/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Væg/mur ødelagt af mus!
Fra : jysch
Vist : 2021 gange
200 point
Dato : 11-06-03 15:57

Da jeg fik flyttet en reol, som stod i et værelse hvor vi ikke kommer ret tit, var der et meget stort hul i væggen, som er en ydermur. Der har før været mus i værelset og jeg kan også se der er spor efter mus.

Nu mangler jeg et godt råd om hvad og hvordan jeg skal reparere væggen. Det skal selvfølgelig være den nemmeste og billigste måde, da huset ikke er mit - jeg har kun lejet det.

På forhånd tak for jeres gode råd.

Jysch

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-06-03 16:04

Du er nødt til at fortælle, hvad muren er lavet af. Men musen kommer jo udefra, så det må være husejerens ansvar at få det udbedret.
Hvis du kan lide dyr, så anskaf dig et par katte. Det er et godt middel mod mus. Alternativt kan du også anskaffe dig nogle musefælder, men husk at tømme dem tit.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 14-06-03 18:20

Muren er muret op, og det er sten og puds som ligger på gulvet - det er et meget gammelt hus, så der er ingen isolering i muren. Jeg har en kat, men den kommer ikke ind i det værelse. Musefælder har vi tit stående. Værelset har været brugt til garderobe og opbevaring, og vi kommer ikke derind særlig ofte.

Jysch

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-06-03 19:08

Kan du ikke åbne, så katten kan komme ind. Det vil ikke fjerne musene, men det kan da holde dem nede. Især hvis du får nogle flere katte. Vi bor også i et gammelt hus, men vi har 4 katte. De kan holde dem væk fra de steder, de kan komme. Men fx. er der masser af mus i skunkene om vinteren og også i værkstedet, da der er lukket til disse om vinteren. Ellers må du i gang med musegiften. Dyrlægen siger, at normalt tager en kat ikke en mus, der har taget musegift. Men normalt er ikke godt nok, synes jeg. Hvis musen lige akkurat har ædt giften, kan katten vel ikke lugte det, og hvis den så æder musen, dør katten også.
Har du talt med udlejeren??

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 14-06-03 20:07

Endnu ikke - er ikke så meget hjemme, så det er lidt besværligt lige nu.

Accepteret svar
Fra : TGR

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-03 13:08

Musene kommer udefra, og hvis der er et mul i væggen/gennemgang i "det gamle hus" hjælper det ikke at
sætte fælder op. Andre mus kan lugte de tidligere, og kommer osse ind. Indgangen i muren skal lukkes - er
det svært af lukke HELT med mørtel (evt. ved en indstallation, vvs,el, andet, kan man efter muring lukke helt af
ved af købe en dåse PU skum i byggemarkedet - så er der lukket.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 24-07-03 22:22

Tak for svaret TGR.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-07-03 17:41

Jeg er bare bange for, at musene hurtigt æder det skum, med mindre der er kommet musegift i det. Mus æder tilsyneladende så godt som alt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TGR

Dato : 31-07-03 16:30

Det tror jeg ikke. Skummet skal bruges til at tætne HELT (altså lufttæt) mellem en evt. rør-gennemgang og murværket. Kan musene mærke "luftgennemstrømning" ved en lille utæt sprække vil de gnave for at forøge hullet til
passage.
I princippet kan de jo gnave i alt....
TGR