/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af parketgulv
Fra : thornby
Vist : 4205 gange
20 point
Dato : 11-06-03 14:15

Normalt høvler/sliber man et parketgulv ned og lakerer det, hvis det er blevet grimt. Men kan man udbedre nogle få hakker i gulvet ved at fylde ud med plastictræmasse? I så fald kender nogen til, hvilken slags man med fordel kan bruge?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-06-03 14:22

Spørg i dit lokale byggemarked.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 11-06-03 14:35

Hvis dit gulv ikke er laminat, men er ludet, olieret eller bare høvlet, kan man mange gange får træets fibre til at rejse sig op ved at give det vand, der skal ligge og trække lidt - hvis det kun er små hakker. Men hvis det er parket eller lakeret, kan dette ikke lade sig gøre. I diverse byggemarkeder kan man købe plastisk træ, der er noget man spartler med, men det er nok svært at finde noget, der lige matcher i dit gulvs farve. Jeg har også været med til engang at gulvet blev slebet ganske let og at man samlede træstøvet op i en pose. Herefter blev dette træstøv blandet med lim (som byggemarkeder også kan hjælpe dig med) og derefter spartlet ud i hakkerne. Når dette så var tørt skulle det lige slibes let igen. Herved blev hullerne helt usynlige, da man jo havde brugt opsamling fra gulvet. Dette kan dog heller ikke anvendes, hvis det er laminatgulv, der er tale om.

Håber, det lykkedes for dig.

Med venlig hilsen Ruder4

Accepteret svar
Fra : teqwhrvl

Modtaget 30 point
Dato : 11-06-03 15:52

Her et lille svar fra en møbelsnedker.

Hvis gulvet er lakeret og du ikke ønsker, at bruge tid på slibning og lakering. Kan du hvis hakkerne er små købe bivoks, det fås i forskellige nuancer. henvend dig i et byggemarked og spørg efter dette, de har evt. en prøve du kan få med hjem.

P.s. kan kun bruges på lakeret overflade og kan ej lakeres, så hvis du bestemmer dig for, at gulvet skal slibes ned er det vigtig at det hele bliver renset af.

Hilsen Henrik

Godkendelse af svar
Fra : thornby

Dato : 13-06-03 12:07

Tak for svaret teqwhrvl.