt dyr DKK 16.000 incl remotestyring og montering. Men til gengæld bruger den ikke meget strøm når den bare står ved 8 grader. Ca 3-6 KWh afhængig af udetemperaturen.

Jeg kan kun anbefale den, jeg har været meget tilfreds med den, og kan se stor forskel på både indeklima og penge sparret på el regningen kontra EL radiatorer

Håber du kan bruge det....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-12-13 12:16

Du får hvad du betaler for, og billige varmepumper kan gå hen at blive dyre læs http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/luft-til-luft-varmepumper-har-problemer-i-haard-frost/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-12-13 12:22

Tag et kig her: http://shop.scanheat.dk/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-13 13:34

Det strømforbrug er rimeligt normalt, afhængig af stuens størrelse og isolering.
Citat
Du får hvad du betaler for, og billige varmepumper kan gå hen at blive dyre læs http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/luft-til-luft-varmepumper-har-problemer-i-haard-frost/

Sjovt at læse:
Citat
Skru op for varmen i hård frost
Hvis der er hård frost, kan det være en god idé at skrue op for varmen, fortæller en af Bolius' læsere, Janne Rubin.

Min inderdel bliver også for hurtigt kølet af, hvis kun jeg bruger pumpen, samt min ikke kan give ordentlig varme på en dag som denne, så står yderdelen bare og pumper uden at give varme, det er dog en ´gammel´ pumpe fra 2004 - den virkede ellers fint de første 5 år men ikke mere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-12-13 15:57

Panasonic er nok noget at det bedste.

Koster omkring de 10.000 kr + montage, som nok vil koste omkring de 5000 kr.
Hust at du kan trække arbejdslønnen fra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-13 17:55

Citat
montage, som nok vil koste omkring de 5000 kr.

Det er lidt af en timeløn de har, det tager vel højest 3 timer med alt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-13 17:56

Citat
Hust at du kan trække arbejdslønnen fra.

Også som privat person?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-12-13 17:59

Ja også som privat person.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-12-13 18:27

Det gøres, når du laver din selvangivelse.

De skal også fylde kølevæsken på, trykprøve mv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-13 19:15

Citat
Ja også som privat person.

Det må være nye regler = men RART NOK at vide, især når man kun´´´bruger EL og brænde
SÅ MANGE TAK FOR DEN OPLYSNING...
Så skal jeg snart ud og se på... varme igen.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-12-13 07:05

Tak for svaret Sunnyman.